در حال بارگذاری ...
کاظم نظری در نشست بررسی آیین بزرگداشت روز ملی هنرهای نمایشی تاکید کرد:

استفاده بهینه از ظرفیت آیین، مناسک و فرهنگ بومی منطقه

جلسه مشترک مدیرکل هنرهای نمایشی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم به‌منظور بررسی و برنامه‌ریزیِ بزرگداشت روز ملی هنرهای نمایشی، در جزیره قشم روز یکشنبه ۲۲ اسفندماه برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی و مهدی سلامتی هرمزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم، به‌منظور بررسی امکان برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی هنرهای نمایشی در منطقه آزاد اقتصادی جزیره عجایب هفتگانه قشم تشکیل جلسه دادند.

کاظم نظری با اشاره به ظرفیت خاص و استثنایی منطقه آزاد قشم و فرهنگ مردم این منطقه گفت: پیشنهاد می‌کنم هم‌زمان با عید سعید فطر، در مراسم بزرگداشت روز جهانی و ملی تئاتر- که بهار هنری است - اتفاق ویژه‌ای برای تئاتر بیفتد و شاهد برگزاری این مراسم در منطقه آزاد قشم که دارای ظرفیت‌های مناسب است، باشیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین به بُعد گردشگری قشم و هم‌جواری آن با کشورهای حوزه‌ خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد قشم از جمله مواردی است که این منطقه را به شکل منحصربه‌فردی درآورده است. هم‌جواری قشم با تنگه هرمز و مرز آبی با کشورهای همسایه در خلیج‌فارس و حضور گردشگران می‌تواند باعث تبلیغ و معرفی هنر و تئاتر کشور ما به دنیا شود. ما باید با دیپلماسیِ هنر، تئاتر را به سمت پیشرفت و تعالی سوق دهیم. این ابزاری است که در همه‌جا استفاده می‌شود. با دیپلماسی تئاتر و استفاده بهینه از ظرفیت  آیین، مناسک و فرهنگ بومی منطقه، این ظرفیت را به دنیا معرفی کنیم.

نظری در بخش دیگری از سخنان خود لزوم تشکیل دبیرخانه مناطق آزاد را یادآور شد و اظهار داشت: برای همکاری و تعامل بیشتر با مناطق آزاد و بهره‌مندی از ظرفیت‌های این مناطق،‌ باید کارگروه و دبیرخانه دائمی مناطق آزاد اقتصادی در قشم برگزار شود و حتی می‌توان جشنواره‌ مناطق آزاد ایران را با مشارکت این مناطق برگزار کرد.

او همچنین حفظ و نگهداری آیین‌های منطقه قشم را وظیفه همه ارگان‌ها خصوصاً نهادها و سازمان‌های فرهنگی و هنری دانست و گفت:‌ کشور ما در مناطق مختلف دارای آیین‌ها و مناسک ویژه است که باید این آیین‌ها به‌عنوان میراث معنوی برای آیندگان حفظ شود. در منطقه قشم هم آیین‌های زیادی وجود دارد که باید ضبط و نگهداری شود. این آیین‌ها جای پژوهش‌های بیشتر و عمیق‌تر را دارد.

دکتر نظری به‌منظور تقویت پهنه رودکی و استفاده مطلوب از فضای موجود پیشنهاد اجرای آیین‌های مختلف و نمایش‌های موسیقایی استان‌ها را در این مکان داد.

مهدی سلامتی هرمزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم هم ضمن تبریک انتصاب و نگرش مثبت ایجادشده در اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به هنر استان‌ها گفت: اگر نگاه درستی به مناطق آزاد وجود داشته باشد، می‌توان از ظرفیت‌های مناطق آزاد برای هنرمندان تئاتر، بهترین استفاده را برد. من بسیار خوشحالم که نگاه مثبتی نسبت به هنر استان‌ها و معرفی آن در پایتخت وجود دارد. باید بپذیریم که مردم، تشنه دیدن آیین‌های سایر مناطق کشورشان هستند و این امکان باید به‌وسیله هنر فراهم شود.

سلامتی هرمزی همچنین خواستار اجرای نمایش‌های کارگردانان قشم در سالن‌های تهران شد و گفت: هنرمندان خلاق و پرتلاشی در منطقه ما وجود دارد که شایسته است هنری که برای آن زحمت کشیده شده است، در سایر مناطق هم دیده شود. امیدوارم در این دوره شاهد اجرای هنرمندان قشم در سالن‌های صحنه‌ای سایر استان‌ها به‌ویژه تهران باشیم.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

نظرات کاربران