در حال بارگذاری ...
زهره بهروزی‌نیا مطرح کرد:

توجه به تئاتر در مدارس ضروری است

عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، برگزاری این رویداد را عامل مهمی در شناخت تئاتر توسط اقشار مختلف خواند و گفت: تئاتر یک هنر انسان‌ساز است که می‌تواند در تربیت نسل آینده، نقش به سزایی را بازی کند ازاین‌رو توجه به هنر نمایش در مدارس ضروری است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، زهره بهروزی‌نیا، عضو هیئت انتخاب بخش‌های اجرای کودکان و نوجوانان (زیر ۱۸ سال)، تئاتر فراگیر و نمایش‌های ایرانی، در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، درباره معیارهای انتخاب آثار این دوره گفت: معیارهای اصلی ما در این دوره بر مباحث کارگردانی شامل ریتم، ترکیب‌بندی، هدایت بازیگر و بازی‌دهی عروسک، متن و... متمرکز بود، بنابراین آثار را از این زاویه مورد بررسی قرار دادیم. بدیهی است که با توجه به این معیارها، رأی‌های گروه هیئت انتخاب نیز بسیار شبیه به یکدیگر بود زیرا اساساً کار خوب فاکتورهای مشخصی دارد که موردپسند انواع مخاطب قرار می‌گیرد.

او درباره سطح کیفی آثار این دوره از جشنواره، بیان کرد: به نظر می‌رسد که شرایط حاکم بر جامعه و مسائل و مشکلاتی نظیر بیماری کرونا، بر روی ابعاد مختلف فرهنگی و هنری تأثیرگذار بوده است، بنابراین بخش‌های که مورد ارزیابی قرار گرفتند نیز از این موضوع مستثنا نیستند.

این عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: به نظر می‌رسد که کرونا، شرایطی را ایجاد کرد که به‌واسطه آن امکان تمرین مداوم و بلندمدت را از گروه‌ها سلب شده، بنابراین می‌توان گفت که اغلب آثار این دوره با وجود متن‌های خوب، تمرین مناسبی نداشتند.

بهروزی‌نیا تصریح کرد: البته آثار خوب و شاخصی در بین کارهای حاضر در جشنواره دیده می‌شد اما به‌صورت کلی، در اغلب آثار مشکلاتی نظیر تمرینات کم دیده می‌شد؛ زیرا اساساً تمرین مناسب باعث قوام کار می‌شود و نبود تمرین مناسب نیز به افت کیفیت آثار می‌انجامد.

او برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را گام مهمی در راستای حمایت از تئاتر خواند و گفت: به نظر می‌رسد که با وجود ارتباطات گسترده در فضای کنونی و وجود بخش‌های مختلفی مانند فضای مجازی، انیمیشن‌های بسیار تکنیکی و ... کودکان امروز ارتباط کمتری با هنر زنده تئاتر برقرار می‌کنند؛ بنابراین لازم است که اقداماتی برای پشتیبانی از این بخش مورد توجه قرار دهیم، زیرا اساساً تئاتر یک هنر انسان‌ساز است که می‌تواند در تربیت نسل آینده، نقش بسزایی را بازی کند.

این هنرمند باسابقه عرصه تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: در واقع برگزاری چنین جشنواره‌هایی کمک می‌کند که کودکان و نوجوانان، این هنر را به دست فراموشی نسپارند و تئاتر بتواند در نسل‌های آینده نیز ادامه پیدا کند و زنده بماند. بدیهی است که هر چه توجه بیشتری به این هنر در کشور داشته باشیم، کیفیت بهتری را نیز شاهد خواهیم بود.

بهروزی‌نیا، بر لزوم حمایت از تئاتر در دوران مدرسه تأکید کرد و افزود: به نظرم تئاتر حتماً باید در مدارس دیده شود و برای آن نیز متن‌های فاخری انتخاب کنیم. متأسفانه من کمتر دیده‌ام که از ادبیات کهن کشور ما و بخش‌های مختلفی چون کهن‌الگوها، اساطیر و حتی داستان‌های مطرح، در اجراهای صحنه‌ای کودک و نوجوان استفاده شود؛ زیرا به نظر می‌رسد که جدای از بخش نقالی که یک روند کاملاً سنتی را دنبال می‌کند، آشنایی کمتری با این نوع از آثار وجود دارد؛ بنابراین لازم است که هنرمندان ما بتوانند ارتباط بیشتری با این بخش‌ها و حتی آثار جدید کشور برقرار کنند تا شاهد متن‌های بهتری باشیم.

او خاطرنشان کرد: جدی گرفتن تئاتر در مدارس یکی از مهم‌ترین مباحث مهم و ضروری است؛ اما متأسفانه برخی از افراد، کار کودک و نوجوان را سطحی نگاه می‌کنند؛ این در حالی است که در تمام دنیا تئاتر کودک و نوجوان بسیار جدی گرفته می‌شود و برای پایان‌بندی مناسب کار و غلبه بر یأس و ناامیدی در آثار، کاملاً برنامه‌ریزی وجود دارد اما متأسفانه در کشور ما این‌گونه نیست.

عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: امیدوارم که این مشکلات، از مسیر تئاتر برداشته شود و مربیانی متخصص برای مدارس در نظر گرفته شود و از تحصیل‌کرده‌های این رشته‌ها بیشتر بهره‌برداری شود.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتمادبه‌نفس فرزندان ایران‌زمین از طریق نمایش، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران