در حال بارگذاری ...
نمایشنامه «تسویه‌حساب» روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها

وقتی خودمان دشمن اصلی خود هستیم

نمایشنامه «تسویه‌حساب» به قلم پوریا عبدی به همت انتشارات آماره منتشر و راهی کتابفروشی‌ها شد.

به گزارش ایران تئاتر، در فرم نگارشی «تسویه‌حساب» تلاش شده استفاده‌ مینیمال از زبان، کلید اصلی نمایشنامه باشد. در همین خصوص از عبارت‌بندی موجز، انقطاع‌ها، مکث‌های مکرر، توقف‌های میان‌جمله‌ای، تکرار و شتاب ناگهانی در بیرون‌ریزی خصوصیات شخصیت، استفاده شده است. به همین جهت یافتن و رعایت آن‌ها برای اجرای صحنه‌ای امری ضروری است.

همچنین در یادداشت پشت‌ جلد کتاب آمده است؛ نمایشنامه‌ «تسویه‌حساب» یک تراژدی سه‌نفره‌ مبتنی بر موقعیت است. موقعیتی پرتنش که همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این موقعیت است که درام را پیش می‌برد و شخصیت‌های سخت نمایش را نمایان می‌کند. شخصیت‌هایی که همه‌چیز در جهت منافع شخصی برایشان معنا می‌شود. درواقع هیچ شخصیت مثبتی وجود ندارد و این شاید بر جذابیت یک درام بیفزاید. ممکن است که شخصیت‌ها دوست‌داشتنی باشند اما هرگز رویکردی مثبت در آنها نخواهیم یافت. آن‌ها خود را در یک موقعیت عذاب‌آور گیر انداخته‌اند و راه فراری نمی‌یابند. برای خود دشمنی خطرناک ایجاد کرده‌اند و به دنبال فرار از این بحران هستند اما غافل از این که دشمن اصلی آن‌ها کسی نیست جز خودشان.

نمایشنامه «تسویه‌حساب» دارای 3 شخصیت است که 2شخصیتش را مردان تشکیل می‌دهند و  شخصیت سوم آن زن است. از این جهت این درام می‌تواند برای اجرا توسط گروه‌های کم‌جمعیت تئاتری مناسب باشد. نویسنده اثر هم در ابتدای کتاب به این موضوع اشاره کرده که «هرگونه برداشت و اجرای دانشجویی چه در قالب کار کلاسی و چه اجراهای دانشگاهی برای دانشجویان و اساتید آزاد است.»

«تسویه‌حساب» روایت‌گر یک اختلاف شخصی و خانوادگی ا‌ست که به تدریج دو جامعه و دو فرهنگ را وارد این اختلاف می‌کند و یک اختلاف کوچک تبدیل به یک تهدید و بحرانی بزرگ در گستره‌ جامعه می‌شود. بحرانی که در آن شخصیت‌های اصلی درام نقاب‌های خود را کنار می‌زنند و واقعیت خود را به نمایش می‌گذارند.

کتاب «تسویه‌حساب» نمایشنامه‌ای تک پرده‌ای است و در قطع پالتویی و 74 صفحه توسط انتشارات آماره در اسفند 1400 به چاپ رسیده و هم‌اکنون روی پیشخوان کتابفروشی‌ها در دسترس علاقه‌مندان تئاتر و ادبیات نمایشی قرار دارد.




نظرات کاربران