در حال بارگذاری ...
نشست‌های تخصصی نمایش ایرانی و آیینی در خانه نمایش دا برگزار می‌شود

بررسی ریشه‌های باستانی «نوروز، حاجی‌فیروز و آتش‌افروز»

نشست تخصصی درباره ریشه‌های باستانی «نوروز، حاجی‌فیروز و آتش‌افروز» روز شنبه ۲۱ اسفند در خانه نمایش دا برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، به همت پژوهشکده دا و همکاری خانه نمایش دا، سلسله نشست های تخصصی درباره خاستگاه ها، ریختارها و شگرد های نمایش های آیینی سنتی ایران برگزار می‌شود که در نخستین رویداد از این نشست ها، نشستی با عنوان «ریشه های باستانی نوروز و حاجی فیروز و آتش افروز» روز شنبه 21 اسفند ماه ساعت 16 با حضور امین اکبری نسب کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر و بابک معماری مدرس و پژوهشگر نمایش برگزار شد .

در ابتدای این رویداد، امین اکبری نسب درباره رویکرد و هدف  برگزاری چنین رویدادهایی و تاثیر آن در پیشرفت و توسعه و شناخت هر چه بیشتر «نمایش ایرانی»  مطالبی را مطرح کرد و سپس آقای بابک معماری پژوهشگر و استاد دانشگاه در مورد مولفه ها نشانه های اساطیری در مراسم ها و آیین های نمایشی نوروز صحبت کرد.

در ادامه این نشست امین اکبری نسب در مورد  ریشه‌های باستانی شخصیت سیاه و حاجی فیروز و آتش افروز  و جایگاه آن در اساطیر و آیین ها و باورهای کهن ایرانیان به ایراد سخنرانی پرداخت که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

گفتنی است پژوهشکده دا بستری برای ارتقای دانش علاقه‌مندان فرهنگ و هنر است و تاکنون سمینارها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های تخصصی متعددی را در تئاتر شهر، خانه‌ هنرمندان ایران و خانه نمایش دا برگزار کرده است.

برای اطلاع از برنامه های پژوهشکده دا می توانید از طریق شماره تلفن ۸۸۰۱۶۰۷۴ و صفحه پژوهشکده دا در اینستاگرام اطلاعات کسب کنید.




مطالب مرتبط

نگاهی به بازی‌های نمایشی در ماه رمضان

نگاهی به بازی‌های نمایشی در ماه رمضان

بابک معماری*: ماه مبارک رمضان از دیرباز، با سحر‌‌ی­‌ها و افطار‌ی­‌هایش که بوی همدلی، صفا و صمیمیت و نوید زُدودن زنگار کین را از دل می‌دهد، حال و هوای ...

|

گفت‌وگو با دلارام موسوی، کارگردان نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی»

عکس‌هایی که در صحنه جان می‌گیرند
گفت‌وگو با دلارام موسوی، کارگردان نمایش «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی»

عکس‌هایی که در صحنه جان می‌گیرند

دلارام موسوی، کارگردان «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی»، ایده این نمایش را برگرفته از یک اتفاق واقعی در خانواده خود می‌داند که ماجرایش به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. او برای بازگویی داستان خود، شخصیت‌های نمایش را از قاب عکس بیرون می‌آورد و به آنها جان می‌بخشد.

|

نظرات کاربران