در حال بارگذاری ...
بهاریه دکتر قطب‌الدین صادقی برای 1401

گاه توفان‌ها نمی‌وزند تا ما را نیست و نابود کنند

ایران تئاتر- دکتر قطب‌الدین صادقی: آمدن بهار و برپایی جشن باستانی نوروز فرصتی گرانبهاست تا آدمی با درک راز هستی و قانون طبیعت، بار دیگر اندکی از گذشته و تلخی‌های آن فاصله گیرد تا بتواند آینده‌ای بهتر، شاداب‌تر و نیکوتر را بیاغازاد؛ زیرا قاعده این است تا ما «پایان» چیزی را نپذیریم، هرگز نمی‌توانیم چیزی «نو» را شروع کنیم .

علاوه بر این، اصل خلاقیت هنر و فرهنگ همواره به ما یادآوری می‌کند هیچگاه نباید از تلاش و پویایی و آموختن تازه‌ها دست برداشت، زیرا روح پویای هنر و تعالی فرهنگ، هرگز از آوردن نو‌آوری‌ها و یاد دادن درس‌های نوین، دست نخواهد کشید .

با درک این‌که بزرگ‌ترین رویای ما هنر نمایش و زیبایی‌های آن، و نیز دلبستگی شدید ما به ماهیت شریف و کارکرد مفید آن در جامعه است، باید پذیرفت که توسعه، تکامل و پاسداری از آن نیز بزرگ‌ترین وظیفه ماست؛ و نیز از آنجا که همه می‌دانند هنر و جادو، دو خواهر توأمان‌اند، بنابراین خوشبختی راستین ما در آن خواهد بود تا به یاری نیروی تخیل، قدرت اندیشه و زیبایی احساس، همواره حقایقی شگفت و جادویی را جست‌وجو کنیم و از آن گران‌سنگ‌تر، در صحنه آثاری راستین، نو و جادویی بیافرینیم .

بنابراین هیچ توهمی ندارم اگر بگویم گاه توفان‌ها، که در کار و زندگانی ما کم نیستند،  نمی‌وزند تا ما را نیست و نابود کنند، بلکه حتی برخی از آن‌ها ضرورت دارند تا مسیر کار و جاده زندگانی ما را پاک و منزه‌تر سازند. از اینرو با داشتن ایمان به هنر خود و کارایی موهبت فرهنگ می‌توان از هر نظر رابطه‌ها را گسترده‌تر، زندگانی هنری را پربارتر، دوستان همدل را فراوان‌تر، دل‌ها را شادتر کنیم؛ و  علاوه بر همه اینها، رحم و بخشش و احترام به زندگی و زندگان را زیباتر بیاموزیم  .

و این کمترین چیزی است که از حلول سال نو، فرخندگی بهار و خجستگی نوروز می‌توان آموخت.




مطالب مرتبط

با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند
با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند

قطب‌الدین صادقی، رضا فیاضی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی و آزاده انصاری، نمایش‌های بخش مسابقه نوجوان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

نظرات کاربران