در حال بارگذاری ...
یادداشتی بر اثر تازه هادی مرزبان

دست مریزاد به یک تلاش خستگی ناپذیر

ایران تئاتر- علی رحیمی: نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» پس از سال ها تلاش، بالاخره روی صحنه تئاتر شهر رفت. نمایشی که لایه بیرونش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» است و لایه زیرینش خستگی ناپذیری، تلاش و ممارست و انگیزه در خور ستایش برای رسیدن به هدف و ... یک هنرمند...

 

«دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» نمایشی است در بستری عاشقانه و سیاسی، درباره «اسفندیار و ملک‌تاج» که از کودکی چنان به هم علاقه‌مند بودند که دقیقه‌ای از یکدیگر جدا نمی‌شدند و عشق آتشین آن دو به ازدواج انجامید.

در کودتای ۱۳۳۲از اسفندیار (دکتر نون) که از یاران نزدیک و وفادار دکتر مصدق است، خواسته می‌شود مصاحبه‌ای ضد نخست وزیر انجام دهد که با مخالفت او مواجه می‌شود. اسفندیار به زندان می‌افتد و تدتره امنیت برای انجام مصاحبه به انواع شکنجه متوسل و هر بار با مقاومت دکتر نون رو برو می‌شود تا اینکه پای ملک‌تاج به میان می‌آید و جدال میان عشق و وفاداری به نخست وزیر آغاز می‌شود… »

این داستان عاشقانه پروژه‌ای است که هادی مرزبان سال‌هاست رویای اجرای آن را در سر داشت اما هر بار به دلیلی، اجرای این اثر منتفی شده است.

مرزبان اولین بار قرار بود نمایش را در نیمه دهه ۸۰  با بازی زنده‌یاد جمشید مشایخی روی صحنه ببرد اما اجرای نمایش در آن مقطع، ، میسر نشد.  بعد از آن قرعه به نام فرهاد آییش افتاد و قرار شد این بار با حضور او این نمایش اجرایی شود اما با وجود علاقه هر دو طرف به این همکاری، باز هم امکان اجرای نمایش مهیا نشد.

هادی مرزبان در این سال‌ها آثار نمایشی گوناگونی همچون پلکان، تانگوی تخم مرغ داغ، بازار عاشقان، آمیز قلمدون، آهسته با گل سرخ را روی صحنه برد اما فکر این نوشته شهرام رحیمیان همواره همراه او بود به نحوی که در سال ۱۳۹۸ بار دیگر برای اجرای این نمایش در تالار وحدت دورخیز کرد.

تمرین نمایش هم آغاز شد و قرار بود این نمایش با بازی بازیگرانی همچون ایرج راد، سعید نیک پور، فرزانه کابلی و … در بهمن و اسفند همان سال اجرا شود اما گروه اجرایی، به دلایلی آن را به بهار سال ۹۹ موکول کرد و ورود مهمانی ناخوانده ای به نام کرونا بار دیگر تلاش گروه را متوقف کرد.

در دو سال گذشته هر بار که کرونا اندکی مجال تنفس داد، زمزمه اجرای دکتر نون بار دیگر بر سر زبان ها می افتاد اما آماده‌سازی نمایش «دکتر نون» که اثری پر پرسوناژ است، در شرایط کرونایی، کار پر ریسکی بود؛ با این وجود هادی مرزبان دست از تلاش بر نداشت و پس از سال ها،بالاخره  این نمایش را با بازی حامد کمیلی، بهنام تشکر، شیوا ‌مکی‌نیان، عارفه ‌معماریان، زهره پرتوی، کامبیز ‌امینی، علی خازنی، محمدرضا بختیاری، سامان ‌تیرانداز و … روی صحنه  برد.

شاید برای بسیاری از مخاطبان اجرای «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» از منظر اجرایی قابل تامل باشد اما بی شک در بطن اجرای نمایش، درس هایی زیادی نهفته است که برای اهالی هنر می تواند آموزنده باشد.

خستگی ناپذیری، تلاش و ممارست و انگیزه در خور  برای رسیدن به هدف و … از جمله نکاتی است که در لایه های زیرین نمایش قرار دارند .
 




مطالب مرتبط

گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود
گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان فعال نمایش ایرانی بود، گفت امیدوارم در سال جدید هیچ کدام از بچه‌های تئاتر غم نان نداشته باشند تا بتوانند راحت و بدون دغدغه در صحنه‌های تئاتر حاضر باشند.

|

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

محمود سالاری: تعمیرات ساختمان تئاتر شهر به‌زودی آغاز می‌شود
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

محمود سالاری: تعمیرات ساختمان تئاتر شهر به‌زودی آغاز می‌شود

محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن توضیح درباره اولویت‌های عمرانی این معاونت از آغاز تعمیرات ساختمان تئاتر شهر و نیز از بهسازی تالارهای سنگلج و هنر خبر داد.  

|

نظرات کاربران