در حال بارگذاری ...
رئیس حوزه هنری اردبیل خبر داد:

طرح «تئاتر بچه‌های مسجد» در اردبیل اجرا می‌شود

رئیس حوزه هنری استان اردبیل از اجرای طرح تئاتر بچه های مسجد در استان اردبیل خبر داد و گفت: با انتخاب مساجدی در محلات مختلف و تشکیل گروه‌های نمایشی، شاهد تولید آثار فاخر ارزشی و دینی خواهیم بود.

به گزارش ایران تئاتر از اردبیل؛ امیر رجبی، رئیس حوزه هنری استان با گرامیداشت روز جهانی تئاتر، با اشاره عجین بودن هنر نمایش ایران با آئین تعزیه و شبیه‌خوانی و تاثیر این آئین ها بر تئاتر، گفت: هنر تئاتر در کشور ما در دوره قاجار برای نخستین بار با مضامین مدرن به معرض نمایش گذاشته شد که از آن پس تا به امروز در دوره‌های مختلف شاهد درخشش هنرمندان بومی در عرصه هنر نمایش مدرن بودیم.

وی با بیان اینکه مجاورت جغرافیایی اردبیل با کشورهای حوزه قفقاز سبب شده تا هنرمندان زیادی با گروه‌های نمایشی بومی تعامل داشته باشند،افزود:همین امر سبب رشد و توسعه هنر تئاتر اردبیل در سال‌های اخیر شده که این موضوع چشم‌انداز هنر نمایشی استان را در دید عمومی روشن می‌سازد.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل با اشاره به پیشینه و سابقه هنر نمایش در دوران انقلاب و دفاع مقدس،اظهار داشت:در دوران انقلاب رزمندگان گروه‌های هنری تشکیل داده و در اردوگاه‌های خودی یا در هنگام اسارت در زندان رژیم بعث به اجرای نمایش می‌پرداختند که این ذوق هنری جوانان ایرانی در دوران دفاع مقدس نیز به سر حد اعلی رسید تا امروز شاهد چنین سابقه درخشانی در حوزه هنر نمایش ملی باشیم.

وی با بیان اینکه هنرمندان امروز در سال‌های گذشته مربیان بزرگی همچون «جابر عناصری» و سایر نام‌آوران حوزه هنر نمایشی داشتند که امروز استان اردبیل به داشتن چنین مفاخری به خود می‌بالد،ضرورت تلفیق تئاتر با فرهنگ انقلاب و مضامین ارزشی و دینی را مورد تاکید قرار داد و افزود:پیوند هنر نمایشی با تشیع در کشور ما سبب شده تا نمایش‌هایی که در قالب چنین مضامینی تولید می‌شوند ماندگارتر بوده و مخاطبان زیادی داشته باشند که همین تمایل به مضامین دینی و انقلابی سبب شده تا تئاتر اردبیل در طول سال‌ها در حوزه هنری کشور خوش بدرخشد.

رجبی اجرای گسترده و هنرمندانه نمایش و تئاتر در اردبیل را منحصر به فرد دانست و افزود:حسینیه مرحوم مجتهد اردبیلی در سال‌های دور محل اجرای تئاتر اردبیل بود که امروز هم با مرمت و بازسازی اینامکنه تاریخی در شهر اردبیل ماندگار است و همین موضوع پیشینه تئاتر اردبیل را به خوبی بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه تبادلات فرهنگی هنرمندان ما با هنرمندان حوزه قفقاز سبب شده تا گروه‌های هنری قدری در طول تاریخ پدید آمده و آثار مختلفی از سوی گروه‌های هنری اردبیل در جشنواره‌های مختلفی به روی صحنه رفته و حائز رتبه اعلی باشد،تصریح کرد:تئاتر اردبیل جز تئاترهای پیشتاز در عرصه ملی است.

رئیس حوزه هنری استان با اعلام اینکه با شیوع کرونا و محدویت‌های ناشی از این ویروس منحوس،بیش از خیلی از هنرهای دیگر،هنر نمایش لطمه خورده است،به اقدامات حوزه هنری استان در راستای ترفیع جایگاه هنر نمایش اردبیل اشاره کرد و گفت:حوزه هنری اردبیل در زمینه هنرهای نمایشی هم در حوزه آموزش در طول سال‌ها از بدو تأسیس فعال بوده است و هم در بخش تولید آثار فاخر که در این راستا اجرای دوره‌های توانمندسازی،ورکشاپ‌های عملی و دعوت از هنرمندان به نام کشوری برای تولید آثار ارزشمند از اقدامات لازم در این راستا بوده است.

رئیس حوزه هنری استان از اجرای طرح «تئاتر بچه‌های مسجد» خبر داد و خاطرنشان کرد:حوزه هنری اردبیل در راستای اعتلای هنر نمایشی استان به جد در راستای حمایت از تئاتر بچه‌های مسجد در تلاش است تا با انتخاب مساجدی در محلات مختلف و تشکیل گروه‌های هنر نمایشی از استعداد جوانان مساجد بهره‌مند شده و شاهد تولید آثار فاخر ارزشی و دینی باشد.

وی با اعلام اینکه در سال جدید ۱۰ موضوع مختلف با مضامین دینی،فرهنگی و ارزشی در استان انتخاب و به گروه‌های تئاتر مساجد سپرده خواهد شد،اظهار داشت:امیدواریم با تولید آثار فاخر با موضوع قیام امام حسین(ع) و قیام کربلا و اجرای آن در کشورهای همسایه قدم بزرگی در راستای ارتقای سطح هنر نمایشی و فرهنگ مردمی برداشته شود.

رجبی تولید نمایشنامه‌های ارزشمند با موضوعات مختلف را رویکرد اصلی حوزه هنری دانست و گفت:تولید یک آثار خوب و با کیفیت مرهون یک نمایشنامه پرمحتواست که حوزه هنری اردبیل در این راستا با برگزار دوره‌های توانمندسازی و مهارت‌آموزی چشم‌انداز خوبی را برای تئاتر اردبیل ترسیم کرده است.




مطالب مرتبط

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران