در حال بارگذاری ...
اکبر قهرمانی کارگردان حاضر در ویژه‌برنامه هفته هنر انقلاب :

فعالیت در عرصه هنر انقلاب ریشه در عشق به خوبی‌ها دارد
اثری با موضوع جنایت وهابی در صحن امام رضا (ع) می نویسم

ایران تئاتر: هفته هنر انقلاب اسلامی با برنامه‌ریزی و به همت اداره کل هنرهای نمایشی از ۲۰ تا ۲۵ فروردین‌ماه با اجرای برنامه‎ های نمایشی اعم از نقالی و پیش‌پرده‌خوانی و تعزیه در محوطه مقابل تئاتر شهر در حال برگزاری است. یکی از هنرمندانی که در این ویژه‎ برنامه نمایشی با اجرای اثر حضور دارد، اکبر قهرمانی است.

قهرمانی که سابقه نویسندگی و کارگردانی چندین نمایش را در کارنامه خود دارد، از هنرمندانی است که با آثار خود به مفاهیم منبعث از انقلاب ، دفاع مقدس و مقاومت بسیار پرداخته و از باسابقه‌های این عرصه محسوب می‌شود.

او امسال با نمایش «سردار انقلاب» که به زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی در قالب تعزیه پرداخته گام دیگری در این مسیر که خود می‌گوید سخت بدان باور دارد، برداشته است.

اکبر قهرمانی در هفته هنر انقلاب نمایش سردار انقلاب  را با مضمون برشی از انقلابی اجرا می کند  که سردار سلیمانی در دل تک‌تک نسل جوان و نسل‌های دیگر نهادینه ساخته است؛ انقلابی از ایثار، شهادت، ازخودگذشتگی، وفاداری و... انقلابی که می‌تواند با همین روش پایداری و ماندگاری را برایمان به ثبت برساند. این نمایش حماسی که به شیوه تعزیه اجرا می‌شود سعی دارد شور و نشاط و افتخار را در بین مردم رواج دهد. در نمایش سردار انقلاب مصطفی رجبی و سید محمد میر‌نقی از هنرمندان متعهد و بااخلاق به ایفای نقش می‌پردازند.

چه کارهایی در حوزه هنرهای نمایشی و نیز آموزش و مبانی فرهنگی در سطح کشور باید صورت بگیرد که مفاهیم و آرمانهای انقلاب و مقاومت به بخشی از فرهنگ و پایه‌های تربیتی نسل جوان و عموم جامعه تبدیل شود به گونه ای که شاهد رفتار و عمل باورمندانه و موثر به این مبانی باشیم؟

به نظر بنده عده‌ای از هنرمندان که همچنان در این عرصه فعالیت می‌کنند کمتر مورد توجه و حمایت قرار گرفته‌اند و گاهی هم به فراموشی سپرده شدند که این یک زنگ خطری است که می‌تواند پایان خوشی را همراه نداشته باشد.

امروز هنرمندان متعهد ما احساس می‌کنند اگر در این راه قدم بردارند کار سیاسی انجام داده‌اند و خود را کنار می‌کشند اما اگر به پیشینه این هنرمندان توجه کنید متوجه می‌شوید با همین آثار دینی و انقلابی خویش در بین مردم شناخته شده‌اند. امیدوارم شور و نشاطی که در اوایل انقلاب و در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ شاهدش بودیم که آثار شاخص انقلابی تولید و عرضه می‌شد که اتفاقا بسیار پرمخاطب بود، دوباره بازگردد و باز هم شاهد این اتفاقات و رونق انقلابی‌گری در عرصه هنر باشیم. فعالیت در عرصه هنر انقلاب نوعی وظیفه و افتخار است و هم هنرمندان و هم مدیران باید بدانند تا حد اعلا برای فرهنگ‌سازی باید کوشا باشند و ادای وظیفه کنند. کار و فعالیت در عرصه هنر انقلاب ناشی از عشق به خوبی‌هاست.

ضعف‌ها و قوت‌های مسیر پیموده شده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ببینید ما در گذشته جشنواره‌های انقلابی زیادی داشته‌ایم که به مرور و شاید غفلت متولیان و هنرمندان، تک‌تک آن‌ها به خاطرات پیوستند و این یعنی اینکه مدیران و متولیان با نگاه‌های سلیقه‌ای خود  نتوانستند نه جشنواره‌ها را و نه هنرمندان را در کنار خود داشته باشند.

نقش هنرمندان و به طور کل هنرهای نمایشی در گسترش فرهنگ و مفاهیم انقلاب و مقاومت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من هنرمندان امروز می‌توانند در دنیای مجازی این تعریف را در جهان عمومیت بدهند که امروز کمتر شاهدش هستیم و باید مدیران و متولیان در این امر ریشه‌یابی کنند و هنرمندان را گلچین و یا دستچین نکنند. شخصا ایده‌های زیادی در ذهن دارم که اگر حمایت و توجه نهادهای ذی‌ربط و برنامه‌ریزی انجام بگیرد با همراهی سایر هنرمندانی که به راه و اهداف انقلاب اسلامی باور دارند، می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد و شکوفایی و فعالیت هر چه بیشتر در این راه باشیم و در طریق تبیین مفاهیم عالیه و انسان‌ساز و رهایی‌بخش مکتب انقلاب و مقاومت بکوشیم.

لازم می دانم از مدیر کانون نمایش خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی آقای خلیلیان تشکر ‌کنم که به گروه ما در هفته هنر انقلاب اعتماد کردند تا بتوانیم قدمی هرچند کوچک در این محفل برداریم. برای همه دوستان هنرمندم برای خدمت و فعالیت بهینه و موثر و فرهنگساز به هنر والای انقلاب و مقاومت آرزوی توفیق دارم.

دیگر سخن ...

رویداد تلخی‌ای که چند روز پیش در حرم امام رضا(ع) رخ داد و منجر به شهادت دو روحانی شد،  جنایت تلخی است که در قرن جدید و سال جدید و ایام ماه مبارک رمضان افتاد ؛ دو روحانی مجاهد در بارگاه امام رضا (ع) به شهادت رسیدند. به‌شخصه باور دارم این رویداد و پایداری مجاهدان مسیر امام و رهبری، تداوم راه و منش انقلابی‌گری را در بین دوستداران و علاقه‌مندان به این مکتب انقلابی نشان داد و ریختن خون این دو شهید که با زبان روزه به شهادت رسیدند برگه تازه‌ای از این حرکت بزرگ بود که در این چند روز شاهدش بودیم.

تلاش دارم بتوانم اثری با موضوع جنایت وهابی در صحن امام رضا (ع) به تصویر بکشم تا جان تازه‌ای به روح مظلوم این عزیزان داده باشم و ادای دینی کرده باشم؛ به نظر بنده این نمونه‌ای از ادامه یافتن و زنده بودن آرمان‌های انقلابی است که ما در سال جدید شاهدش بودیم و دیدیم تشییع پیکر این دو شهید عزیز توسط مردم انقلابی با استقبال و شور و افتخار همراه شد. من به‌نوبه خودم به‌عنوان سرپرست گروه و کارگردان نمایش سردار انقلاب، این اثر را در طول اجرا به این دو شهید عزیز تقدیم می‌کنم. این تنها کار و قدم کوچکی است که جامعه هنری می‌تواند در این ایام بابت این اتفاق تلخ بردارد...




مطالب مرتبط

نظرات کاربران