در حال بارگذاری ...
علی فروتن مطرح کرد:

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان فضایی برای اشتراک‌گذاری ایده‌ها و تجربیات است

عضو هیئت انتخاب بخش کودک و نوجوان جشنواره تئاتر همدان گفت: به نظرم گردهمایی‌هایی که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به وجود می‌آید، باعث به اشتراک گذاشتن فکرها، نگاه‌ها، ایده‌ها و سلیقه‌ها می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، علی فروتن، عضو هیئت انتخاب بخش کودکان و نوجوانان بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: معیارهای داوری در این دو حوزه، دارای بخش‌های مختلفی بود، بنابراین ما سعی کردیم که تمام این مباحث را مدنظر قرار دهیم.

او افزود: استفاده از نقش کودک و نوجوان در روند اثر یکی از مباحثی بود که در روند داوری بر آن تأکید داشتیم. در بخش‌های دیگر نیز، این نکته که متن چقدر قابلیت اجرایی دارد و کارگردان چه میزان توانسته از بازیگران و عوامل درست استفاده کند، مورد توجه قرار گرفت. نکته آخر نیز جذب مخاطب و پیام اثر بود که بنا به شرایط هر کار موردبررسی قرار گرفت.

عضو هیئت انتخاب بخش کودک و نوجوان جشنواره بیست و هفتم، ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که کرونا برای گروه‌های تئاتری به دنبال داشت، برخی از آثار در ابتدای راه بودند بنابراین هنوز جای تمرین وجود داشت، البته به حدی کارها محکم و قابل‌توجه بود که می‌توانستیم به‌راحتی بر روی آن اظهارنظر کنیم؛ اما برخی از نمایش‌ها هیچ دستمایه مناسبی نداشت و با تمرین نیز به معیارهای موردنظر داوران دست نمی‌یافت. در این مسیر البته تلاش کردیم که از نیروهای جوان و هنرمند به‌خصوص گروه‌های شهرستان که با وجود امکانات کم فعال هستند، نیز حمایت کنیم.

فروتن برگزاری مجدد جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را پس از یک سال تأخیر مایه خرسندی خواند و گفت: به دلیل برگزار نشدن جشنواره در سال گذشته، توقع آثار بسیار سطح بالایی را داشتیم زیرا تمرینات بلندمدت‌تری را انتظار می‌کشیدیم اما از سوی دیگر مقوله کرونا و مشکلاتی که به دنبال داشت، این امر را دشوار ساخته و عملاً کار گروهی را مختل کرده بود.

او بخش نوجوانان جشنواره بیست و هفتم را دارای آثار سطح بالایی خواند و اظهار کرد: به نظرم در بخش نوجوانان کارها قوی‌تر بود، بنابراین دست هیئت‌داوران برای انتخاب بازتر بود تا جایی که حتی در بخش‌هایی به دلیل تنوع دچار چالش نیز بودیم؛ اما در بخش کودکان، موضوع به این شکل نبود و کارها نسبت به گذشته قوی نبودند. در این بخش متن خوب کمتر دیده می‌شد و بسیاری از نمایش‌ها از نظر تم کارگردانی، موضوع و... نزدیک به یکدیگر بودند که باعث شد، اندکی ما دلسرد شویم، اما امیدوارم که در سال‌های بعدی و با رفع بیماری کرونا این مشکلات رفع شود و شاهد آثار بهتری در این بخش باشیم.

فروتن، برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را عامل مهمی در رشد هنرمندان خواند و گفت: به نظرم گردهمایی‌هایی که در این جشنواره به وجود می‌آید باعث به اشتراک گذاشتن فکرها، نگاه‌ها، ایده‌ها و سلیقه‌ها می‌شود. در واقع درون چنین رویدادهایی، مخاطبان آثاری را پس از گذشتن از فیلترهای مختلف کمی و کیفی می‌بیند که دارای سطح نسبتاً بالایی هستند؛ بنابراین جشنواره‌هایی مانند کودک و نوجوان همدان، می‌تواند به هنرمندان کمک کند که با مشاهده درست آثار و درک ظرایف کارها، به سمت رشد و پیشرفت حرکت کنند. در واقع این نوع رویدادها می‌توانند تأثیرات مهمی در ادبیات کودک و نوجوان و هنرنمایی‌های هنرمندان این بخش، داشته باشد.

او تأکید کرد: با توجه به گزینش‌های انجام‌شده، می‌توان گفت که آثار جشنواره، اغلب دارای نقاط مثبت بالایی هستند اما حتی اگر نکته منفی نیز، وجود داشته باشد می‌تواند به هنرمندان کمک کند تا از آن بیاموزند و در آینده درگیر این مشکلات نشوند. در واقع درک درست آثار، به هنرمندان عرصه نمایش کودک و نوجوان کمک می‌کند که بتوانند به سمت جلو حرکت کنند و از سایر آثار و کارها، تجربیات بهتری به دست آورند.

این هنرمند باسابقه عرصه تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: میزگردها و کارگاه‌های جشنواره نیز از جمله بخش‌هایی است که تأثیر بالایی بر روی هنرمندان و رشد آنان به دنبال خواهد داشت، زیرا در این فضاها، امکان ارتباط افراد با اساتید مطرح، فراهم می‌شود و بستر مناسبی در راستای انتقال تجربیات و دانش به شمار می‌رود.

فروتن خاطرنشان کرد: سال‌هاست که این جشنواره با آزمون‌وخطاهای مختلف برگزار می‌شود، بنابراین همه ما و مخاطبان هنری این جشنواره دوست داریم که شاهد اتفاقی شگرف و ملموس در روند آن باشیم؛ اما متأسفانه همواره مشکلات مالی، مانعی در این مسیر بوده است. مباحث اقتصادی از جمله مشکلاتی است که در تمامی بخش‌ها دیده می‌شود و دامن‌گیر این بخش نیز هست، بنابراین امیدوارم که مسئولان ما بتوانند در آینده نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند.

او ادامه داد: به نظرم زیرساخت هر مملکتی را کودکان و نوجوانان، شکل می‌دهند، بنابراین اگر بتوانیم در بخش‌هایی مانند تئاتر و موسیقی، آثار خوب و با نگاهی درست و جهت‌دار، ارائه کنیم، در آینده نسل فعال‌تری را در تئاتر بزرگ‌سالان شاهد خواهیم بود و علاقه‌مندان فعال‌تر و آگاه‌تری را نیز به این عرصه جذب خواهیم کرد. معتقدم هر چقدر در این عرصه پررنگ‌تر قدم برداریم، شاهد موفقیت بهتری نیز در آینده خواهیم بود.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتمادبه‌نفس فرزندان ایران‌زمین از طریق نمایش، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




مطالب مرتبط

«دوره‌گردها» در تالار هنر

«دوره‌گردها» در تالار هنر

نمایش «دوره‌گردها» به کارگردانی علی فروتن، در راستای طرح تناوبی تئاتر، از روز سه‌شنبه ۱۱ مهر 1402 در تالار هنر اجرا خواهد شد.

|

نظرات کاربران