در حال بارگذاری ...
یادداشتی در اهمیت هفته هنر انقلاب :

شیدایی هنر در برابر حقیقت انقلاب اسلامی

ایران تئاتر -محمد یاقوت پور* : به گفته شهید آوینی «هنر شیدایی حقیقت است. همراه با قدرت بیان آن شیدایی و هنرمند کسی است که علاوه بر شیدایی حق، قدرت بیان آن را نیز از خداوند متعال گرفته است.»

 پس از این منظر می توان گفت که در هنر انقلاب اسلامی علاوه براهمیت والای مفاهیم تبیینی در آثار تولیدی،  فردیّت هنرمند نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است و سلیقه هنرمند، باورها، میزان تزکیه، ایدئولوژی، آداب و رسوم  و رویدادهای زندگی فردی، رویدادهای تاریخی، سنت ها و هر آنچه در شکل گیری شخصیت هنرمند نقش دارد بایستی مورد توجه و نظر قرار گیرد.

البته خوشبختانه انقلاب شکوهمند اسلامی مانند سایر انقلاب‌ها سرمنشأ تغییر و تحول بسیاری بوده که این تغییرات درزمینه ی هنر و به‌ویژه هنر متعالی نمایش نیز متبلور بوده و توانسته تغییرات مثبتی را ایجاد نماید. انقلاب اسلامی توانسته در محتوا و مفاهیم آثار تولیدی هنر نمایش تاثیر شگرفی داشته باشد و متون نمایشی دگرگون‌شده بسیاری به نسبت نمایش های قبل از انقلاب به رشته تحریر در آمده است و بسیاری از ارزش‌هایی که پس از انقلاب رواج یافته و به‌واسطه انقلاب در کشور ما جاری‌ و ساری شده در لایه‌های مختلف متون نمایشی تولیدی در نمایش انقلابی نیز نمود بارزی داشته است.

لذا ضمن گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی تقارنش با ماه جهاد و تزکیه رمضان را نیز ارج می نهیم.

* محمد یاقوت پوررئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان 

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند
مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت «هفته هنر انقلاب اسلامی» در پیامی نوشت هنر انقلاب کوشید برای اصالت روح و‌ مضامین هنری، تجلی صورت و شکل نیاز بیابد و فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد سازد.

|

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» از اندیمشک، «سایلنت هملت؛ سایلنت» و «رسم‌الخط» اهواز و در بخش خیابانی نمایش «درد و ایده» از اهواز و نمایش «قهرمان غریب» از سوسنگرد به جشنواره منطقه‌ای ...

|

نظرات کاربران