در حال بارگذاری ...
گفت و گو با مجتبی خلیلی به بهانه اجرا در هفته هنر انقلاب

رشد کمی و کیفی تئاتر انقلاب با هنرمردمی و هنرمند متعهد

ایران تئاتر: یکی از اجراهای ویژه برنامه ی هفته هنر انقلاب اسلامی در محوطه تئاتر شهر نمایش خیابانی «به رنگ پرچم » است که مجتبی خلیلی به صورت مشترک با سید پویا امامی آن را کارگردانی کرده اند.

همزمان با فرا رسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی محوطه مجموعه تئاتر شهر میزبان اجرای چند نمایش خیابانی، مجالس پرده‌خوانی و مجالس نقالی با حضور هنرمندان شناخته‌شده این حوزه‌ها شد.

این ویژه‌ برنامه‌ها هر روز ساعت 16 تا 18:30 توسط اداره کل هنر‌های نمایشی با همکاری مجموعه تئاتر شهر، شهرداری منطقه 11 تهران، انجمن هنر‌های نمایشی ایران و دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنر‌های نمایشی برگزار شد  . مجتبی خلیلی از هنرمندان حاضر در این ویژه برنامه است  و با او پیرامون اهمیت بازخوانی تاریخ انقلاب و کارکردهای هنرنمایش گفت و گو کرده ایم. 

 

بازخوانی تاریخ و وقایع انقلاب اسلامی در ۴۳ اخیر از نگاه شما چه مقدار ضرورت دارد ؟ 

به نظر من اگر هر انسانی با پیشینه ی  قوی و غنی تمدنی و فرهنگی ایران اسلامی و وقایع انقلاب اسلامی آشنا باشد شتابش برای آینده بیشتر است . نسل امروز باید با گذشته و تاریخ همراه شود تا بداند ثمره و دستاورد انقلاب و دفاع مقدس چه بود و چه پیشرفت هایی در این مسیر داشته تا اندیشه ، فرهنگ و جریان ساز باشد .


 هنرهای نمایشی چقدر می‌تواند در تبیین وقایع و بزنگاه های انقلاب اسلامی نقش ایفا کند؟

 با توجه به این که رشد کمی و کیفی تئاتر مذهبی در سال‌های اخیر چشمگیرتر بوده است ، بزرگترین نقش را در آگاهی عمومی و زمینه سازی برای انقلاب ها را تئاتر ایفا می کند . هر چند در تمامی هنرها به وضوح مشخص است . اگر تئاتر به معنی واقعی در جامعه ای وجود داشته باشد و مردم قابلیت های آن را بشناسند و در کنار آن ها هنرمندانی معتقد و متعهد به انقلاب حضور داشته باشند ، تئاتر انقلاب می تواند از رشد کمی و کیفی بیشتری برخوردار شود. 
چیزی که در این میان مشکل ایجاد می کند این است که اکثر متن های نمایشی انقلابی بر اساس تجربیات ذهنی خود هنرمندان است و شناخت دقیق ازانقلاب و به صورت مستند پرداخت نمی شود . 

هنرهای نمایشی در جذب نسل جوان و جلب توجه آن ها و پاسخ به ابهامات آنها تا چه حد توان مانور دارد؟

نسل جوان در انتقال مفاهیم و مضامین دینی نیاز به تولیدات مناسب هنری دارد و علاوه بر تئاتر در سایر عرصه‌ها نیز می‌بایست فعال باشیم . کانون تئاتر دینی می تواند با تولید آثار نمایشی و در بخش نمایشنامه نویسی و چاپ نمایش های کوتاه و در اختیار گذاشتن به مدارس متوسطه یک حرکت نو را رقم بزند .

هنرمندان فعال در تئاتر به ویژه در استان ها چقدر می‌توانند با تولید آثار تئاتری در شناخت ویژگی های شهدا ایفای نقش کنند؟

 سوژه های بسیار زیبا و شنیدنی در مورد شهدا وجود دارد که می توان با هنر نمایش آنها را به مخاطب ارائه داد اما نبود برنامه ای مشخص سالیانه و تولید آثار نمایشی فاخر حضور این آثار را کم رنگ می کند . و متولیان این امر فقط حمایت از این آثار را در مناسبت ها می بینند . بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با حمایت های همه جانبه و در اختیار گذاشتن زندگینامه شهدا و وقایع و اتفاقات جنگ می تواند کمک بسزایی در شناسایی و ویژگی های شهدا در قالب هنر های نمایشی داشته باشد.

از اجراهای خود در هفته انقلاب اسلامی بگویید.

نمایش خیابانی به رنگ پرچم کاری از کانون تجربه های نو خانه فرهنگ شیخ هادی است ؛ سه رنگ قرمز ، سفید ، سبز به دنبال مردی میگردند از جنس خودشان تا هویت شان را به آن ها برگرداند تا ایستادگی کند و این سرآغاز راهی است که برای خوشان رقم زدند تا ایستادگی کنند .

بازیگران این نمایش محمد مهدی مزدارانی، سینا صبحی و ایمان قربانی هستند ، دستیار کارگردان آدینه رحیم نژاد و موسیقی آن را علی خاتمی بر عهده دارد .

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند
گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند

داریوش نصیری، کارگردان نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» بر این باور است که ارتباط مخاطبان با نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی زمانی شکل می‌گیرد که تماشاگر خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند.

|

همزمان با جشن میلاد امیرالمومنین (ع) در حاشیه جشنواره تئاتر فجر42

مراسم دف‌نوازی و دمام‌نوازی از محوطه مجموعه تئاترشهر تا پهنه رودکی اجرا می‌شود
همزمان با جشن میلاد امیرالمومنین (ع) در حاشیه جشنواره تئاتر فجر42

مراسم دف‌نوازی و دمام‌نوازی از محوطه مجموعه تئاترشهر تا پهنه رودکی اجرا می‌شود

کانون نمایش‌های خیابانی در حاشیه برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و به مناسبت میلاد باسعادت امام علی(ع) و روز پدر مراسم دف‌نوازی و دمام‌نوازی برگزار می‌کند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

مهدی فتحی: آثار شاخص راه یافته از مناطق، حرف برای گفتن دارند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

مهدی فتحی: آثار شاخص راه یافته از مناطق، حرف برای گفتن دارند

مهدی فتحی، کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه اضافه شدن بخش‌های مختلف به جشنواره، تقویت‌کننده آن است، می‌گوید آثار شاخص راه یافته از مناطق نیز حرف برای گفتن دارند.

|

نظرات کاربران