در حال بارگذاری ...
در یادداشت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکزی عنوان شد

هنر انقلابی متعهد به حقیقت عدالت و ارزش‌های والای انسانی است

سینا دلشادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی ، رویکرد هنر انقلاب را از نگاه و منش شهید آوینی بررسی نمود

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از استان مرکزی ، سینا دلشادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به مناسبت فرا رسیدن هفته هنر انقلاب در یادداشت خود عنوان کرد:

به برکت انقلاب اسلامی ، تحولی بزرگ در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی کشور و جامعه اتفاق افتاد.

تحول در حوزه‌ی فرهنگ و هنر ، باعث شد هنر به دامان دین و مردم برگردد ، هنری که به مرز ابتذال رسیده بود و در ورطه سقوط افتاده بود.

این هنر با گرفتن رنگ و بوی مبانی دینی و اعتقادی تبدیل به یک هنر مردمی ، یک هنر مقدس و هنری مشکل گشا در زندگی مردم شد.

نگاه حضرت امام (ره) به مقوله هنر و رسانه از همان ابتدا ، بسیار بسیار راهگشا و کارگشا بود.

ایشان هیچگاه نگاهی بدبینانه و فاسد بینانه به مقوله رسانه و هنر نداشتند ، بلکه کارکردها و عملکردهای نادرست! در رسانه و هنر (سینما ، تئاتر و..) را نقد می کردند.

آنچه که در نظام طاغوت اتفاق می‌افتاد را نفی میکردند ، اما ذات هنر را ، ذاتی پاک و قدسی می‌دانستند و رفته رفته پس از تحولی که در این حوزه اتفاق افتاد ، ایشان به تمام رسانه‌ها و هنرها به چشم یک دستگاه تربیتی نگاه کردند.

نگاه هنر انقلاب ، معطوف به مشکلات مردم و ارائه راهکار برای حل این مشکلات است. هنر انقلابی دغدغه رشد و تربیت مردم همچنین دغدغه فرهنگ و تمدن اسلامی را دارد.

هنر انقلابی بر خلاف برخی از قرائت ها و تصورات غلطی که عده‌ای از کارکردهای هنر توقع دارند! هنر برج عاج نشینی نیست! هنر روشنفکری و فیلسوف مآبانه تزئینی و ویترینی نیست!

هنر انقلابی ، هنری در صحنه ، هنری در میان مردم و برای مردم است ، هنری متعهد به حقیقت و متعهد به عدالت و ارزش‌های والای انسانی و الهی است.

هنر انقلابی ، هنری توحیدی و مقدس است و از طرفی فعال و پویا و کارآمد و احیاگر ارزشهای اسلامی جامعه است.

این نگاه به هنر نگاهی است که در مکتب اسلام وجود دارد و شهید آوینی (ره) که به مناسبت سالروز شهادت ایشان امروز را روز هنر انقلاب اسلامی نامیده اند ، کسی است که با مشی و عملش و با هنرش! این را نشان داد و دیدگاه هنر انقلابی را از سطح نظری و تئوری به عمل و اجرا رساند.

مسیری که شهید آوینی برای اعتلای هنر خودش انتخاب میکند و می‌پیماید ، مسیری مبتنی بر ارزشهای ایثار و شهادت است و در واقع هنر خودش را ختم به شهادت می کند ارزش واقعی کار خود را در رسیدن به دیدار پروردگار و لقا الله میداند و اگر در جایی میفرماید: « هنر شیدایی حقیقت است » شیدایی حقیقت را به تماشا میگذارد و نشان میدهد این شیدایی به شهادت میانجامد.

ایشان با شهادت خودش فرهنگ شهید و شهادت را در جامعه احیا میکند ، راه و رسم هنرمند بودن را به هنرمندان واقعی نشان میدهد و نشان میدهد که هنرمندان واقعی شهیدان اسلام هستند.

 

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران