در حال بارگذاری ...
مدیر پیشین انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس:

تدوین نقشه راه تئاتر انقلاب به اتاق فکری ایده‌پرداز و خوش‌فکر نیاز دارد

حمید نیلی با بیان آنکه آسیب اصلی هنر انقلاب حرکت سینوسی تولیدات این عرصه است اظهار کرد: جهت تدوین نقشه راه تئاتر انقلاب لازم است شاخص‌ها و کارکردهای این‌گونه نمایشی از سوی شورایی خوش‌فکر و ایده‌پرداز تبیین شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از  ایرنا، ۲۰ تا ۲۷ فروردین در تقویم فرهنگی کشورمان مصادف با هفته هنر انقلاب و پاسداشت هنر و هنرمندان این عرصه در شاخه‌های مختلف تئاتر، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی، کتاب و ادبیات است.

هر بار قرار گرفتن در این هفته بهانه‌ای برای نگاه کردن به شاخصه‌ها، فرازوفرود مسیرهای تحقق هنر تراز انقلاب اسلامی است. برای این منظور با حمید نیلی تهیه‌کننده تئاتر و مدیرعامل پیشین انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به گفت‌وگو پرداختیم.

نیلی درباره نقش و اهمیت تولیدات نمایشی با موضوعاتی چون انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: باید در نظر داشت برای بررسی روند حرکتی هنرمندان، در هر دهه یا هر مقطع زمانی، این موضوعات به شکلی مجزا و متناسب با شرایط همان دهه و فرازوفرودهای تاریخی آن دوران مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. بااین‌همه مهم‌ترین پرسشی که می‌توان در باب تئاتر انقلاب مطرح کرد، این است که آیا طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران تاکنون موفق به ایجاد الگو و ساختاری مشخص برای تولید آثار در این‌ گونه و ژانر هنری شده‌ایم یا خیر؟

نکته مهم دیگر آنکه هنرمندان، مسئولان امر و مردم باید بدانند که چه توقعی از یک محصول هنری مرتبط با انقلاب دارند و در راستای رسیدن به یک نقطه مشترک و همچنین افزایش کیفیت آثار نمایشی در ژانر انقلاب و دفاع مقدس، لازم است شاخص‌ها و کارکردهای این‌گونه نمایشی از سوی شورایی خوش‌فکر و ایده‌پرداز تبیین شود.

روحیه انقلابی و استکبارستیزی ایرانیان به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد

نیلی با اشاره به اینکه سال‌های نخست پس از انقلاب اسلامی و به‌واسطه فضای حاکم بر جامعه متأثر از جنگ تحمیلی، شاهد تولیدات بسیار درخور توجهی در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بوده‌ایم، یادآور شد: به نظر من، در سال‌های اخیر، سطح کمی و کیفی این تولیدات، روندی سینوسی داشته است.

بااین‌همه همواره شاهد فعالیت هنرمندانی بوده‌ایم که به‌وضوح دغدغه پرداختن به موضوعاتی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را داشته‌اند و نمونه‌های درخور توجه بسیاری در رویدادهای مختلف به منصه ظهور رسیده که البته در اینجا جای طرح این پرسش نیز باقی است که مسئولان تا چه میزان به چنین اقدامات و فعالیت‌های هنری بها داده و آن‌ها را موردحمایت خود قرار داده‌اند.

مدیرعامل سابق انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: البته ذکر یک نکته مهم در این مجال ضروری به نظر می‌رسد که روحیه انقلابی و استکبارستیزی ایرانیان نه‌فقط مختص به چهار دهه اخیر که به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. درنتیجه زمانی که می‌خواهیم در ارتباط با چنین موضوعاتی اثری نمایشی را تولید کنیم باید این مهم را نیز در نظر داشته باشیم و در خلق درام به چنین مواردی نیز توجه لازم را داشته باشیم.

توجه به آثار ادبی موفق خلق‌شده در حوزه انقلاب برای خلق درام

نیلی بر غنای ادبی موجود با محور انقلاب و هنر انقلاب تأکید کرد و اظهار داشت: در همین دوره معاصر، شاهد چاپ و نشر کتاب‌های بسیاری در زمینه انقلاب و دفاع مقدس بوده و هستیم که از دل بسیاری از آن‌ها چه مستند و چه دیگرگونه‌های ادبی، می‌توان آثار دراماتیک متعددی را خلق کرد. به‌شرط تحقق این مهم بی‌شک شاهد تولید آثار نمایشی قابل‌قبولی در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خواهیم بود.

تهیه‌کننده نمایش کلید تأکید کرد: بی‌شک روایت مستقیم از مستندات انقلاب و دفاع مقدس جاذبه‌های داستانی و بصری خود را دارد اما برای جذب و توجه نسل‌های جدید، می‌توان با تکیه‌بر عنصر خیال نیز به سراغ قهرمانان انقلابی و اسطوره‌ها رفت. هنرمندان ما نیز این توانایی را دارند که هر یک با تکیه‌بر نگاه و برداشت خود از وقایع جاری در انقلاب، تصویری منحصربه‌فرد از جریانات حاکم بر انقلاب و دفاع مقدس را روایت کنند.




مطالب مرتبط

با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد

تماشاخانه‌ ایرانشهر که دارای دو سالن استاد سمندریان و استاد ناظرزاده بود، صاحب یک پلاتو هم شد که برای تمرین گروه‌ها و همچنین اجراهای تجربی و مونولوگ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

|

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی نمایش «تروما» به کارگردانی احمد سلیمانی که از چهارشنبه 12 دی روی صحنه خواهد رفت، آغاز شد.

|

نظرات کاربران