در حال بارگذاری ...
مدیر کانون تئاتر دینی هم‌زمان با هفته هنر انقلاب عنوان کرد:

نیروهای چپ می‌خواستند با ابزار تئاتر اندیشه انقلاب را به نفع خود مصادره کنند

نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر و مدیر کانون تئاتر دینی گفت بسیاری از نیروهای مارکسیستی با اندیشه‌ تظلم خواهی قصد داشتند هنر تئاتر را به نفع خود مصادره کنند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری صبا، محمود فرهنگ نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر و مدیر کانون تئاتر دینی هم‌زمان با برپایی هفته هنر انقلاب درباره نقش و اهمیت تولید آثار نمایشی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس گفت: جنبش بزرگ انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل از نظر ظاهری شبیه به بسیاری از جنبش‌های اجتماعی حتی چپ و مارکسیستی بود که آن‌ها هم به‌نوعی داعیه مردم و تظلم خواهی را داشتند ولی بعدها مشخص شد که چقدر این حرکت با دیگر حرکت‌ها متفاوت است.

او افزود: بسیاری از نیروهای چپ و مارکسیستی با اندیشه‌ تظلم خواهی که اتفاقاً تعداد آن‌ها در حوزه هنر و به‌ویژه هنرهای نمایشی کم هم نبود، تلاش داشتند تا با استفاده از ابزار تئاتر اندیشه متعالی انقلاب را به نفع خود مصادره کنند.

کارگردان نمایش «اما امام ما گفت» بیان کرد: خوشبختانه با بصیرتی که در میان بسیاری از جوانان هنرمند انقلابی به‌ویژه در انجمن اسلامی دانشکده هنرهای دراماتیک بود این اتفاق که می‌توانست مسیر تئاتر و هنرهای نمایشی را به سمت و سویی غیرارزشی و اخلاقی منحرف کند به وقوع نپیوست.

بازیگر نمایش «ایوب» عنوان کرد: جوانان هنرمند انقلابی توانستند با تولید آثاری خودجوش بر اساس اندیشه متعالی انقلاب و آرمان‌های امام خمینی نمایش‌هایی تولید کنند که به‌نوعی خنثی‌کننده تفکری بود که سعی داشت جریان انقلاب را به سمتی به غیر از آموزه‌های اسلامی بکشاند.

کارگردان نمایش «گرگ، گرگ است» تصریح کرد: رهنمودهای الهام‌بخش امام خمینی (ره) و فطرت پاک بسیاری از جوانان متعهد هنرمند در عرصه تئاتر که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به شهید حسین قشقایی اشاره کرد، باعث ایجاد جریان تربیت شاگردان متعهدی است که منشأ تولیدات ارزنده تئاتر با مضامین انقلابی شدند و امروزه هم بسیاری از آن‌ها از جمله افراد و اشخاص برجسته تئاتری هستند که مناصب مدیریتی را نیز در اختیار دارند.

مدیر کانون تئاتر دینی اظهار کرد: جریان تئاتر انقلاب رویکردی ریشه‌ای به فرآیند فعالیت‌های هنر نمایشی داشت و به این منظور افرادی از جمله من در قالب ارتباطاتی که با آموزش‌وپرورش داشتیم، سعی کردیم که مضامین انقلابی را تبدیل به زبانی قابل‌فهم برای کودکان و نوجوانان کنیم.

او ادامه داد: ما سعی کردیم به‌وسیله آموزش مضامین ارزشی، دینی و مترادف با اهداف انقلاب اسلامی تئاتر کودک و نوجوان را که تا آن زمان تنها بر موضوعات فانتزی و تفننی متمرکز بود، ارتقا دهیم.

این بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر تأکید کرد: از جمله ویژگی‌های بارز تئاتر انقلاب اسلامی هم‌افزایی حداکثری بسیاری از نهادهای انقلابی، ارزشی و مشارکت آن‌ها در بسیاری از رویدادها و تحولات تئاتری کشور بود تا جایی که در برهه‌ای از زمان و مثلاً در جریان برگزاری جشنواره تئاتر فجر نمایندگانی از بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد مستضعفان، سازمان بسیج و غیره نیز حضور داشتند تا گردانندگان ادوار مختلف جشنواره‌های فجر را نسبت به اهمیت پرداختن به مضامین ارزشی و انقلابی متوجه سازند.

فرهنگ در پایان گفت: بسیاری از فعالیت‌های تئاتری که در آن همچنان دغدغه پرداختن به تئاتر دینی، ارزشی و انقلابی وجود دارد از کمترین پشتوانه حمایتی برخوردار هستند که نمونه بارز آن تئاتر «صاحبدلان» است که در طول ۱۳ دوره برگزاری آن ما صرفاً برای اینکه زنجیره پرداختن به مضامین دینی و ارزشی قطع نشود این رویداد را به شکلی غیررقابتی و نیز مرور آثاری با این موضوعات و برای قدردانی از تلاش فعالان تئاتر دینی، انقلابی و ارزشی برگزار می‌کنیم.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم
گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم

محمود فرهنگ، هنرمند پیشکسوت نمایش خیابانی و داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس (شیراز)، براین باور است که باید از ظرفیت چنین رویدادهایی برای آموزش و ارتقای کیفی آثار هنرمندان شهرستان‌های سراسر کشور بهره برد.

|

کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌کند

اجرای «سوگواره یاس کبود» به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س)
کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌کند

اجرای «سوگواره یاس کبود» به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س)

مجلس شبیه‌خوانی حضرت زهرا(س) و اجرای خیابانی «بشنو از فاطمه (س)» در قالب ویژه‌برنامه «سوگواره یاس کبود» اداره کل هنرهای نمایشی در روزهای شنبه 25، یکشنبه 26 و دوشنبه 27 آذر، همزمان با ایام فاطمیه در محوطه باز تئاتر شهر برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران