در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

بزرگداشت هفته هنر و انقلاب اسلامی در شهرستان‌ها

هم‌زمان با هفته هنر انقلاب، هنرمندان تئاتر استان‌های کشور با انتشار پیام و برگزاری اجراهای ویژه، این هفته را گرامی داشتند.

گفت و گو با هنرمندان پیرامون هفته هنر انقلاب و انتشار یادداشت هایی به قلم صاحب نظران و مسئولین فرهنگی هنری استان ها با این موضوع فضای رسانه ای حوزه تئاتر را هم به هفته هنر انقلاب معطوف کرد . این مطالب همچنین در سایت ایران تئاتر منتشر شده و در دسترس است . 

انتشار فراخوان دومین رپرتوار نمایشنامه خوانی در شهرکرد، نشست فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل با هنرمندان بسیجی اردبیل، آغاز مرحله استانی رویداد نمایشی «محرابیان» در آذربایجان غربی، حمایت فرماندار از تئاتر ازنا، آغاز نخستین جشنواره نمایش‌های خیابانی عیاران در سراوان، اجرای نمایش مردمان مرد در سایت قدیم دانشگاه زابل، دیدار مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با پیشکسوت تئاتر خوزستان، شش هزار هنرمند بسیجی پرچمدار جهاد تبیین و هنر انقلاب اسلامی، «قصه های قلعه قرمز» در تماشاخانه ماه حوزه هنری اصفهان، برگزاری آیین عطرافشانی گلزار شهدای گمنام یاسوج، بخشی از تیترهای اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌ شود مشروح اخبار را ، روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

شش هزار هنرمند بسیجی پرچمدار جهاد تبیین و هنر انقلاب اسلامی در مازندران

حمیدرضا هراسانی رئیس سازمان بسیجی هنرمندان استان مازندران به مناسبت سالروز شهید سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی ضمن تبریک این روز گفت:سید شهیدان اهل قلم،سید مرتضی آوینی نمونه و الگوی واقعی هنر انقلابی است. ایشان به معنای کامل یک هنرمند بسیجی بودند و نمونه بارز یک سرباز فداکار برای مقابله با لشکریان کفر بود که علاوه بر درس دانشگاه هنر و کلاسیک در دانشگاه معرفت و شناخت خدا و انقلاب اسلامی نیز ممتاز بودند.امسال که بنا به منویات مقام عظمای ولایت سال تولید،دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گرفت انشاالله هنرمندان بسیجی و انقلابی پیام رسانانی باشند در قالب هنر و ۶۰۰۰ هنرمند بسیجی مازندران در سال جدید پرچمدار جهاد تبیین و هنر انقلابی باشند. درهمین راستا هنرمندان زحمتکش در رشته تاتر با توجه به جشنواره‌های استانی و کشوری بسیج درسال جدید می‌توانند باتولید تئاترهای خیابانی و صحنه‌ای گامی بلند برای پیشرفت فرهنگ وهنر انقلابی بردارند.

انتشار فراخوان دومین رپرتوار نمایشنامه خوانی در شهرکرد

همزمان با هفته هنر انقلاب فراخوان دومین رپرتوار نمایشنامه خوانی از سوی انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری در شهرکرد منتشر شد. دومین رپرتوار نمایشنامه خوانی چهارمحال و بختیاری با هدف کشف،شناسایی و پرورش هنرمندان مستعد در زمینه‌های بازیگری،کارگردانی و نمایشنامه نویسی و حمایت انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.در این دوره از رپرتوار نمایشنامه‌های بومی و دست نویس،آثار طنز و کمدی،آثار با موضوع کرونا و نمایشنامه‌های منتخب بین المللی پذیرفته خواهند شد.آثار شرکت کننده در این دوره پس از بازخوانی و بازبینی به مدت چهار شب طبق زمانبندی دبیرخانه در تماشاخانه مهر اجرا خواهد داشت و تمامی هزینه‌های گروه‌های نمایشی از طریق فروش بلیط اجرای نمایش پرداخت خواهد شد.مهلت ارسال اثر به این رویداد ٣١فروردین ١٤٠١ می‌باشد و شروع اجراها دومین رپرتوار نمایشنامه خوانی از مرداد ماه ١٤٠١است.

 

نشست فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل با هنرمندان بسیجی اردبیل

سردار غلامحسین محمدی اصل،فرمانده سپاه حضرت عباس(ع)استان اردبیل در جمع هنرمندان بسیجی استان که به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی و با هدف گرامیداشت یاد و خاطره سید اهل قلم،شهید مرتضی آوینی،برگزار شد،با اشاره به نقش هنرمندان در روشنگری جامعه و تبیین ارزش‌های اسلامی و انقلابی و مقابله با تهاجم فرهنگی غرب،گفت:هنرمندان ما در همه صحنه‌ها حضوری موفق دارند و با تولید آثار فاخر فرهنگی و هنری نشان داده‌اند که نقش بسزایی در پیش برد اهداف جنگ نرم و بازدارندگی دارند.وی با اشاره به مولفه‌های هنر انقلابی،شهید آوینی را نمونه و الگوی هنرمندان متعهد عنوان کرد و با اشاره به حضور هنرمندان استان در عرصه‌های مختلف،افزود:نمایش افلاکیان خاکی که توسط هنرمندان استان در ایام هفته دفاع مقدس اجرا می‌شود،تنها نمونه‌ای از هنر انقلابی و متعهد است که در آن ارزش‌های الهی و انسانی به زیبایی تمام با حداقل‌ترین امکانات به تصویر کشیده شد.

 

آغاز مرحله استانی رویداد نمایشی «محرابیان» در آذربایجان غربی

هم‌زمان با هفته هنر انقلاب اسلامی مرحله استانی رویدادی نمایشی « محرابیان »(بچه‌های مسجد)با حضور ۱۱ گروه نمایشی از ۲۴ فروردین ماه سال جاری در سطح ۵۰ باب از مساجد استان آذربایجان غربی برگزار می‌شود. از کل نمایش هایی که قرار است از ۲۴ تا ۳۰ فروردین اجرا شوند،تعداد « ۴۸ اجرا به مساجد شهرستان ارومیه» اختصاص دارد و « ۳۲ اجرای نمایشی » در سطح مساجد شهرستان‌های« میاندوآب،خوی،بوکان و چایپاره» است.۱۴ باب مسجد در شهرستان‌های میاندوآب و بوکان به ترتیب میزبان نمایش‌های « گوهر» از هوشنگ بابایی و« لیلا » به کارگردانی کاوه محمدزاده هستند که در همین راستا نمایش‌های « دختران روستای ما » از حسین اسدی و« باران رحمت» از سلطانعلی دریادل به ترتیب در قالب ۱۴ باب از مساجد شهرستان‌های چایپاره و خوی برگزار می‌شوند .رویداد نمایشی«محرابیان»(بچه‌های مسجد)یکی از برنامه‌های واحد نمایش حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی با مشارکت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان،ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی و شهرداری ارومیه است که مرحله بازبینی آن در اسفند ماه سال گذشته با حضور ۱۶ گروه نمایشی در دو بخش خواهران و برادران در مسجد بازارباش ارومیه برگزار شد که ۱۱ گروه نمایشی به مرحله استانی این رویداد نمایشی راه یافتند و از این تعداد نیز سه عنوان نمایش برتر جهت حضور در مرحله کشوری رویداد نمایشی محرابیان معرفی می‌شوند.

 

حمایت فرماندار از تئاتر ازنا

فرماندار ازنا در نشست صمیمی هنرمندان تئاتر به مناسبت هفته هنر انقلاب شهرستان گفت:با تمام توان از برنامه‌های هنری حمایت خواهیم کرد .فتاحی فرماندار شهرستان ازنا به همراه محمد لک رئیس اداره ارشاد از کارگاه بازیگری و تمرینات هنرمندان انجمن هنرهای نمایشی ازنا بازدید کردند.محسن لک مسئول انجمن شهرستان با قدردانی از حضور فرماندار محترم ضمن بیان مشکلات جامعه تئاتری شهرستان از وی درخواست یاری در حل این مشکلات را داشت.در پایان فرماندار قول مساعد در مورد پیگیری تکمیل آمفی تئاتر،ساخت پلاتو نمایش و حمایت کامل از برگزاری نهمین جشنواره منطقه‌ای اتودهای نمایشی به میزبانی ازنا را داد و اعلام کرد که با تمام توان از برنامه‌های هنری حمایت خواهند کرد.

 

آغاز نخستین جشنواره نمایش‌های خیابانی عیاران در سراوان

همچنین دراین هفته نخستین جشنواره نمایش‌های خیابانی عیاران همزمان ماه مبارک رمضان در سراسر استان شروع به فعالیت کرد .شهرستان سراوان،مهرستان،سیب سوران و گلشن با تعداد پنج اثر نمایشی بیشترین مشارکت را در جشنواره دارند .نمایش حلقه به نویسندگی جنید باران زهی وک ارگردانی محمد عارف مولا زاده،نمایش مراد بیچاره به نویسندگی سلمان جنگی زهی و کارگردانی نوید نصرتزهی،نمایش شومین روچ به نویسندگی عماد درازهی و کارگردانی عماد درازهی و سینا مرزبان،نمایش ندامت به نویسندگی غلام رسول دوستی و کارگردانی پرویز بهرامی و نمایش رویای خام به نویسندگی حکیمداد حسین بر وکارگردانی عبدالشکور رضایی پور در این جشنواره حضور دارند.داوری این آثار از جمعه ۱۹فرودین آغاز و اختتامیه آن ۲۵ فروردین در مرکز استان برگزار می‌شود.

 

اجرای نمایش مردمان مرد در سایت قدیم دانشگاه زابل

به‌مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی نمایش صحنه‌ای مردمان مرد از ۱۹ فروردین امسال به مدت ۵ شب در سایت قدیم دانشگاه زابل اجرا می‌شود.موضوع محوری این نمایش قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین علیه السلام است اما در بخش‌هایی از این نمایش به نوع اسلام‌آوردن سیستانیان که کاملا با میل قلبی بوده،عدم لعن امیرالمومنین علیه السلام،بخش‌هایی از داستان یعقوب لیث سیستانی به عنوان عیار سیستان و موضوعات دیگری از تاریخ سیستان پرداخته می‌شود .طرح این متن حدود ۵ سال قبل نوشته شده و از یک سال و نیم قبل نمایشنامه آن نوشته شده و از چهار ماه قبل تمرین شروع شد و در حال حاضر آماده اجراست و به‌زودی به نمایش در خواهد آمد.

 

دیدار مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با پیشکسوت تئاتر خوزستان

همزمان با گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی،حجت الاسلام رضا کلاه کج مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به همراه مرتضی جمشیدی معاونت هنری و سینمایی شامگاه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ از سعید بهروزی پیشکسوت هنرهای نمایشی و هنرمند شاخص انقلابی خوزستان عیادت کردند.رضا کلاه کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید به ترویج فرهنگ و هنر دفاع مقدس،سعید بهروزی را یکی از سرمایه‌های بی بدیل هنر خوزستان معرفی کرد. سعید بهروزی نویسنده،کارگردان،فیلمنامه‌نویس و پیشکسوت هنرهای نمایشی شاخص حوزه دفاع مقدس استان خوزستان است که در سال‌های جنگ نیز بعنوان گزارشگر رویدادهای دفاع مقدس فعال بود.مرتضی جمشیدی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این دیدار گفت:تکریم و پاسداشت هنرمندان پیشکسوت هنر انقلاب اسلامی استان خوزستان از اولویت‌های اداره کل خواهد بود و این حرکت از استاد سعید بهروزی که از چهره‌های شاخص هنر انقلابی خوزستان است آغاز شده است.

 

«قصه های قلعه قرمز» در تماشاخانه ماه حوزه هنری اصفهان

به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی نمایش« قصه‌های قلعه قرمز» به نویسندگی زینب زاولان و کارگردانی مصطفی جعفری خوزانی در اصفهان اجرا خواهد شد.این نمایش تولیدی است از حوزه هنری استان اصفهان از تاریخ ۱۹،تا ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ ساعت بیست و چهل وپنج دقیقه در تماشاخانه ماه حوزه هنری در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت.  بازیگرانی  که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند عبارتند از: فاطمه شمس، فرزام مختاری، زهرا محمدی، حسن باقری، زهرا احسانی، سینا صلواتی، پروین حیدری، محمد عیسی احمدی، سارا احمدی، یونس قادری، مریم حیدری، علیرضا احمدی و جواد احمدی

 

برگزاری آیین عطرافشانی گلزار شهدای گمنام یاسوج

جمعی از هنرمندان و مسئولین کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته هنر انقلاب،با حضور در برنامه عطر افشانی گلزار شهدای گمنام یاسوج،با مقام شامخ شهیدان تجدید پیمان کردند. ظهر پنج شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ جمعی از مسئولین و هنرمندان با حضور در گلزار شهدای گنام یاسوج،به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند. این برنامه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی و با محوریت حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد و  بیش از ده ها برنامه توسط حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در بخش های مختلف در این هفته برگزار شد .




نظرات کاربران