در حال بارگذاری ...
حضور بازیگر مجموعه فیلم‌های هری پاتر بر صحنه تئاتر

تام فلتون همراه با یک نمایش مدرن و متفاوت به برج لندن می‌آید

ایران تئاتر: تام فلتون بازیگر ۳۴ ساله‌ انگلیسی که با ایفای نقش در مجموعه فیلم‌های هری پاتر به شهرت رسید، به زودی با یک نمایش متفاوت گام به صحنه تئاتر خواهد گذاشت.

به گزارش ایران تئاتر تام فلتون که در ده سالگی با نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی «قرض کنندگان» به جای شخصیت پیگرین کلاک حضور در سینما را برای نخستین بار تجربه کرد و چهار سال بعد برای ایفای نقش در نخستین فیلم «هری پاتر» به جای شخصیت دراکو ملفوی به شهرت جهانی رسید، حال قرار است وظیفه اجرای نقش یکی از شخصیت‌های جنجالی تاریخ انگلستان را بر عهده بگیرد و روی صحنه تئاتر به او جان ببخشد.

نمایشی که تام فلتون قرار است در آن به ایفای نقش بپردازد «توطئه باروت» نام دارد و او در قالب کلیدی‌ترین شخصیت این اثر یعنی گای فاکس ظاهر خواهد شد. داستان این نمایش، همان گونه که از نام آن بر می‌آید، به ماجرای تاریخی برنامه‌ریزی برای انفجار مجلس انگلستان و ترور پادشاه این کشور یعنی جیمز اول  در سال ۱۶۰۵ میلادی اشاره دارد که به «توطئه باروت» مشهور شد.

گای فاکس به همراه رابرت کیتسبی و چند تن دیگر از همفکرانشان قصد داشتند با کار گذاشتن بشکه‌های باروت در دالان منتهی به زیرزمین مجلس انگلستان، این ساختمان را به همراه کاخ وست مینستر منفجر کنند و موجبات قتل پادشاه انگلستان را فراهم نمایند؛ نقشه‌ای که پیش از اجرا کشف و خنثی شد و به شکنجه و اعدام گای فاکس و تمام همراهان او انجامید. هدف آنها از انجام این کار اعتراض به آزار و اذیت کاتولیک‌ها توسط پروتستان‌ها بود؛ اقدامات هدفمندانه‌ای با انگیزه‌های مذهبی و سیاسی که حکومت وقت انگلستان از آن حمایت می‌کرد. گای فاکس که خود یک مسیحی کاتولیک مذهب بود پیش از بازگشت به انگلستان به دعوت رابرت کیتسبی برای اجرای عملیات توطئه باروت، این کشور را ترک کرده و به خدمت نیروهای نظامی امپراتوری اسپانیا در کشور هلند در آمده بود. به همین دلیل از مسایل نظامی سررشته کافی داشت و همراه با کیتسبی مغز متفکر توطئه باروت به شمار می‌رفت.

نمایش توطئه باروت قرار است تلاش گای فاکس و همراهانش برای اجرای نقشه انفجار مجلس انگلستان را به گونه‌ای متفاوت روی صحنه تئاتر به تصویر بکشد و تماشاگران را به شیوه‌های مدرن با خود همراه کند.  این نمایش ترکیبی از تئاتر زنده و تجربه نمایشی مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی خواهد بود و قرار است از جلوه‌های ویژه چندحسی بهره ببرد. به بیان دقیق‌تر  نمایش توطئه باروت علاوه بر حس بینایی تماشاگر، حواس بویایی و لامسه او را نیز به خدمت می‌گیرد تا تجربه‌ای کاملا تعاملی و پویا را برای او رقم بزند. از همین رو دست‌اندرکاران تجربه نمایشی توطئه باروت برای نامیدن اثر خود به جای نمایش از آن به عنوان یک جاذبه مجازی همه‌جانبه یاد کرده‌اند.

در تجربه مجازی یا جاذبه مجازی همه‌جانبه توطئه باروت نیز مانند تمام تجربیات مشابه مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی، تماشاگر نقش منفعلی شبیه به تماشاگران تئاتر کلاسیک را ایفا نمی‌کند و خود به بخشی از نمایش تبدیل می‌شود. هر کدام از تماشاگران این تجربه مجازی همه‌جانبه در قامت شخص گمنامی قرار می‌گیرند که قصد دارد با جلب اعتماد گای فاکس و همراهانش به آنها بپیوندد و به گروهشان نفوذ کند. از همین رو همراهان این تجربه مجازی همه‌جانبه تمام رخدادهای مرتبط با توطئه باروت را از نزدیک شاهد خواهند بود.

 

حضور بازیگران مجازی در کنار تام فلتون

به جز شخصیت گای فاکس که توسط تام فلتون روی صحنه تئاتر جان می‌گیرد، اکثر همراهان او در عملیات توطئه باروت را بازیگران مجازی و دیجیتال تشکیل داده‌اند. فلتون ضمن ابراز خرسندی از حضور در این تجربه نمایشی مدرن و متفاوت خاطرنشان کرده که برای همگام‌سازی خود با این تجربه مجازی فراگیر زمان کافی در اختیار داشته است.

وظیفه کارگردانی هنری جاذبه نمایش مجازی توطئه باروت را هانا پرایس بر عهده دارد و دنی رابینز نیز در قامت نویسنده این اثر ظاهر شده است. او به تازگی وظیفه نویسندگی نمایشنامه ماوراء الطبیعه و دلهره‌آوری به نام «۲:۲۲ داستان یک روح» را بر عهده داشته که تام فلتون نیز در آن به ایفای نقش پرداخته است. دنی رابینز تجربه نمایشی توطئه باروت که مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی بوده و از جلوه‌های ویژه چندحسی بهره می‌برد را چنین توصیف کرده است: «فرض کنید نسخه سینمایی درخشانی از ماجرای توطئه باروت ساخته شده باشد و در اطراف شما زنده شود و بخش‌های مختلف لندن را مقابل چشمانتان به پرواز درآورد. تجربه‌ای که ما برای تماشاگر فراهم کرده‌ایم همان نسخه است

تجربه مجازی همه‌جانبه توطئه باروت از روز ۲۰ می امسال (۳۰ اردیبهشت ماه) کار خود را آغاز می‌کند و در فضای تئاتری اختصاصی ایجاد شده در خزانه برج لندن به نمایش در می‌آید.  فضایی که این نمایش قرار است در آن اجرا شود در نزدیکی همان سردابی قرار دارد که حدود چهار قرن قبل گای فاکس، رابرت کیتسبی و سایر همراهانشان مقدمات اجرای نقشه توطئه باروت را در آن فراهم کردند. امکان دسترسی عمومی به این بخش از برج لندن در دو دهه اخیر وجود نداشت و  تجربه نمایشی توطئه باروت پس از مدت‌ها امکان بازدید مردم از آن را فراهم می‌کند.




نظرات کاربران