آقای شنبه شب از پرده نقرهای به صحنه تئاتر میآید
بازگشت بیلی کریستال به تئاتر برادوی پس از هفده سال

ایران تئاتر: نمایش آقای شنبه شب با هنرمندی بیلی کریستال از روز ۲۷ آوریل (هفتم اردیبهشت ماه) امسال در تئاتر ندرلندر از مجموعه سالنهای نمایش تئاتر برادوی نیویورک به روی صحنه میرود.
به گزارش ایران تئاتر بیلی کریستال بازیگر و کمدین شناخته شده آمریکایی پس از ۳۰ سال برای بار دیگر در نقش بادی یانگ جونیور ظاهر میشود و سرگذشت او را در برابر چشمان تماشاگران روایت خواهد کرد. با این حال این بار تماشاگران او نه مخاطبان سینما که افراد حاضر در تئاتر برادوی خواهند بود و داستان زندگی پر فراز و نشیب بادی یانگ جونیور نه در قالب فیلم سینمایی که به شکل یک تئاتر موزیکال بازگو میشود.
در سال ۱۹۹۲ میلادی بیلی کریستال نخستین تجربه کارگردانی خود در دنیای سینما را با فیلم «آقای شنبه شب» کسب کرد و بازی در نقش اصلی این اثر را نیز بر عهده گرفت. فیلم سینمایی آقای شنبه شب سرگذشت کمدینی به نام بادی یانگ جونیور را روایت میکرد و سیر تحول او از قالب یک کمدین جوان با استعداد به یک هنرمند پیر ، بدخلق و فراموش شده را به تصویر میکشید.
بیلی کریستال که علاوه بر کارگردانی و بازیگری وظیفه نگارش فیلمنامه این اثر را نیز همراه با بابالو مندل و لاول گنز بر عهده داشت، با ساخت فیلم سینمایی آقای شنبه شب قصد ادای احترام به کمدینهای سرسخت عصر طلایی آمریکا را داشت؛ هنرمندانی که موجبات پیشرفت هنر استند آپ کمدی را فراهم آوردند و به نوعی الگوهای او در فعالیت هنری محسوب میشدند. با این حال شکست تجاری فیلم آقای شنبه شب او را در رسیدن به هدف خود ناکام گذاشت. از همین رو بیلی کریستال از همان زمان در پی آن بود که داستان بادی یانگ جونیور را به روی صحنه تئاتر بیاورد و آن را به گونهای متفاوت روایت کند. ایدهای که پس از گذشت سه دهه بالاخره به سرانجام رسید و نمایش آقای شنبه شب فرصت حضور در تئاتر برادوی نیویورک را یافت.
نخستین تلاشها برای ساخت نمایش آقای شنبه شب
آخرین حضور بیلی کریستال بر صحنه تئاتر برادوی به هفده سال قبل یعنی سال ۲۰۰۵ میلادی باز میگردد؛ یعنی زمانی که او هنرمند پرکاری به شمار میرفت و علاوه بر نقشآفرینی در فیلمهای سینمایی متعدد، فعالیت به عنوان یک هنرمند استند آپ کمدی تمام وقت را نیز تجربه میکرد. در آن زمان او با نمایش «۷۰۰ یکشنبه» در تئاتر برادوی نیویورک حضور یافت و نقشآفرینی در یک اثر نمایشی متفاوت را تجربه کرد؛ یک تئاتر تک نفره که به حکایت زندگینامه او اختصاص داشت و موفق به دریافت جایزه تونی به عنوان بهترین رویداد تئاتری ویژه شد.
در همان سال بیلی کریستال قصد داشت همراه با مل بروکس نمایش آقای شنبه شب را به روی صحنه تئاتر بیاورد؛ اما این پروژه در نهایت به سرانجام نرسید. به نظر میرسد ایده تبدیل فیلم سینمایی آقای شنبه شب به یک تئاتر موزیکال از همان زمان شکل گرفت. حدود یک دهه بعد یعنی در سال ۲۰۱۵ میلادی اجرای این ایده در ذهن بیلی کریستال شکل جدیتری یافت و او به این نتیجه رسید که برای ایفای مجدد نقش بادی یانگ جونیور کاملا آماده است. این ایده بالاخره در سال ۲۰۲۰ میلادی برای اجرا آماده شد؛ اما شیوع ویروس کرونا مانع از حضور نمایش آقای شنبه شب در تئاتر برادوی نیویورک گردید.
بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا و آغاز دوران قرنطینه فرصتی را برای بیلی کریستال فراهم آورد تا بر نگارش سایر پروژههای نمایشی خود متمرکز شود. آخرین حضور او در یک تئاتر موزیکال به سال ۱۹۸۱ میلادی باز میگردد. به همین دلیل او تصمیم به استخدام یک مربی صدا گرفت تا به قدرت صدای خود استحکام بخشد و برای حضور در نمایش آقای شنبه شب آماده شود.
جمع شدن یاران قدیمی در صحنه تئاتر برادوی
کار نگارش نمایشنامه آقای شنبه شب را همان فیلمنامهنویسان نسخه سینمایی این اثر یعنی بیلی کریستال، بابالو مندل و لاول گنز بر عهده داشتهاند. همچنین علاوه بر بیلی کریستال که بار دیگر در قامت شخصیت اصلی این اثر یعنی بادی یانگ جونیور ظاهر میشود، دیوید پیمر نیز دوباره نقش برادر او یعنی استن را ایفا میکند. او سی سال پیش در فیلم سینمایی آقای شنبه شب نیز همین نقش را ایفا کرده بود. با این حال برخلاف سه دهه قبل این بار بیلی کریستال نقش کارگردانی این اثر را بر عهده ندارد و وظیفه کارگردانی این تئاتر موزیکال به جان راندو واگذار شده است. او در مورد بازیگران حاضر در نمایش آقای شنبه شب اظهار داشت: «در ابتدا قرار بود ۲۰ بازیگر در این تئاتر موزیکال حضور داشته باشند، اما در نهایت تعداد آنها به ۸ نفر کاهش یافت. در نمایش آقای شنبه شب برخلاف فیلم سینمایی این اثر برای به تصویر کشیدن دوران جوانی و کهنسالی شخصیتها تنها از یک بازیگر استفاده شده است و هر کدام از بازیگران این تئاتر موزیکال نقش شخصیتهای مختلف را در بیست سالگی، چهل سالگی و هفتاد سالگی ایفا میکنند.»
بیلی کریستال در زمان ساخت فیلم سینمایی آقای شنبه شب ۴۴ ساله بود. از همین رو برای ایفای نقش بادی یانگ جونیور در سن هفتاد سالگی باید حدود پنج ساعت گریم میشد و پس از فیلمبرداری نیز تقریبا دو ساعت برای زدودن گریم از چهرهاش انتظار میکشید. اما او اکنون ۷۴ ساله است و برای جان بخشیدن به شخصیت بادی یانگ جونیور بر صحنه تئاتر برادوی دردسر کمتری را تحمل میکند.
بیلی کریستال در این مورد اظهار داشت: «اکنون قرار گرفتن در نقش بادی یانگ جونیور سادهتر از سی سال قبل است. چرا که امروز زیر و بم کاری که انجام میدهم را به خوبی دریافتهام و تجربیات بیشتری نسبت به گذشته اندوختهام. بدترین کابوس برای من و تمام کمدینهایی که به هنر اهمیت میدهند این است که روزی از خواب بیدار شوند و دریابند که دیگر بانمک نیستند یا هیچ ارتباطی به کاری که انجام میدهند ندارند. اکنون که پس از سی سال دوباره در نقش بادی یانگ جونیور قرار گرفتهام او را بهتر از قبل درک میکنم و به این نتیجه رسیدهام که او فرد بدی نیست و تنها دچار سوءتفاهم شده است. او گیج و تلخ و پشیمان است، چرا که خود را در دوران کهنسالی میبیند. اکثر دوران زندگی در پشت سر او قرار گرفته است و دیگر زمانی را مقابل خود نمیبیند.»
نمایش آقای شنبه شب داستان کمدین کهنهکاری را روایت میکند که دورانش دیگر به پایان رسیده است اما قصد پذیرفتن این حقیقت را ندارد و سعی میکند به هر دری بزند تا فرصت تازهای برای عرض اندام بیابد. با این حال بیلی کریستال به عنوان یک کمدین پا به سن گذاشته رویه متفاوتی را در زندگی خود برگزیده است و دیگر برای دیده شدن به آب و آتش نمیزند. او پذیرفته که آردها را بیخته و الک را آویخته است و ایفای مجدد نقش بادی یانگ جونیور، این بار روی صحنه تئاتر برادوی نیویورک، حکایت از مرور خاطرات تلخ و شیرین گذشته دارد.