در حال بارگذاری ...

هنرمندان ما توانسته‌اند هنرشان را به جزئی از زندگی مردم تبدیل کنند

همه عدالت‌خواهان دنیا از کشور ما الگوبرداری می‌کنند، به آن چشم دارند و نقش عدالت را در سرزمین ما می‌جویند. امیدوارم این جشنواره که در آخرین سال دولت به نتیجه رسید، حرکتی پرثمر و رو به توسعه‌ای باشد

زهرا شایان‌فر:

نخستین جشنواره عدالت و امید شب گذشته طی مراسمی با حضور دکتر حداد عادل، دکتر ایمانی خوشخو و دیگر مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را آغاز کرد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، این مراسم که با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد با سخنرانی معاون هنری وزیر، دبیر جشنواره عدالت و امید و دکتر ایمانی خوشخو ادامه یافت.
دکتر ایمانی ‌‌گفت:«خدا را شکر می‌کنم که پس از دو سال تدبر و تعمل در این حرکت، توفیق برپایی آن را داشته‌ایم. اگر کارنامه فرهنگی 30 ساله اخیر را ورق بزنیم شاهد ارتباط رو به رشد مردم با هنر خواهیم بود. مردم با هنر احساس نزدیکی می‌کنند و حضورشان را در تمامی فعالیت‌های هنری می‌توان دید.»
وی با اشاره به کمبود فضای تخصصی برای ارائه آثار دینی در کشور، این نکته را یکی از دلایل طراحی جشنواره"عدالت و امید" عنوان کرده و تصریح کرد:«وقتی مردم به معنای عام، در سالن‌ها، تالارها و گالری‌ها حضور پیدا می‌کنند، پس می‌توان نتیجه گرفت که هنرمندان ما توانسته‌اند هنرشان را از قالب یک کالای لوکس خارج کرده و به جزئی از زندگی مردم تبدیل کنند.»
وی جشنواره عدالت و امید را محلی برای ارائه منویات درونی هنرمندان در شکل هنری معرفی کرد و افزود:«همه عدالت‌خواهان دنیا از کشور ما الگوبرداری می‌کنند، به آن چشم دارند و نقش عدالت را در سرزمین ما می‌جویند. امیدوارم این جشنواره که در آخرین سال دولت به نتیجه رسید، حرکتی پرثمر و رو به توسعه‌ای باشد.»
بخش بعدی این مراسم با سخنرانی دکتر حداد عادل در خصوص هنر و هنر دینی از دیدگاه فلسفی اختصاص یافت.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از برپایی جشنواره عدالت و امید گفت:«به عنوان یک محصل فلسفه عادت کرده‌ام از چیستی امور بپرسم. از جمله این که هنر چیست؟ می‌توانیم به این سوال از دو حیث فکر کنیم: یکی هستی شناسی هنر و دیگری معرفت شناسی آن. هم می‌توان پرسید هنر چیست و هم این که با انسان چه می‌کند، چگونه اثر می‌کند و چرا اثر می‌کند. قاعده مفهوم فلسفی صورت و ماده را شنیده‌اید. می‌دانید در فلسفه ماده و صورت چه معنایی دارد. هنر از جنس صورت است و نه ماده. می‌توانید در نظر بگیرید شیئی که از حیث ماده یکسان است، می‌تواند هنرمندانه و یا غیر هنرمندانه ساخته شده باشد.»
وی زیبایی را موضوع هنر عنوان کرد و گفت:«زیبایی امری نیست که به هنر افزوده شده باشد. هنر درک، دریافت و شناساندن زیبایی است و فرق هنرمند با دیگران این است که می‌تواند زیبایی را درک کند و به دیگران بشناساند. ارسطو در مثالی از ماده و صورت به تیزی شمشیر اشاره می‌کند که صورت، شمشیر است و شمشیر ساز به ماده آهن آن، صورت تیز بودن می‌بخشد. همه چیز می‌تواند زیبا باشد و همه چیز می‌تواند میدان هنر باشد. چه کاری در جهان، هنری و زیبا می‌تواند نباشد؟»
وی با اشاره به انواع هنرها، از هنر کلام تا شکل دادن به سنگ گفت:«هنر می‌تواند در همه چیز باشد و برای هر مقصودی نیز استخدام شود. هر کس می‌تواند برای رسیدن به مقصود خود آن را به کار گیرد. چون هنر راه را برای تاثیر، هموار می‌کند، نفوذ می‌کند و این جاست که جنبه معرفت شناسی آن مطرح می‌شود. چون حرکت و هیجان ایجاد می‌کند، در دل جای دارد و فراتر از همه اختلافات ابناء بشر حرکت می‌کند.‌»
وی تصریح کرد:«شما دوستان نیز هنرتان را برای عدالت و امید به خدمت گرفته‌اید. عدالت، مطلوب و موعود همه است، دین نیز با هنر همزاد است. به هر دینی که نگاه کنید هنر را می‌بینید. در فضای دینی، انسان بیان هنری آغاز می‌کند. پیامبر ما نیز قرآن را با زبان هنر دریافت و ابلاغ کرد. این که قرآن در فصیح‌ترین صورت نازل شد یعنی که خداوند آن را در بهترین بسته‌بندی عرضه کرد. مفهوم عدالت نیز در دین اسلام اساس و بنیاد است هم راه است و هم منزلگاه و هم این که موظف هستیم در غیاب موعودی که آمدنش برای پر کردن جهان از عدل و داد است تلاش کنیم. این راه را با امید طی کنیم.»
وی عدالت را وظیفه امروز، امید فردا و هنر را شیپوری برای ایجاد حرکت، دلگرمی و زنده نگاه داشتن عدالت عنوان کرده و با اشاره به پرهیز سیاستمداران جهان از بیان واژه عدالت گفت:«کمتر کسی از مردان سیاسی جهان از کلمه عدالت استفاده می‌کند. آزادی، حقوق بشر، دموکراسی و صلح مدام تکرار می‌شود اما درباره عدالت آیا شنیده‌اید؟ این مفهوم که روح وحی انبیاء است به حاشیه کشیده شده چون همه دست‌اندرکار ظلم هستند. نظری به داستان غزه بیاندازید. این ظلم به مردم بی‌پناه، 61 سال است به دست همین مدعیان صلح و آزادی ادامه دارد.»
وی در بخش پایانی صحبت‌هایش به وظیفه انسان هنرمند در قبال عدالت پرداخت و پرسید آیا انسان هنرمند وظیفه ندارد در مقابل چنین ظلمی ایستادگی کند و فریاد عدالت‌خواهی را جهانی کند؟
وی به هنرمندان حاضر در جلسه تاکید کرد:«راه شما درست و مقدس است. لحظه‌ای در ادامه آن درنگ نکنید و نگران کسانی که با شما همنوا نیستند نباشید. برای عدالت، با امید و با هنر این پیام را رساتر جهانی کنید. حال که می‌خواهیم با انقلاب اسلامی تمدن اسلامی را از نو بنا کنیم حتماً هنر اسلامی را نیاز داریم. هنری که جوانه‌های آن این جا رشد خواهد کرد.»
این مراسم که همراه با اجرای گروه کُر کانون فرهنگی حُر برگزار شده بود، با بازدید مسئولان فرهنگی کشور و مهمانان حاضر از گالری‌های موزه هنرهای معاصر که با آثار عکاسی، نقاشی و گرافیک در موضوع عدالت و امید رنگین شده بود، پایان یافت.