در حال بارگذاری ...
لب‌کلام هنرمندان در گفت‌و‌گوهای هفته 77

استقبال تماشاگران از اجراهای روی صحنه

ایران تئاتر - علی کیهانی: در هفته ای که گذشت تماشاخانه سنگلج میزبان مجالس شبیه خوانی و تعزیه بود ، که با استقبال مخاطبین و علاقمندان روبرو شد.

در هفته گذشته همچنین  ایران تئاتر در کنار گزارش‌های روزانه متنوع ، به انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات مختلفی در حوزه نمایش پرداخت. گفت و گوهایی از امیر دژاکام به مناسبت دیدار هنرمندان با رئیس جمهور ،  احمد جولایی و بررسی یک آئین محلی و منطقه ای ، مهدی صالحیار کارگردان‌ نمایش«29» حاضر در ویژه‌برنامه هفته هنر انقلاب اسلامی ، کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی ، هومن میرمعنوی کارگردان روح خدا  حاضر در هفته هنر انقلاب اسلامی ، ابراهیم پشتکوهی نویسنده و کارگردان نمایش هملت پشتکوهی ، ابوالفضل میرزااحمدی تعزیه‌خوان و معین البکای پیشکسوت ، زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی در شب تعزیه سنگلج ، محمد هادی عطایی بازیگر و کارگردان نمایش فریاد خاموش ، هادی مرزبان کارگردان «دکترنون...» ، فریدون حامدی دبیر جشنواره تئاتر کردی سقز و...

در ادامه متن مهم‌ترین گفت‌وگوهای کوتاه و بلندی که  با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های دیگر منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های گفت و گو‌ها قرار بگیرد.

 

بهروز غریب‌پور ؛ اپرای عروسکی «همای همایون»

بهروز غریب‌پور نویسنده و کارگردان تئاتر و اپراهای عروسکی درباره وضعیت و سرانجام تولید اپرای «همای همایون» با موضوع خواجوی کرمانی که طی سال‌های اخیر دغدغه ساخت و اجرای آن را داشته، گفت: حدود ۴ سال است درگیر تولید اپرای عروسکی «همای همایون» هستم که در ابتدا قرار بود با حمایت استانداری استان کرمان و اداره‌کل ارشاد استان تولید شود ولی تمام پیش‌بینی‌ها تغییر کرد زیرا آقایان نشان دادند درکی از پدیده‌های هنری و پدیده نوظهوری مثل اپرای عروسکی ندارند.

وی متذکر شد: استاندارهای استان‌های مختلف کشور باید به این نکته توجه داشته باشند که بهترین راه برای توسعه مدنیت در استان‌های اجرای تئاتر و موسیقی است و باید این برنامه‌ها را در اولویت خود قرار دهند نه اینکه نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشند.

غریب‌پور با اشاره به مذاکراتی که با مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی برای تولید اپرای عروسکی «همای همایون» داشته، یادآور شد: پیش‌تر با حمایت بنیاد رودکی موسیقی این اپرا ساخته و ضبط شد. طی جلسه‌ای که در روزهای گذشته با آقای افضلی مدیریت بنیاد داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با حمایت بنیاد رودکی این اپرا را تولید کنیم و منتظر استانداری و اداره‌کل ارشاد استان کرمان نباشیم.

وی در پایان سخنان خود درباره بخش موسیقی اپرای عروسکی «همای همایون» گفت: آهنگسازی این اثر توسط بهزاد عبدی انجام شده و سالار عقیلی اجرای آوازی نقش خواجوی کرمانی را عهده‌دار بوده است. تعداد کثیری از خوانندگانی که قبلاً با هم همکاری نداشتیم، در این اپرای عروسکی حضور داشتند. اپرای عروسکی «همای همایون» آخرین اثری است که توسط ارکستر ناسیونال اوکراین ضبط شده زیرا چند ماه بعد از ضبط این اثر به دلیل شرایط پیش آمده میان روسیه و اوکراین این ارکستر تعطیل شد.

 

امیرحسین بریمانی ، هرشب یک داستان متفاوت!

امیرحسین بریمانی که این روزها نمایش «شب شک» را به عنوان کارگردان و بازیگر روی صحنه دارد درباره این اثر نمایشی گفت: تا امروز استقبال از نمایش راضی‌کننده بوده است اما نمایش ما یک اجرای دانشجویی است و مانند کارهای پرفروشی که در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می‌رود، مخاطب ندارد.

وی درباره ویژگی‌های نمایش توضیح داد: «شب شک» سبک و سیاقی سریالی دارد و هرشب یک داستان متفاوت را اجرا می‌کند از این رو نمایش این قابلیت را هم دارد که از بازیگران مهمان نیز در هر اجرا دعوت به حضور کند مانند سریال‌های تلویزیونی که در هر قسمت می‌توانند میزبان یک یا چند بازیگر مهمان باشند. نوید محمدزاده تهیه‌کننده نمایش است که از اجرای تالار مولوی در کنار گروه حضور داشت و هزینه دکور نمایش را به طور کامل برعهده گرفته است.

بریمانی ادامه داد: «شب شک» یک چارچوب کلی دارد اما برای اجرای هر شب، گروه نمایش شب قبلش داستانی را که قرار است به صحنه برود طراحی کرده و میزانسن آن اجرا را مشخص می‌کند. از آنجا که من، نیما شکیبایی و محمدحسین خادمی مدت زیادی است که یکدیگر را می‌شناسیم به سرعت با یکدیگر هماهنگ می‌شویم و طرح داستانی و میزانسن هرکدام از کاراکترها را در صحنه مشخص می‌کنیم و بقیه اجرا روی صحنه به صورت بداهه شکل می‌گیرد.

وی درباره متفاوت بودن داستان و تم نمایش در هر شب از اجرا بیان کرد: این نمایش وقتی برای اولین بار در جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه رفت هنوز تبدیل به اثری سریالی نشده بود و اقتباسی بود از داستان کوتاه «شب شک» هوشنگ گلشیری که در ادامه برای اجرای عموم نیز همین نام روی نمایش باقی ماند اما می‌توان گفت داستان نمایش درباره سه نفر است که هر بار در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌گیرند.

 

رضا بهرامی ؛ «کریم‌لوژی» در شهرهای مختلف ایران... 

رضا بهرامی طراح و کارگردان نمایش «کریم‌لوژی» که این روزها سومین دوره اجراهای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد تجربه می‌کند درباره این اثر نمایشی گفت: خوشبختانه تا امروز استقبال مخاطبان از اجرای «کریم‌لوژی» خیلی خوب بوده است. تا ۲۳ اردیبهشت ماه در سالن شماره ۳ تئاتر شهرزاد اجرا خواهیم داشت و نهایتاً تا یک هفته امکان تمدید نمایش وجود دارد چون مجید رحمتی بازیگر اثر درگیر کار دیگری خواهد بود اما بعد از فارغ شدنش تورهای داخلی و خارجی نمایش را راه اندازی خواهیم کنیم.

وی ادامه داد: با انجمن نمایش چند شهرستان صحبت کردیم تا بتوانیم «کریم‌لوژی» را در شهرهای مختلف ایران به صحنه ببریم. همچنین در حال مذاکره با ۲ کمپانی خارجی برای معرفی و اجرای نمایش در فستیوال‌های خارج از ایران هستیم. صحبت‌های اولیه انجام شده و منتظر هستیم تا هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری تور خارج از کشور نمایش صورت گیرد. از اینکه «کریم‌لوژی» مجدداً اجرا می‌رود خیلی خوشحالم چون برای این نمایش هم مانند دیگر کارهایم زحمت زیادی کشیدم و کسی که نمایش‌های من را دنبال کرده باشد ردپای دیگر کارهایم را در این نمایش نیز خواهد دید. امیدوارم مخاطبان نیز از دیدن «کریم‌لوژی» لذت ببرند و مهم‌تر از همه این نمایش آنها را به تفکر وادارد و رسالت اصلی تئاتر را برایشان نمایان کند.

 

آرش شریف زاده ؛ در آثارم استفاده خیلی خوبی از اقتباس برده ام.

 آرش شریف زاده کارگردان، طراح صحنه و طراح نمایش تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی که این روزها نمایش «گروفالو» را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه دارد درباره شکل گیری این اثر نمایشی گفت: شروع نمایش «گروفالو» از سال ۱۳۹۲ بود که مشغول طراحی فراخوانی مربوط به جشنواره تئاتر شهر بودم و در حین طراحی توجهم به شرایط شرکت در جشنواره جلب شد. تا آن زمان حیطه فعالیتم در طراحی صحنه، لباس، مشاوره، بازیگری و عروسک گردانی بود و در زمینه کارگردانی کمتر فعالیت داشتم. پس از اطلاع از شرایط شرکت در جشنواره طرح مدنظرم را با بهرام جلالی پور مطرح کردم و وی هم پیشنهاد قصه «گروفالو» را داد.

این کارگردان با اشاره به پتانسیل منابع داستانی برای اقتباس و تبدیل شدن به آثار نمایشی عنوان کرد: من در آثارم استفاده خیلی خوبی از اقتباس برده ام. اقتباس و روش‌های آن مسلما در حیطه تخصص بهرام جلالی پور نویسنده نمایش «گروفالو» است اما به نظرم کتاب های خوبی وجود دارد که چه به لحاظ داستانی، چه آموزشی و ... مورد توجه بچه هاست و باعث می شود پتانسیل هایی را که باعث جذب کودکان شده است، بشناسید. به عنوان یک کارگردان باید دلایل این جذب شدن را کشف کنید و گسترش دهید چرا که کتاب در اصل، موضوع را به شما می دهد؛ موضوعی که کودکان با آن ارتباط برقرار کرده اند و امتحان خود را پس داده است.

کارگردان «کلوچه های خدا» تصریح کرد: کارگردان با آگاهی و احاطه خود به موضوع، حرکات، میزانسن ها، لباس، گریم، نور، کنتراست رنگ ها، ترکیب بندی ... اثر را برای مخاطب تجسم می بخشد. استفاده از منابع داستانی برای تبدیل شدن به نمایش بسیار قابل قبول است و کارگردان می تواند موضوعات را بر اساس ذهنیت و پرداخت خود روی صحنه ببرد. البته اقتباس های ناموفق هم وجود دارند که این ضعف در بخش های مختلفی مثل نویسندگی، تحلیل و کارگردانی باعث شده که پرداخت درستی از قصه های موفق اتفاق نیفتد. اقتباس حتی می تواند از فیلم، سریال یا انیمیشن صورت بگیرد و باید به همان اندازه جذاب باشد تا مخاطب را راضی کند.

گفتگو ها از مهر

 

فرهاد شنتیایی ؛ شرایط نسبت به دو سال گذشته خیلی بهتر شده و هر روز استقبال تماشاگران بیشتر می‌شود.

فرهاد شنتیایی درباره انتخاب نمایشنامه «داغ ننگ» می‌گوید: گرچه ایاد اختر، نویسنده این کار در ایران چندان شناخته شده نیست ولی نویسنده بزرگی است و برای نمایشنامه «بی‌آبرو» جایزه پولیتزر هم دریافت کرده است اما چون نمایشنامه‌هایش سیاسی مذهبی است، در ایران کمتر به سراغش می‌روند. بعضی فکر می‌کنند نتیجه اجرای نمایشنامه‌های او در تئاتر ما اثری عقیم خواهد شد و این چنین است که حتی کمتر سراغ ترجمه آثار او می‌روند. اما این‌طور نشد.

شنتیایی ادامه می‌دهد: البته سال گذشته دو کتاب از این نویسنده در ایران ترجمه و منتشر شد. ما هم برای اجرای نمایش‌مان چندین متن را بررسی کرده بودیم ولی هیچکدام مورد پسندمان نبود. تا اینکه تصمیم گرفتیم نمایشنامه «داغ ننگ» را اجرا کنیم. یکی از اعضای گروه همراه با دوستش شروع به ترجمه این متن کرد . اوایل فکر می‌کردیم این نمایش به اجرا نمی‌رسد ولی چون متن خیلی خوبی بود، پای آن ایستادیم و سعید روستایی، تهیه‌کننده کار هم از ما حمایت کرد.

شنتیایی در پاسخ به این پرسش که آیا این نمایشنامه در اجرا دچار جرح و تعدیل شده است، توضیح می‌دهد: هر متنی در اجرا در قیاس با نسخه نوشتاری، تفاوت‌هایی دارد. کلیت این نمایشنامه در نگاه اول غیرقابل اجراست اما وقتی وارد اصل ماجرا می‌شویم، می‌بینیم که متن، جهت خاصی را نمی‌گیرد و کارکترهای آن هستند که جهت‌گیری دارند ولی متن، در تعادل است و حرف جهت‌داری نمی‌زند.

او درباره اعتمادسازی در مخاطبان تئاتر برای دیدن نمایش‌ها در دورانی که کرونا نسبتا فروکش کرده است، می‌گوید: این اعتمادسازی اتفاق افتاده و مردم به سمت سالن‌های تئاتر برمی‌گردند. شرایط نسبت به دو سال گذشته خیلی بهتر شده و هر روز استقبال تماشاگران بیشتر می‌شود اما مسائلی مانند ساعت اجرای نمایش، می‌تواند بر آمار تماشاگران موثر باشد.

گفتگو از ایسنا

 

علیرضا دهقانی ؛ تئاتر کودک محلی برای اندیشیدن کودکان است

علیرضا دهقانی کارگردان نمایش کودک «نینا و جادوی ماه ها» درباره موضوع این نمایش عنوان کرد : نینا دختربچه ای است که برای دریافت جایزه شاهزاده برای پیدا کردن گل های موگه به جنگل می رود تا با پیدا کردن این گل و دریافت جایزه، مادرش را از مرگ نجات دهد.

او افزود: در نمایش «نینا و جادوی ماه ها» شعار ما محیط زیست و دوستی با طبیعت، حیوانات و است و می خواهیم به مخاطبان یادآور شویم که یک کره قابل زیست در جهان داریم و باید در حفظ آن کوشا باشیم. فقط ما انسان ها ساکنان کره زمین نیستیم تا بخواهیم مانند شاهزاده نمایش نظم طبیعت را به هم بزنیم بلکه باید با طبیعت همراه شویم.

دهقانی بیان کرد: طبیعت گاهی اوقات کارهایی را برای ما انجام می دهد که شاید از دست خودمان برنیاید و در نهایت کودکان متوجه این موضوع خواهند شد که به هم خوردن نظم طبیعت چیز خوبی نیست.

او بیان کرد: ویروس کرونا نیز از برهم زدن نظم طبیعت به وجود آمد و باعث از بین رفتن خیلی از عزیزان و هنرمندان شد و خدا را شاکریم که شرایط کمی بهتر شده تا بتوانیم باز مخاطبان را با تئاتر آشتی دهیم.

او ادامه داد: همه ما می دانیم که کودکان وقتی بزرگ می شوند و در راه پر پیچ و خم زندگی قرار می گیرند دیگر آرامش و فرصت کافی برای اندیشیدن نخواهند داشت و تئاتر به ویژه تئاتر کودک محلی برای اندیشیدن است.

گفتگو از صبا




مطالب مرتبط

نظرات کاربران