در حال بارگذاری ...
دست یاری هنرهای نمایشی به بیماران مبتلا به کووید ۱۹

مداوای آسیب دیدگان کرونا با برنامه «تنفس اما»

ایران تئاتر: یک برنامه ترمیمی و بهداشتی جدید که توسط فعالان هنرهای نمایشی تدارک دیده شده و به صورت آنلاین قابل آموزش است، تاثیرات مثبتی بر افراد بهبود یافته از ویروس کرونا دارد.

به گزارش ایران تئاتر آزمایش بالینی جدیدی که توسط پژوهشگران کالج امپریال لندن بر روی ۱۵۰ شرکت کننده انجام شده است نشان از تاثیرات مثبت برنامه «تنفس اما» بر آن دسته از افرادی دارد که از کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند و با پیامدهای مهم این بیماری از جمله تنگی نفس مداوم دست و پنجه نرم می‌کنند.

برنامه «تنفس اما» یا ENO Breathe یک برنامه اینترنتی و آنلاین است که توسط اپرای ملی انگلستان با همکاری بخش مراقبت‌های بهداشتی کالج امپریال طراحی شده و از تکنیک‌های آوازخوانی برای بهبود وضعیت زندگی افراد مبتلا به تنگی نفس مداوم استفاده می‌کند. در واقع عنوان «اما» که در نام این برنامه مبتنی بر نمایش درمانی یا هنر درمانی به کار رفته، مخفف عبارت اپرای ملی انگلستان است.

در حال حاضر تنگی نفس مداوم به عنوان یکی از پیامدهای شایع بیماری کووید ۱۹ شناخته می‌شود و بسیاری از افرادی که از آسیب‌های ویروس کرونا بهبود یافته‌اند همچنان با آن دست به گریبانند. از همین رو گاه پزشکان آن را کووید طولانی یا سندروم پس از کووید نیز می‌نامند. این امر دلایل مختلفی نظیر آسیب دیدن ریه‌ها یا سیستم عصبی بیمار در اثر مواجه شدن با ویروس کرونا دارد و پژوهشگران به دنبال راهی برای مقابله با آن می‌گردند. در همین راستا اپرای ملی انگلستان و پژوهشگران کالج امپریال به سراغ نمایش درمانی و هنر درمانی رفته‌اند و استفاده از تکنیک‌های آوازخوانی و پروراندن صدا را برای بهبود تنگی نفس مداوم بیماران مبتلا به ویروس کرونا پیشنهاد داده‌اند.

برنامه «تنفس اما» به شکل آنلاین و از طریق اینترنت قابل پیاده‌سازی است و در آن ابتدا یک هنرمند حرفه‌ای اپرا تکنیک‌های این شاخه از هنرهای نمایشی را به یک فرد بهبود یافته از ویروس کرونا که با مشکلات ناشی از تنگی نفس مداوم دست و پنجه نرم می‌کند، آموزش می‌دهد. پس از آن جلسات آموزش به صورت گروهی برگزار می‌شود و افراد بیشتری در آن شرکت می‌کنند. در مجموع برنامه «تنفس اما» یک برنامه نمایش درمانی شش هفته‌ای مبتنی بر جلسات فردی و گروهی هفتگی و دسترسی به منابع گسترده آنلاین است. همچنین برای شرکت در این برنامه هنر درمانی و برخورداری از مزایای آن هیچ نیازی به داشتن استعداد و تجربه در زمینه بازیگری و خوانندگی یا علاقه‌ به هنرهای نمایشی نیست.

 

تاثیرات مثبت برنامه «تنفس اما» بر بیماران مبتلا به کووید ۱۹

برای آگاهی از تاثیرات مثبت این برنامه نمایش درمانی بر افراد مبتلا به سندروم پس از کووید یا تنگی نفس مداوم، کالج امپریال لندن یک آزمایش بالینی را روی ۱۵۰ شرکت کننده، که به طور میانگین حدود ۳۲۰ روز با تنگی نفس ناشی از ابتلا به ویروس کرونا دست به گریبان بودند، انجام داده است.

افراد شرکت کننده در این آزمایش بالینی به دو گروه ۷۴ و ۷۶ نفره تقسیم شدند که افراد حاضر در گروه نخست از برنامه «تنفس اما» برخوردار گردیدند و شرکت کنندگان گروه دوم تنها تحت مراقبت‌های معمول کووید ۱۹ قرار گرفتند. با توجه به اینکه سندروم پس از کووید یا تنگی نفس مداوم در زنان شایع‌تر از مردان است، حدود ۸۰ درصد از شرکت کنندگان در این آزمایش بالینی را زنان تشکیل داده بودند.

نتایج آزمایش بالینی یاد شده حاکی از آن است که افراد حاضر در گروه نخست حدود ۱۰ درصد کمتر از شرکت کنندگان گروه دوم حین دویدن تنگی نفس را تجربه کرده‌اند. آنها همچنین حدود ۲ درصد بهبودی بیشتری را در مولفه ذهنی کیفیت زندگی گزارش داده‌اند. به طور کل تقریبا ۴۰ درصد از افراد حاضر در گروه نخست به بهبود مولفه ذهنی کیفیت زندگی اشاره داشته‌اند؛ رقمی که در گروه دوم تنها ۱۷ درصد بوده است.

دکتر فیلیپ، پژوهشگر بالینی موسسه ملی قلب و ریه در کالج امپریال لندن در مورد نتایج این آزمایش بالینی و تاثیر برنامه «تنفس اما» بر سندروم پس از کووید و تنگی نفس مداوم اظهار داشت: «اکنون در انگلستان از هر ۵۰ نفر یک نفر به سندروم پس از کووید مبتلا است و ما به درمان‌های فوری مبتنی بر شواهد علمی برای مداوای این افراد نیاز داریم. مطالعات جدید ما نشان می‌دهد که اگر هنر درمانی با خدمات بالینی مناسب همراه شود می‌تواند تاثیر مثبتی بر آن دسته از بیمارانی که به شکل دقیق و علمی انتخاب شده‌اند، داشته باشد.»

در پایان باید به این نکته اشاره شود که در حال حاضر برنامه «تنفس اما» تنها در کشور انگلستان اجرا می‌شود و تا امروز بیش از هزار نفر به صورت رایگان از مزایای آن بهره‌مند شده‌اند.




مطالب مرتبط

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان، هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

نظرات کاربران