در حال بارگذاری ...
درگفت و گو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره همدان عنوان شد:

ضرورت سرمایه‌گذاری در عرصه نمایشنامه‌نویسی کودک

عضو هیئت‌داوران بیست و هفتمین جشنواره تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان همدان گفت: ضرورت سرمایه‌گذاری بر نمایشنامه‌نویسی کودک احساس می‌شود و با شکل‌گیری یک بانک نمایشنامه در کنار جشنواره، شاهد توسعه بیشتر تئاتر کودک خواهیم بود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، احمد بیگلریان، عضو هیئت‌داوران بخش نمایشنامه‌نویسی، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از برگزاری مجدد این رویداد ابراز خرسندی کرد و گفت: امسال این جشنواره با یک سال فاصله برگزار می‌شود که مایه خرسندی است و امیدواریم که به بهترین شکل ممکن، برگزار شود.

او ادامه داد: در این دوره علاوه بر بخش‌هایی که در تمام دوره‌ها وجود داشت، بخش نمایش‌های آیینی و سنتی و جوانان زیر ۱۸ سال نیز به جشنواره اضافه شده است که باعث خوشحالی است.

عضو هیئت‌داوران بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره بیست و هفتم افزود: این جشنواره برای همدان یک نعمت بزرگ به شمار می‌رود زیرا سبب می‌شود که کودکان این شهر با فضای تئاتر آشنا شوند و از کودکی با دیدن هنر به‌ویژه هنرهای زنده، وارد این عرصه شوند.

بیگلریان خاطرنشان کرد: بدیهی است که وجود چنین رویدادی می‌تواند بسیار خوب و مهم باشد؛ کما اینکه در آخرین دوره نیز استقبال بسیار خوبی از این جشنواره صورت گرفت و طبق آمارهایی که دبیر جشنواره ارائه کرد، نزدیک به صد هزار نفر از این رویداد دیدن کردند. به نظرم این رویداد مهم برای شهر همدان یک رونق فرهنگی است که باید تداوم پیدا کند.

عضو هیئت‌داوران بخش نمایشنامه‌نویسی ادامه داد: در این دوره ۱۰۵ نمایشنامه از سراسر کشور و از نقاط مختلف به دست ما در دبیرخانه رسید و توسط هیئت‌داوران موردبررسی قرار گرفت. در روند داوری، پس از بررسی تمام ۱۰۵ اثر، ۱۰ نمایشنامه معرفی شد. در ادامه به تمام نویسندگان این آثار مشاوره‌هایی ارائه شد تا بتوانند مجدداً نمایشنامه‌ها را بازنویسی و مشکلات موجود در آن را برطرف کنند. در حال حاضر این بخش به اتمام رسیده و نویسندگان در حال بازنویسی آثار هستند. این آثار درنهایت و پس از بازنویسی مجدداً برای هیئت‌داوران ارسال می‌شود. درنهایت نیز، پس از بررسی و داوری مجدد، از بین این آثار ۳ اثر برگزیده در مرحله نهایی انتخاب می‌شود.

بیگلریان، نمایشنامه‌نویسی را نیازمند توجه بیشتر خواند و گفت: بخش نمایشنامه‌نویسی از مهم‌ترین شکل‌های پایه‌گذاری فرهنگ کودکان قلمداد می‌شود، اما با توجه به اینکه سابقه نمایشنامه‌نویسی در ایران چندان زیاد نیست و نزدیک به ۱۰۰ سال اخیر به آن پرداخته شده، هنوز ضعف‌های بسیاری در این بخش شاهد هستیم.

او ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید، جبار باغچه‌بان سردمدار این عرصه است که در زمان خود ۵ نمایشنامه نوشت و به اجرا درآورد. در ادامه، مسیر او توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه پیدا کرد که به شکل‌گیری رویدادهای مختلفی نظیر جشنواره تئاتر کودک انجامید، زیرا علت به وجود آمدن این جشنواره پرداختن به فرهنگ هنری کودکان است. در حال حاضر، در شهرهای مختلف و در کل سال نزدیک به ۴۰۰ نمایشنامه برای کودکان نوشته می‌شود اما بدیهی است که در میان این آثار تعداد اندکی آثار فاخر و ارزشمند دیده می‌شود زیرا عملاً کارهای نوشته‌شده ارتباط مستقیمی با نیازهای کودکان ندارند.

عضو هیئت‌داوران بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره همدان تأکید کرد: به نظرم، نیازها و خواسته‌های کودکان و نوجوانان به اندازه بزرگ‌سالان پیچیده است، بنابراین آنان نیز در شرایط سنی خود حرف‌هایی برای گفتن دارند و خواهان به اجرا درآمدن نقطه نظرات خود هستند. این در حالی است که تأکید بر نصیحت، پند و اندرز در مسیر نمایشنامه‌نویسی باعث دل‌زدگی کودکان و نوجوانان می‌شود، بنابراین نویسنده واقعی باید نیازهای اساسی مخاطبان خود را در مقطع زمانی، مشخص درک کند. متأسفانه نگاهی به نمایشنامه‌نویسی کودک در ایران، نشان می‌دهد که آثار با کودکان و نوجوانان فاصله بسیاری دارد.

بیگلریان ادامه داد: درست است که کودکان باید عروسک‌بازی کنند اما شعور کودکان امروز فراتر از این حرف‌هاست زیرا دنیای کودکان ما تغییر کرده است. بر همین مبنا ما سعی کردیم که نمایشنامه‌هایی را انتخاب کنیم که موضوعات واحدی برای همه کودکان داشته باشند، زیرا برای این گروه، موضوعات عمومی وجود دارد که پرداختن به آن‌ها جذاب خواهد بود.

او خاطرنشان کرد: بخش مهمی از ادبیات کهن ما مربوط به کودکان است؛ بر همین مبنا بسیاری از نیازهای کودکان در آثار گذشتگان و ادبیات کودکان ما، دیده شده است و هرکدام از نویسندگان متناسب با عصر و زمانه خود به این موضوع پرداخته‌اند، اما دنیای امروز ما بسیار متفاوت است و بچه‌ها دارای شرایط خاصی هستند. درواقع هرکدام از بچه‌های امروزه از نظر فهم، کمال و درک موقعیت‌های خودشان مانند بزرگ‌سالان فکر می‌کنند و این مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنیم. سیستم‌های هوشمند و مباحث این‌چنینی کودکان را پربار کرده و درک و شعور آنان را ارتقا داده است، بنابراین نویسندگان نیز باید همپای کودکان رشد کنند و مسائل مهم‌تری را با آنان در میان بگذارند؛ اما متأسفانه هنوز این امر در نمایشنامه‌نویسی ما اتفاق نیفتاده است. البته این به معنای عدم وجود آثار خوب نیست زیرا گاهی شاهد آثار شایسته‌ای هستیم اما هنوز یک موج فراگیر را در این عرصه شاهد نیستیم.

بیگلریان خواستار توجه به نمایشنامه‌های موجود در شهرستان‌ها شد و گفت: اکثر نمایشنامه‌های نوشته‌شده در شهرستان‌ها دارای شرایط اجرایی نیست، بنابراین اغلب آن‌ها در کتابخانه‌ها می‌مانند و به دست گروه‌ها نمی‌رسند، بنابراین شاید لازم باشد که در کنار این جشنواره، یک بانک نمایشنامه‌نویسی را نیز موردتوجه قرار دهیم. با شکل‌گیری یک بانک نمایشنامه‌نویسی، امکان قرارگیری آثار در اختیار گروه‌های مختلف شهرستانی بیشتر می‌شود و شاهد توسعه بیشتر تئاتر کودک خواهیم بود.

او ادامه داد: متأسفانه تعداد اندکی از کتاب نمایشنامه کودک در کشور چاپ می‌شود و لازم است که دراین‌باره فکری کنیم؛ زیرا نویسنده‌ها اغلب قادر به چاپ کتاب‌ها نیستند چون این امر هزینه‌بر است. شاید لازم باشد که با حمایت بخش‌های دولتی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا آموزش‌وپرورش، از این نمایشنامه‌ها حمایت شود زیرا سرمایه‌گذاری بر این بخش می‌تواند مشکلات ارتباط تئاتر با کودکان را تا حدود زیادی رفع کند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتمادبه‌نفس فرزندان ایران‌زمین از طریق نمایش، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




نظرات کاربران