در حال بارگذاری ...
گفت و گو با علیرضا رجبی کارگردان «خانه تلخ و شیرین»

یک نمایش ایرانی بر اساس کمدی موقعیت

کارگردان نمایش «خانه تلخ و شیرین» گفت: این اثر، یک نمایش کاملا ایرانی است که بر اساس کمدی موقعیت اجرا می‌شود.

علیرضا رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایران تئاتر از استان تهران درباره نمایش «خانه تلخ و شیرین» که این روزها در شهر قدس روی صحنه است گفت: این اثر یک نمایش کاملا ایرانی است که در قالب کمدی موقعیت فضای یک خانه ایرانی را نشان می دهد.

وی درباره مضمون این اثر اظهار کرد:«خانه تلخ و شیرین» داستان چند خانواده است که در یک خانه قدیمی کنار هم زندگی می‌کنند. این افراد درگیر مسائلی چون فضای مجازی هستند اما بعد از مدتی از این فضا برای درآمد زایی استفاده می‌کنند.

کارگردان «خانه تلخ و شیرین» افزود:یکی از شخصیت‌های این نمایش آتناست که مدام با دوستانش در حال فیلم گرفتن و انتشار آن در فضای مجازی است و آرام آرام متوجه می‌شود که می‌تواند از این فضا برای پول در آوردن استفاده کند. کاراکترهای نمایش شروع به ساخت کلیپی می‌کنند که با پول حاصله از آن می‌توانند به راحتی قسط اول کرایه خانه را پرداخت کنند.

وی همچنین تاکید کرد:مخاطب «خانه تلخ و شیرین» مدام در حال خندیدن است و خبر ندارد که ما با یک سرم در حال تزریق خوراک به او هستیم.

رجبی درباره طراحی این اثر گفت:فضای نمایش محیط یک خانه دو طبقه است که ایوان و راه پله از دو طرف با اتاق‌های متعدد دارد. در صحنه این نمایش ایوان،پنجره،حوض،فواره،بشکه و... به چشم می‌خورد.
 
وی درباره موسیقی این اثر نیز بیان کرد:موسیقی نمایش زنده است و بجز در چند بخش که موسیقی ضبط شده دارد،در سایر قسمت‌های نمایش موسیقی توسط یک گیتاریست اجرا می‌شود.

کارگردان «خانه تلخ و شیرین» ادامه داد:اجرای نمایش با موسیقی زنده بخاطر انرژی خوب مخاطب است البته در جاهایی از اثر با پلی بک قطعاتی چون آهنگ گل آفتابگردان گروه آرین که موسیقی فراموش شده است پخش می‌شود.

وی که این نمایش را از ۱۴ اردیبهشت ماه روی صحنه برده درباره بازخورد مخاطب اظهار کرد:اگرچه مخاطب تشنه خندیدن است اما من سعی نکردم در «خانه تلخ و شیرین» شرافت تئاتری را کنار بگذارم بنابراین با استفاده نکردن از کلمات سخیف تلاش کردم تا مخاطب را بخندانم و به سالن بکشانم.

وی با اشاره به اینکه این اثر طی شب‌های آغازین اجرا با مخاطب ۷۰ تا ۹۰ درصدی روی صحنه رفته گفت:اگر چه مخاطب این نمایش از تهران،کرج،ملارد و شهریار بوده‌اند و صرفا برای تماشاگر شهر قدس اجرا نشده اما تماشاگران با آمیختگی و ساده زیستی خانواده‌های نمایش «خانه تلخ و شیرین» همذات‌پنداری کرده‌اند و ارتباط خوبی با مخاطب برقرار شده است.

رجبی در پایان سخنانش تأکید کرد:در تفکرم چیزی به نام موقعیت جغرافیایی وجود ندارد بلکه تولید محتوا و مردمی که به سالن می‌آیند اهمیت دارد.

نمایش«خانه تلخ و شیرین» تا۲۵ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۱۹ در مجتمع باقرالعلوم شهرقدس روی صحنه می‌رود.




نظرات کاربران