در حال بارگذاری ...
با حضور مهدی رمضانی چابک مدیر کل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری معرفی شد

با حکم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام احمدی به سمت سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری منصوب و از خدمات ابراهیم شریفی ریگی تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از چهارمحال و بختیاری، طی حکم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام احمدی  به سمت سرپرست اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری منصوب و از خدمات ابراهیم شریفی ریگی  تقدیر شد. 

مراسم تودیع و معارفه مدیران کل جدید و قبلی فرهنگ و ارشاد اسلامی ساعت ۱۱صبح ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱در مجتمع غدیر شهرکرد با حضور مهدی رمضانی چابک مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و فعالان قرآنی استان برگزار شد.

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آئین با بیان اینکه ۷۰ درصد انتصابات جدید در معاونت امور استان‌های این وزارتخانه متعلق به دهه شصتی‌هاست،گفت:به منظور تحقق ظرفیت‌های جدید در حوزه فرهنگ و هنر کشور،شبکه‌سازی و حمایت از تشکل‌های خودجوش در حوزه‌های متعدد فرهنگی مورد تاکید است.

مهدی رمضانی چابک روز شنبه در آیین معارفه سرپرست جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در شهرکرد افزود:اصل عمل به شعار جوان‌گرایی در معاونت امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا بر تاکید وزیر،مورد توجه قرار گرفته است که انتصاب سرپرست جدید اداره کل این استان رکورددار این جریان جوان‌گرایی است.

وی با اشاره به اینکه سرپرست جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از گزینه‌های مورد وفاق مقامات ارشد استانی به شمار می‌رود،تصریح کرد:یک فرآیند عالمانه در جریان انتخاب سرپرست جدید از جوانان دهه شصت برای سپردن حکم سرپرستی اداره استانی به وی شکل گرفت و سرانجام این فرصت برای اعتماد به وی مهیا شد تا به عنوان جوان‌ترین مدیرکل استانی عهده‌دار این سمت شود.

رمضانی چابک در ادامه یادآور شد:توجه به اقتضائات و ظرفیت‌های موجود چهارمحال و بختیاری می‌تواند این استان را به الگویی موفق در اجرای عدالت فرهنگی تبدیل کند.

وی با بیان اینکه در تحقق عدالت فرهنگی در استان لازم است با طراحی دقیق،علمی و در عین حال عملیاتی و اجرایی،گلوگاه‌ها و نقاط آسیب‌زا شناسایی شود،گفت:ریل‌گذاری مناسبی در گذشته در رابطه با این موضوع در چهارمحال و بختیاری انجام شده است که نیاز دارد کاری جهادی و بدون وقفه برای ادامه آن شکل گیرد.

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود،نهادینه‌سازی راهبرد جریان‌سازی فرهنگی از بطن جامعه را رویکرد مهم دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و افزود:در چهار دهه از انقلاب اسلامی،مسیر تخصصی فرهنگ و جریان‌سازی در این حیطه دنبال شده است اما در شرایط فعلی،رویکرد مضاعفی در بحث مردمی شدن فرهنگ،بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

رمضانی چابک تصریح کرد:در راستای تحقق مردمی‌شدن جریان فرهنگ،ایجاد ظرفیت‌های جدید در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز است اما این ظرفیت‌ها از طریق جذب و استخدام نیروی انسانی حاصل نمی‌شود و این نیاز باید از طریق شبکه‌سازی و تشکیل جبهه‌های مختلف در حوزه‌های متعدد فرهنگی در اقصی نقاط کشور رفع شود.

وی اظهار داشت:برای تعریف ظرفیت‌های جدید در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی لازم است،واگذاری،برون‌سپاری و شناسایی و رصد جریان‌های فرهنگی به خوبی انجام شود و با نگاهی عالمانه و مجاهدانه،علاوه بر حفظ دولت کوچک،فرآیندی چابک و اثرگذار برای حوزه فرهنگ روی دهد.

این مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،اصل هم‌افزایی در دستگاه‌های جبهه فرهنگی را نیز یادآور شد و گفت:این هم‌افزایی بین مجموعه‌های فرهنگی تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته است و در سطح کلان نیز دیگر دستگاه‌ها همچون سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری نیز به این فرآیند وارد شده‌اند تا جبهه سازمانی و اجرایی مناسبی در بحث فرهنگ ایجاد شود.

وی تاکید کرد:مدیران ادارات استانی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید در این حیطه نقش‌آفرینی داشته و با اتکا به اصل مدارا و هم‌افزایی به جریان سازی فرهنگی از بطن جامعه در استان‌ها کمک کنند.

تشکیل کارگروه رصد فرهنگی از اولویت‌های کاری است

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین با بیان اینکه تشکیل کارگروه رصد فرهنگی از اولویت‌هایی است که در رویکرد جدید این اداره دنبال می‌شود،گفت:شناسایی مسائل و تحلیل تحولات فرهنگی استان از طریق بازبینی و به روزرسانی شاخصه‌های فرهنگی،تجمیع اطلاعات و داده‌ها و پردازش آن‌ها و همچنین تهیه گزارش‌های فرهنگی از وظایف این کارگروه است.

پیام احمدی افزود:خلاف آنچه گفته می‌شود،برنامه‌های اجرایی در دوره جدید،انقباضی نخواهد بود و از تمامی گرایش‌ها و نظرات مومنانه و معتقد به جریان انقلاب حمایت خواهد شد و توجه به فرهنگ‌های محلی،قومیت‌ها و لهجه‌ها و گویش‌ها نیز در سیاست‌گذاری‌ها فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به‌ ضرورت تحقق عدالت فرهنگی در استان تصریح کرد:کار هنر باید با حضور هنرمندان به پیش برود و با راه‌اندازی شورای مشورتی فرهنگ،هنر و رسانه،پیشکسوتان و صاحبان اندیشه نیز در تصمیم‌گیری‌ها به عوامل اجرایی مشورت می‌دهند.

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری یادآور شد:برای حرکت در مسیر کسب درآمدهای پایدار نیز توسعه حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر با ارائه آموزش‌ها و تسری آن به بخش‌ها مختلف دنبال می‌شود.

احمدی تمرکززدایی را مهم‌ترین راهبرد اجرایی در حوزه فرهنگ و هنر استان دانست و با اشاره به اینکه برای تحقق آن به زودی ستادی تشکیل خواهد شد،گفت:هر شهرستان متناسب با اقتضائات جغرافیایی و فرهنگی خود،اولویت‌هایی دارد که لازم است با برنامه‌ریزی مشخص و دقیق،موانع رفع و توسعه فرهنگی آن شهرستان محقق شود.

وی ادامه داد:ظرفیت‌های فرهنگی و هنری چهارمحال و بختیاری به طور علمی شناخته نشده و شاید به همین دلیل نیز ارائه خدمات به جامعه هنری و فرهنگی استان به شکل مطلوبی پیش نرفته است.

احمدی ضعف مدل بومی‌سازی و قهرمان‌پروری را از دیگر دغدغه‌های حوزه فرهنگی استان بیان و تصریح کرد:نیاز است از ساختارهای سنتی و فرسوده در حوزه فرهنگ و هنر فاصله گرفت و با ریل‌گذاری مناسب شرایطی فراهم شود تا فناوری‌های جدید نیز موجب تقویت حوزه فرهنگ شود.

وی با بیان اینکه دوران کار ویترینی و بدون تفکر در حوزه فرهنگ و هنر گذشته است و کار عمقی و مردمی لازمه توسعه در این مسیر است،ادامه داد:موضوع فرهنگ نباید تابع بالا و پایین شدن جریان‌های سیاسی باشد و بهتر است که حرکت فرهنگی علاوه بر برخورداری از ثبات از روزمرگی نیز خارج شود.

۹۰ درصد امور فرهنگی و هنری چهارمحال و بختیاری به متخصصان واگذار شد

مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز گفت:این استان از تنوع قومیتی و خرده‌فرهنگ‌های بسیاری برخوردار است و در سال‌های اخیر تلاش شد برای به نمایش گذاشتن این ظرفیت مهم،برنامه‌ها از شهرکرد و مرکز استان خارج و در شهرستان‌ها اجرایی شود.

ابراهیم شریفی با بیان اینکه با واسپاری بیش از ۹۰ درصد امور فرهنگی و هنری استان به متخصصان و صاحبان اندیشه،اقدامات مناسبی برای پایه‌گذاری برخی رویدادها و حرکت‌ها برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری انجام شد،افزود:بیمه هنرمندان استان نیز روند صعودی مطلوبی را طی کرده است که در ادامه می‌توان تعداد بیشتری از هنرمندان را تحت پوشش این بیمه قرار داد و دغدغه‌های این قشر را تا حدودی رفع کرد.

وی شیوع کرونا و اثرات منفی آن بر حوزه فرهنگ و هنر و تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها را یادآور شد و اظهار داشت:با وجود بروز مشکلات بسیار اما تلاش شد اقدامات مناسبی در استان شکل گیرد و از فرصت‌ها برای ارائه خدمات فرهنگی و هنری به نحو مطلوبی استفاده شود.

شایان ذکر است،پیام احمدی سرپرست جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری متولد سال ۱۳۶۷ و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند
در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند

سی‌و‌پنجمین جشنواره استانی تئاتر چهارمحال و بختیاری پایان یافت و سه نمایش «من هر وقت ‌دیدمت داشتی می‌رفتی»، «عاشقانه، عامدانه، قاتلانه» و «تکرار» موفق به حضور در جشنواره منطقه‌ای فجر شدند.

|

گفت‌وگو با پویا بازرگان، نقال کرمانشاهیِ حاضر در جشنواره آیینی و سنتی

حفظ اصالت شاهنامه‌خوانی و نقالی به شیوه کهن ضروری است
گفت‌وگو با پویا بازرگان، نقال کرمانشاهیِ حاضر در جشنواره آیینی و سنتی

حفظ اصالت شاهنامه‌خوانی و نقالی به شیوه کهن ضروری است

پویا بازرگان، نقال حاضر در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، اعتقاد دارد نسل جدید هنرمندان این عرصه، هنرهای نمایشی را وارد شاهنامه‌خوانی و نقالی کرده در حالی که حفظ اصالت این هنرها به شیوه کهن آن‌ها ضروری است.

|

گفت‌وگو با رضا فقیهی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

هیچ کشوری به اندازه ایران، اقوام و آیین‌های متنوع و مختلف ندارد
گفت‌وگو با رضا فقیهی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

هیچ کشوری به اندازه ایران، اقوام و آیین‌های متنوع و مختلف ندارد

رضا فقیهی که نمایش «حنابندان» را در سومین روز برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در شهرکرد اجرا کرد، اعتقاد دارد ایران از همه کشورهای جهان، به لحاظ داشتن نمایش‌های آیینی و سنتی متعلق به اقوام مختلف، غنی‌تر است.

|

روز پرکار‌ جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در قلعه تاریخی جونقان

روز پرکار‌ جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در قلعه تاریخی جونقان

دومین روز از بیست‌ویکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به میزبانی چهارمحال و بختیاری در قلعه‌ تاریخی شهر جونقان و میان جمعیتی انبوه از تماشاگران سپری شد و هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره، 9 اثر نمایشی و نقالی را برای عموم مردم اجرا کردند.

|

گزارشی از نخستین روز برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی در شهرکرد

افزایش نشاط اجتماعی با آیین‌هایی که با امید زنده‌اند
گزارشی از نخستین روز برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی در شهرکرد

افزایش نشاط اجتماعی با آیین‌هایی که با امید زنده‌اند

در آیین افتتاحیه بخش‌هایی از بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی که پنجشنبه ششم مهر در شهرکرد برگزار شد، هنرمندان و مسئولان از تاثیر برگزاری این رویداد بر نشاط‌آفرینی در جامعه، همدلی اقوام ایرانی باهم، حفظ میراث فرهنگ ملی و آشنایی هرچه بیشتر مردم با ...

|

اجرای 6 نمایش در نخستین روز از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در شهرکرد

اجرای 6 نمایش در نخستین روز از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در شهرکرد

بیست‌ویکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش نمایش‌های فردی، معرکه‌ها، نقالی و روایت‌های ملی و کارآواها، نخستین روز از برگزاری خود را در ششمین روز از ماه مهر با اجرای 6 گروه هنری در محوطه فرهنگسرای بزرگ شهرکرد و با استقبال گرم مردم چهارمحال و بختیاری، پشت سر گذراند.

|

نظرات کاربران