در حال بارگذاری ...
هنرهای نمایشی شبه قاره پس از دو سال شرایط عادی را تجربه می‌کند

رشد تقاضا برای تماشای تئاتر زنده در هند

ایران تئاتر: آمار و ارقام موجود حکایت از سیر رو به رشد میزان تقاضا برای تماشای تئاتر زنده در شهر های هندوستان دارد و به نظر می‌رسد شرایط هنرهای نمایشی در این کشور پس از دو سال تا حدی عادی شده است.

به گزارش ایران تئاتر در طول بهار امسال نمایش‌های زنده بازخوردهای مثبتی از سوی تماشاچیان در مناطق مختلف کشور هند از جمله شهر بنگلور دریافت کرده‌اند. پس از دو سال وقفه که در اثر شیوع ویروس کرونا پدید آمد، پرده سالن‌های نمایش در نقاط مختلف کشور هند یک به یک بالا می‌رود و تماشاخانه‌ها بار دیگر از مخاطبان تئاتر پذیرایی می‌کنند. با افزایش تعداد نمایش‌های زنده در طول بهار امسال، هنرمندان و دست‌اندرکاران تئاتر و همچنین گردانندگان پلتفرم‌های سرگرمی با استقبال مناسبی از سوی مردم مواجه گشته‌اند؛ تا جایی که برخی از فعالان هنرهای نمایشی کشور هند نسبت به بهتر شدن شرایط در طول ماه‌های پیش رو امیدوارتر از قبل شده‌اند.

پس از کاهش محدودیت‌های قرنطینه در کشور هند و فعال شدن مجدد صنعت سرگرمی در این کشور، استقبال تماشاگران از تجربه‌های سرگرم کننده خارج از خانه مانند تئاتر افزایش یافته و میزان آن دلگرم کننده بوده است. به نظر می‌رسد پس از فروکش کردن موج سوم همه‌گیری کووید ۱۹ در کشور هند، علاقه‌مندان هنرهای نمایشی در این کشور به دنبال این هستند که سرگرمی مورد علاقه خود را در انواع و اقسام سبک‌ها، از نمایش‌های کمدی گرفته تا آثار موزیکال و سایر گونه‌ها، به شکل زنده تجربه کنند و برای ملاقات با صحنه بار دیگر در سالن‌های نمایش حضور یابند. این امر در شهر بنگلور نمود آشکاری دارد و کاملا واضح به نظر می‌رسد.

اسپاتیکا رامانجام که در تئاتر کشور هندوستان هم به عنوان نویسنده و کارگردان و هم در قامت بازیگر فعالیت می‌کند، این نکته را چنین بیان کرده است: «ما به تازگی نمایشی را در سالن تئاتر آلیانز فرانسز شهر بنگلور اجرا کردیم و من انتظار نداشتم که این اجرا به رویدادی تبدیل شود که سالن نمایش آن حتی یک جای خالی نداشته باشد. آن هم در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود موج چهارم شیوع ویروس کرونا نزدیک است. به هر حال مشاهده چنین واکنش مثبتی از سوی علاقه‌مندان هنرهای نمایشی در شهر بنگلور واقعا دلگرم کننده است.»

خانم رامانجام ابراز امیدواری کرده است که میزان استقبال از اجراهای زنده همچنان ادامه داشته باشد: «من تصور می‌کنم که مردم خواهان بازگشت ارتباطات زنده هستند و از اینکه می‌توانند پس از مدت‌ها به شکل فیزیکی فضایی را با دیگران به اشتراک بگذارند شادمان به نظر می‌رسند. به طور حتم برای هنرهای نمایشی بسیار خوب است که هنرمندان آن می‌توانند دوباره در برابر مخاطبان خود اجرای زنده داشته باشند. از این گذشته پخش زنده تئاتر از طریق فضای مجازی و آن دسته از رویدادهای نمایشی که توسط شبکه‌های اجتماعی پوشش داده می‌شوند و در طول همه‌گیری کووید ۱۹ اجرای آنها باب شده بود، هرگز نمی‌توانند جای اجرای زنده را بگیرند. ما چندین نمایش مشابه دیگر را برای اجرا در هفته‌های آینده آماده کرده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم پاسخ مشابهی را از سوی مخاطبان هنرهای نمایشی دریافت کنیم.»

از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی تا به امروز شرکت Book My Show که زمینه اصلی فعالیت آن بر فروش بلیت رویدادهای هنری متمرکز است، میزبان اجرای بیش از ۲۰۰۰ نمایش در سبک‌ها، زبان‌ها و گروه‌های سنی مختلف بوده و بالغ بر ۲۰۰ هزار بلیت را در شهرهای مختلف کشور هند برای این آثار به فروش رسانده است. این امر میزان تمایل مردم را برای پیوند با تجربیات سرگرم کننده خارج از خانه افزایش داده و علاقه فزاینده‌ای برای تماشای رویدادهای هنری زنده در مخاطبان هنرهای نمایشی پدید آورده است. در واقع میزان تقاضای مردم کشور هند برای تماشای نمایش‌های متنوع و گیرا در سبک‌ها، زبان‌ها و مناطق جغرافیایی مختلف رشد قابل توجهی را نسبت به دوران شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد.

آنیل ماکیجا، یکی از مدیران شرکت Book My Show این نکته را چنین بیان کرده است: «در ماه آوریل سال ۲۰۲۲ میلادی میزان تراکنش مصرف کنندگان برای سرگرمی‌های زنده و هنرهای نمایشی در کشور هند حدود ۳۱ درصد نسبت به ماه مارس افزایش داشت که رقم قابل توجهی است. ما امیدواریم که سیر صعودی این روند حفظ شود و علاقه‌مندان هنرهای نمایشی در ماه‌های آینده نیز از نمایش‌های زنده استقبال چشمگیری به عمل آورند.»




مطالب مرتبط

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان، هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

نظرات کاربران