چهار عنوان کتاب جدید از انتشارات نمایش روانه بازار نشر شد.
به گزارش ایران تئاتر ، به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ،دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات نمایش چهار عنوان کتاب تازه را در حوزهی هنرهای نمایشی به بازار کتاب ارائه کرد.
سه نمایشنامه در دو مجلد و با عناوین «جل پشت ها-کشتی گیرنده با خرس» نوشته حسین فضل اللهی و «دل آتش است» نوشته چیستا یثربی، و دو کتاب پژوهشی با عناوین «سایه بازی» نوشته روبرتو پاپتی و ماشا لوچی با تالیف و ترجمه آیرین غریب پور و «نمایشنامه نویسان ایران 1378-1357 » که حاصل پژوهش حسین فرخی است در اختیار متخصصان و علاقهمندان تئاتر قرار گرفته است.
گفتنی است که نمایشنامه های «جل پشت ها-کشتی گیرنده با خرس» با موضوعی اجتماعی و با عنایت به فرهنگ و اداب ایرانی نگاشته شده و «دل آتش است» نمایشنامه ای است با مضمونی انسانی و منبعث از معرفت شناسی ایرانی.
کتاب «نمایشنامه نویسان ایران 1378-1357 » جلد سوم از کتابهایی است که با ارائهی خلاصه داستان و اشارات مختصری درباره مضمون آثار به معرفی نمایشنامه نویسان ایرانی در بستر گاهشماری تاریخی می پردازد و تکملهای بر دو جلد پیشینی از این پژوهش به شمار میآید که پیش از این منتشر شده است.
کتاب «سایه بازی» کتابی است تمام رنگی و کاربردی که میتواند مربیان، دانش آموزان و کودکان و نوجوانان را با چگونگی تهیه و اجرای یک نمایش سایهای آشنا کند. ویژگی این کتاب سادگی بیان مطالب و راهنمایی عملی برای ترغیب علاقه مندان است تا بتوانند با مواد بازیافتی موجود در زتدگی روزمره، در هر زمان و مکانی، نمایش شگفت انگیزی را با «سایه بازی» تولید و اجرا کنند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنوارههای برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر و نویسنده کتاب «صد نقد، صد اجرا»میگوید نسلی که الان تئاتر کار میکند شاید هیچوقت نتوانسته کارگردانان قدیمی ایران را که به رشد و اعتلای این عرصه کمک کردهاند، خوب بشناسد و حتی با سبک کارشان آشنا شود؛ بنابراین تلاش کردم با بررسی و ...
شهرام زرگر، داور بخش نمایشنامهنویسی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با بیان اینکه نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد، پرداخت درست شخصیت، دیالوگنویسی مناسب و جذابیت را از معیارهای یک نمایشنامه خوب دانست.
ششمین نشست «صدای نمایشنامهنویس» با ترجمه، حضور و نمایشنامهخوانیِ مازیار معاونی و با روخوانی نمایشنامه «تلفن همراه مرد مرده» نوشته سارا رول برگزار میشود.
مهدی (سهاب) محبعلی، نویسنده و کارگردان تئاتر، ترس مخاطب را خوراک و تغذیهکننده «راهنمای جامع هیولا شدن» دانست و گفت حوادث واقعی، تاثیرات منفی زیادی روی جامعه میگذارد اما مهم است که از این ترس و رنج؛ نیرویی کاملتر برای کنترل هیولای درون خودمان بسازیم.