در حال بارگذاری ...
مدیر رادیو نمایش در مراسم رونمایی از برنامه «نامورنامه» عنوان کرد:

فردوسی توسی نماد انسان رسانه‌ای هویت‌محور ایرانی است

در مراسم رونمایی از برنامه «نامورنامه» که به مناسبت روز پاسداشت زبان و ادب پارسی و حکیم بزرگ فردوسی توسی در تماشاخانه سنگلج با حضور هنرمندان و مدیران رادیو نمایش و بنیاد فردوسی برگزار شد، محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش از فردوسی توسی به‌عنوان نماد انسان رسانه‌ای هویت محور ایرانی یاد کرد.

به گزارش ایران تئاتر، محسن سوهانی ضمن اعلام این مطلب افزود: فردوسی بزرگ می‌تواند درعصر و زمانه فعلی که با گسترش فضای مجازی و ابزار ارتباط‌جمعی خطر جهانی شدن فرهنگ و هویت بومی کشورها را تهدید می‌کند، نماد الهام‌بخش یک انسان رسانه‌ای هویت‌محور و سرمشق باشد. روش حکیم توس می‌تواند برای حفظ و توسعه هویت ملی و فرهنگ اصیل ایرانی یک گفتمان جهان‌شمول و جذاب بیافریند.

او تأکید کرد: فردوسی در دوره‌ای که ایران تحت بزرگ‌ترین تهدیدها و در آستانه انحطاط فرهنگی قرار داشت، کار بزرگی کرد و یک اثر هنرمندانه از خود به‌جا گذاشت و توانست به‌واسطه آن زبان پارسی را حفظ کند تا جایی که شاهد نفوذ گسترده آن در جهان هستیم.

مدیر رادیو نمایش افزود: به نظرم جفاست اگر گفتمان انقلاب اسلامی را صرفاً به چند دهه اخیر محدود کنیم، چراکه گفتمان انقلاب اسلامی ایران قدمتی به وسعت تاریخ ایران‌زمین دارد و اگر ما دیدیم در سال‌های دفاع مقدس اسطوره‌های همچون شهید باکری و شهید همت درخشیده‌اند به دلیل حقیقتی است که به کودکی و آشنایی ایشان با متون اشعار حماسی ملی هم چون شاهنامه برمی‌گردد.

در ادامه این رونمایی محسن بهرامی راوی برنامه «نامورنامه» تأکید کرد: تلاش کرده‌ام خوانش متفاوتی نسبت به اجراهایی که تابه‌حال از شاهنامه فردوسی بوده، داشته باشم و امیدوارم که این فرم متفاوت موردتوجه علاقه‌مندان قرار بگیرد.

او همچنین در پایان صحبت‌های خود یادداشت دکتر جلال خالقی مطلق درباره برنامه «نامورنامه» را خواند.

در متن این یادداشت آمده است:

«به نام خداوند جان و خرد

سپاس بیکران از دست‌اندرکاران برنامه فاخر «نامورنامه» کاری از گروه فرهنگ و تاریخ رادیو نمایش که در آستانه روز بزرگداشت فرزانه توس، برنامه‌ای زیبا و هنرمندانه پیشکش سراینده شاهنامه و مردم ایران کردند.»

در پایان مراسم یاسر موحدفرد دبیر کل بنیاد فردوسی و مدیرعامل موسسه فردوسی توسی، از اداره کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش برای تولید نخستین شاهنامه رادیویی «نامورنامه» قدردانی کرد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با دبیر بخش تله‌تئاتر چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

محسن سوهانی: محتوای بخش تله‌تئاتر دارای رویکرد هویت ایرانی-اسلامی است
گفت‌وگو با دبیر بخش تله‌تئاتر چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

محسن سوهانی: محتوای بخش تله‌تئاتر دارای رویکرد هویت ایرانی-اسلامی است

محسن سوهانی، ارزیابی تله‌تئاتر در حوزه کارگردانی را دارای دو بخش کارگردانی فنی و کارگردانی هنری می‌داند و معتقد است در بخش محتوایی نیز با توجه به رویکردی که انقلاب اسلامی به هویت ایرانی اسلامی دارد، آثار شرکت‌کننده با در نظر گرفتن ابعاد این محتوا، انتخاب شده‌اند.

|

نظرات کاربران