در حال بارگذاری ...
هنگامه مفید مطرح کرد:

تماشاچی بخش کودک و نوجوان به اندازه تماشاگر بخش بزرگسال محترم است
کار برای مخاطب امروز جای تعمق بیشتری دارد

عضو هیئت انتخاب بخش نمایشنامه نویسی در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان درباره معیارهای انتخاب آثار در این دوره گفت: کیفیت، نوآوری و خلاقیت تئاتر کودک و نوجوان برای مخاطب امروز، شعار و دستوری بود که در این دوره از جشنواره بر آن تأکید شده بود؛ بنابراین در بخش داوری آثار نیز این مباحث از مهم‌ترین نکات انتخاب آثار بودند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، هنگامه مفید، عضو هیئت انتخاب بخش نمایشنامه‌نویسی در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، درباره معیارهای انتخاب آثار در این دوره، گفت: به نظر من محتوای داستان و تأثیرپذیری مخاطب از آن، عنصر بسیار مهمی است زیرا مخاطب این آثار کودکان و نوجوانان هستند.

او ادامه داد: بدیهی است که تفاوت بین مخاطب کودک و نوجوان با بزرگسال فاصله سال‌هایی است که بزرگسالان تجربه کرده‌اند، بنابراین باید توجه داشته باشیم که تماشاچی بخش کودک و نوجوان به اندازه تماشاگر بخش بزرگسال محترم است و این وظیفه هنرمندان حرفه‌ای هنر نمایش است که بتوانند این بخش را به سمت و سوی درستی هدایت و راهنمایی کنند.

عضو هیئت انتخاب بخش نمایشنامه نویسی در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان افزود: همان‌طور که می‌دانید، کیفیت، نوآوری و خلاقیت تئاتر کودک و نوجوان برای مخاطب امروز، شعار و دستوری بود که در این دوره از جشنواره بر آن تأکید شده بود؛ بنابراین در بخش داوری آثار نیز این مباحث از مهم‌ترین نکات انتخاب آثار بودند.

مفید با اشاره به مفهوم مخاطب امروزی، گفت: به نظر من جمله آخر شعار جشنواره یعنی کار برای مخاطب امروز جای تعمق بیشتری دارد. روشن است که کودکان و نوجوانان نیازمند راهنمایی هستند و باید توجه داشته باشیم که جوان امروز نیز کودک دیروز است بنابراین باید بررسی کنیم که تئاتر کودک چه تأثیری بر رشد جوان امروز داشته است؟ اصولاً باید مشخص کنیم که کودک و نوجوان امروز را از چه سال‌هایی محاسبه می‌کنیم.

او تصریح کرد: به نظر من پرورش و آموزش مخاطب امروز عرصه کودک و نوجوان، تفاوتی با مخاطب دیروز که باز هم یک تاریخ مجهولی از آن ارائه می‌کنیم، ندارد. از آنجایی که کودکان و نوجوانان را، هنرمندان بزرگسال به دیدن نمایش دعوت می‌کنند، باید بدانیم که این وظیفه هنرمند بزرگسال حرفه‌ای تئاتر و نمایش کودک و نوجوان است تا با انتخاب و خلق داستان‌های مناسب، این گروه سنی را به سمت و سوی درستی هدایت کند. در واقع یک اثر خوب می‌تواند به راهنمایی و تشویق منجر شود و حتی در صورت موفقیت بالا برای آینده این نسل راهگشا باشد.

عضو هیئت انتخاب بخش نمایشنامه نویسی در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، بیان کرد: داستان‌ها هرگز کهنه نمی‌شوند و این نحوه ارائه آن‌هاست که یک داستان را تبدیل به اثری امروزی می‌کند، بنابراین قهرمان پروری، شجاعت، رفاقت، از خود گذشتگی، پیروزی، و مفاهیمی از این دست شعار نیستند زیرا در دل هر کدام از این کلمات، جهانی از مفاهیم ارزشمند وجود دارد که با تکرار، هرگز فرسوده و کهنه نمی‌شوند.

مفید ادامه داد: شاید تماشاچی کودک و نوجوان، نتواند حالت و احساس خود را به درستی بیان کند اما بدیهی است که این گروه سنی، هم احساس و هم دقت دارند و در عین حال تأثیرپذیرتر نیز هستند.

او وظیفه هنرمندان در بخش کودک و نوجوان را خطیر خواند و گفت:  هنرمندان کارمندان اداره نیست که صبح به صبح حضور و غیاب شود بنابراین هنرمند باید در مسیر پیش رو، به سمت تکامل حرکت کند. با این تعریف، هنرمند باید پویا و جویا باشد و به درستی جامعه خود را نظاره کند زیرا این مباحث، مخاطب خاص و حساسی نظیر گروه کودک و نوجوان مورد توجه قرار می‌گیرد، بسیار مهم‌تر و حساس‌تر است.

عضو هیئت انتخاب بخش نمایشنامه نویسی در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تأکید کرد: جشنواره‌ها بدون حضور هنرمندان بی‌معنی و فرمایشی می‌شوند، و هنرمندان نیز باید بدانند که آثارشان به جشنواره‌ها گرمی و رونق می‌بخشد. در واقع با کوشش هنرمندان است که تماشاگران کودک و نوجوان به سالن‌های نمایش می‌آیند و با دیدن آثار آنان دلگرمی دریافت می‌کنند و نکات خوب می‌آموزند، بنابراین هنرمندان آثار کودک و نوجوان نباید صرفاً بر روی حضور در جشنواره‌ها حساب کنند و تأکید داشته باشند.

مفید از دریافت نزدیک به 105 اثر در بخش نمایشنامه نویسی جشنواره خبر داد و گفت: در این دوره بالغ بر 105 اثر به جشنواره ارسال شد که یکایک آن‌ها توسط هیئت انتخاب خوانده شد، و مورد بررسی قرار گرفت. خوشبختانه در این دوره، ارتباط فکری بسیار خوب و نزدیکی در بین اعضای هیئت انتخاب وجود داشت بنابراین تمام آثار از دیدگاه‌های مختلف مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در نهایت نیز 10 اثر به بخش پایانی راه یافت و از بین آنان نیز 3 اثر منتخب، انتخاب شد.

او خاطر نشان کرد: به تمام نویسندگانی که امسال برای جشنواره کار ارسال کردند خسته نباشید می‌گویم و منتظر کارهای خوب آنان در آینده نیز هستیم زیرا می‌دانم که در آینده تلاش بیشتری خواهند داشت. عده‌ای که صرفاً برای حضور در جشنواره، نوشتند نیز، باید به خاطر بسپارند که ما وظیفه بسیار مهم‌تری داریم زیرا تماشاچی کودک و نوجوان نمی‌تواند به تنهایی سالن را ترک کند و تا حدود زیادی ما به جای آنان تصمیم می‌گیریم بنابراین بهتر است که از همه جوانب به اثر ارائه شده خود فکر کنیم.

جای نمایشنامه‌نویسان حرفه‌ای در این دوره از جشنواره تئاتر کودک خالی است

عضو هیئت انتخاب بخش نمایشنامه نویسی در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: عدم توجه جشنواره‌ها به قول‌هایی که می‌دهند، باعث دلسردی هنرمندان می‌شود. متأسفانه در برخی مواقع هنرمندانی که آثارشان برگزیده و تحسین می‌شود، دو یا سه سال پشت سالن‌های تئاتر منتظر اجرا می‌مانند تا در نهایت یک اثر بیات شده را بر روی صحنه ببرند بنابراین شاید لازم باشد که اندکی از ریخت و پاش‌های حواشی جشنواره‌ها کم کنیم و تعداد سالن‌های نمایشی نظیر تالار هنر را افزایش دهیم تا هنرمندان بتوانند با فراغ بال بیشتری به اجرا بپردازند.  

مفید در پایان از حضور نداشتن هنرمندان حرفه‌ای در بخش نمایشنامه نویسی این دوره از جشنواره ابراز ناراحتی کرد و گفت: جای هنرمندان حرفه‌ای و قدیمی، در این دوره و آثار ارسالی بسیار خالی بود بنابراین امیدوارم که در سال‌های آتی، روندی برای ترغیب این گروه‌ها و حضور با ارزش آنان، مورد توجه قرار گیرد.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




مطالب مرتبط

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی در رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران در رتبه دوم قرار گرفتند و دیپلم ...

|

همزمان با معرفی هیئت‌داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی

نمایشنامه‌های منتخب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند
همزمان با معرفی هیئت‌داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی

نمایشنامه‌های منتخب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند

دبیرخانه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان، هیئت‌داوران آثار بخش نمایشنامه‌نویسی و آثار منتخب مرحله اول مسابقه نمایشنامه‌نویسی این رویداد هنری را معرفی کردند.

|

نظرات کاربران