در حال بارگذاری ...

رؤیاهای خلیج فارس نمایشی با آیین‌ها و بازی‌های بومی

‌به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، ‌امیر دژاکام‌ کارگردان نمایش"رؤیاهای خلیج فارس" با اعلام این مطلب در گفت‌و‌گو با روابط عمومی مجموعه تئاترشهر گفت: تمامی آیین‌های موجود در این نمایش، در خدمت داستان و اتفاقاتی است که بر مبنای باور اثر است و هیچ یک از این آیین‌ها به صورت اجزای صرفاً تصویری یا جلوه‌های بصری مورد استفاده قرار نگرفته است.

‌امیر دژاکام‌ که در حال حاضر نمایش "رؤیاهای خلیج فارس" را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر در حال اجرا دارد، معتقد است این نمایش ترکیبی از آیین ها و باورهای بومی است.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، ‌امیر دژاکام‌ کارگردان نمایش "رؤیاهای خلیج فارس" با اعلام این مطلب در گفت‌و‌گو با روابط عمومی مجموعه تئاترشهر گفت: تمامی آیین‌های موجود در این نمایش، در خدمت داستان و اتفاقاتی است که بر مبنای باور اثر است و هیچ یک از این آیین‌ها به صورت اجزای صرفاً تصویری یا جلوه‌های بصری مورد استفاده قرار نگرفته است.
وی در ادامه افزود: همگی آیین‌های موجود در نمایش‌"رؤیاهای خلیج فارس" در خدمت داستان نمایش است؛ بدین معنی که اقتضای متنی است که ‌سیروس کهوری‌نژاد‌ نوشته و من نیز سعی کردم چیزی که نوشته شده را اجرا کنم.
‌دژاکام‌ خاطرنشان کرد: ‌سیروس کهوری‌نژاد‌ به عنوان نویسنده این اثر نمایشی ، ذهن فعال و باروری دارد و ما در مسیر گذر شخصیت‌‌های متعدد این نمایش که شامل 22 کاراکتر می‌شوند، قرار می‌گیریم.
این افراد با ویژگیهای خاص خود حضور دارند که هر یک از ایشان نیز دارای قصه‌ای است و در روند زندگی خود اعمالی را انجام می‌دهند. چرا که در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که جاندارانگاری طبیعت یک باور است و باورهای ایشان همواره با آیین و مناسک خاص خود همراه است. بنابراین در صورت حذف این آیین و مناسک، داستان، غیرقابل باور خواهد بود. 
کارگردان نمایش "رؤیاهای خلیج فارس" درخصوص تغییرات این نمایش نسبت به اجرا در بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اظهار کرد: اجرای عمومی این نمایش نسبت به اجرای نمایش در جشنواره، کامل تر است و این تکمیل بودن از این جهت است که  تمرین با ابزار صحنه، حضور روی صحنه و تنظیم جا‌بجایی‌ها و طراحی نمایش قدری بیش از زمانی بود که برای اجرا در جشنواره در اختیار داشتم.
خوشبختانه برای اجرای عمومی حدود پنج روز فرصت داشتم تا بازیگران بتوانند با دکور نمایشی کار کنند؛ چرا که چینش آن بر مبنای ترکیب نردبام‌ها در جهات مختلف است و همین امر نیز اقتضا می‌کرد که بازیگران با این دکور تمرین داشته باشند و من بتوانم حرکت‌هایی روی فضای این نردبام‌ها را کار کنم  و آن‌ها را به مهارت برسانم.
وی در ادامه افزود: تمرینات به خوبی انجام شده و بخشی از جا‌بجایی‌ها می‌بایست که روی نردبام‌ها انجام می‌شد، کامل شده است.
از سوی دیگر، متراژی که برای صحنه نمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل اطراف صحنه نیز می‌شود که به صورت کامل در خدمت میزانسن نهایی اثر است.
گروه متشکل از 60 نفر است که 44 آنها بازیگرانی چون رضا ایرانمنش‌، ‌سیروس کهوری‌نژاد‌، ‌کوروش زارعی‌، ‌حسین محب اهری‌، ‌کوروش خزایی‌،‌ پردیس افکاری‌، ‌سیروس همتی‌، ‌نادیا فرجی‌، ‌مرتضی آقاحسینی‌، ‌بهزاد جاودانفرد‌، ‌تینو صالحی‌ و ... در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند. 
همچنین ‌مهرزاد خلیقی‌، ‌رضا موسوی‌ و ‌پیمان شیخی‌ به عنوان عکاس در گروه نمایشی "رؤیاهای خلیج فارس" فعالیت دارند و ‌مرتضی آقاحسینی‌، ‌تینو صالحی‌ و ‌آیدا دژاکام‌ دستیاران کارگردان نمایش، ‌ملیحه کیا‌ منشی صحنه و برنامه‌ریز و ‌محسن میرزایی‌ آهنگساز نمایش و ‌ایوب آقاخانی‌ دراماتورژ نمایش هستند.
طراح صحنه این نمایش نیز ‌رضا شاپورزاده‌، طراح لباس ‌لادن کنعانی‌، ‌مهدی رایانی‌ طراح پوستر، تراکت و بنرهای نمایش، ‌امیر رحمتی‌ تصویربردار، ‌گیتا بهادری‌ مدیر روابط عمومی و فروغ سجادی مدیر تبلیغات نمایش هستند.