در حال بارگذاری ...
همراه با جشنواره تئاتر کودک همدان

محمد جهانپا: «آش آشتی‌کنان» مسیر زندگی سالم را به نوجوانان می‌آموزد

کارگردان نمایش آش آشتی‌کنان گفت: قصه نمایش برداشتی آزاد از کتابی به همین نام اثر کلر ژوبرت نویسنده مسلمان فرانسوی است که درباره دو طایفه درگیر دعواست که واسطه‌گری نوه‌های آن‌ها را نشان می‌دهد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، محمد جهانپا که با نمایش آش آشتی‌کنان در بخش مسابقه تئاتر نوجوان جشنواره بیست و هفتم حضور دارد، عنوان کرد: موضوع نمایش برداشت کاملاً آزاد از کتاب «آش آشتی‌کنان» اثر «کلر ژوبرت» است. قصه مربوط به دو طایفه یک روستا به نام «آش آباد» است که سال‌ها به دلیل اختلافات دچار دعوا و جنگ هستند و به‌واسطه نوه‌های هر دو گروه، اتفاقات خاصی در روستا می‌افتد که گاه باعث دعوا و گاهی باعث آشتی می‌شود.

جهانپا با اشاره به اینکه ژانر نمایش کمدی است، تصریح کرد: نمایش «آش آشتی‌کنان» در بخش مسابقه تئاتر نوجوان جشنواره حضور دارد اما به نحوی کارشده است که خانواده‌ها هم می‌توانند از دیدن آن لذت ببرند.

کارگردان تئاتر «آش آشتی‌کنان» به اهمیت و ضرورت تئاتر کودک و نوجوان اشاره و بیان کرد: هنر نمایش در ارتباط با کودکان می‌تواند نقش مفیدی ایفا و ما را با جهان کودکان و نوجوانان همراه کند.

او ادامه داد: به کمک تئاتر می‌توانیم نسلی را تربیت کنیم که در آینده‌ای نزدیک دیدن تئاتر و حضور در جوامع هنری در سبد خانواده‌اش قرار گیرد و در این مسیر یک زندگی سالم را بیاموزد.

این کارگردان با بیان اینکه نقطه قوت «آش آشتی‌کنان» حضور سه نسل از بازیگران صاحب‌نام عرصه هنرهای نمایشی مشهد است، عنوان کرد: با توجه به وقفه دوساله‌ای که در برگزاری جشنواره افتاد این گروه نمایشی سعی کرده آمادگی خود را برای حضور در جشنواره حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه قطعاً روبه‌رو شدن با طیف گسترده‌ای از مخاطبان خستگی را از تن هنرمندان حاضر در جشنواره به در می‌کند، مطرح کرد: اینکه نمایش‌ها صرفاً برای اهالی تئاتر اجرا شود، اتفاق خوبی نیست و حضور مخاطب عام در سالن به گروه‌های نمایشی انگیزه مضاعف می‌دهد.

جهانپا در پایان به معرفی عوامل نمایش پرداخت و گفت: مهدی سیم‌ریز نویسنده، نازیلا نوروزی دستیار کارگردان، امیر سنجرموسوی آهنگساز، حسام‌الدین انوشیروانی طراح نور، مهدی شریفی طراح صحنه، محبوبه سلطانی طراح لباس، وحید ممیزی طراح حرکات و محمد تقی‌نژاد، جلال کریم‌زاده، علیرضا رواندل، پرستش سلطانی، امیراحسان امیرپور، مهشید شریفی، مجید بخششیان و علی ضمیری بازیگران نمایش «آش آشتی‌کنان» هستند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است

محمد جهانپا، کارگردان نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ»، این اثر را برداشتی از داستان شاهنامه فردوسی بزرگ می‌داند و می‌گوید نمایش، نگاهی به زندگی کیخسرو دارد و به موضوع انتقام او از افراسیاب به خونخواهی پدرش و هزاران ایرانی کشته‌شده می‌پردازد.

|

محمد جهانپا هنرمند تئاتر خراسان رضوی مطرح کرد:

جشنواره تئاتر خاوران فرصت تبیین‌ اندیشه‌های تئاتر برای هنرمندان مشهد است
محمد جهانپا هنرمند تئاتر خراسان رضوی مطرح کرد:

جشنواره تئاتر خاوران فرصت تبیین‌ اندیشه‌های تئاتر برای هنرمندان مشهد است

محمد جهانپا، یکی از هنرمندان عرصه هنر‌های نمایشی در خراسان رضوی بر این باور است که جشنواره تئاتر منطقه خاوران با حضور گروه‌های نمایشی هشت استان کشور رقابت بسیار تنگاتنگی را بین هنرمندان ایجاد می‌کند و فرصت خوبی است که هنرمندان مشهد با‌ اندیشه‌ها و ظرفیت‌های تئاتر ...

|

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی ۲۳ آبان به پایان رسید. در بخش صحنه‌ای، سه نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» از نیشابور،» یه جور دیگه یعنی همین» از مشهد و«برچسب» از کاشمر و در بخش خیابانی نمایش‌های «سمپوزیوم شمر و مجنون» از سبزوار، «هفت‌سنگ» از مشهد و «خون‌بست» ...

|

نظرات کاربران