در حال بارگذاری ...
در حاشیه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح شد

کاظم نظری: رونق و تعالی تئاتر بزرگسال وابسته به تئاتر کودک و نوجوان است

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: «نباید به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تنها در این مقطع و زمان توجه کنیم. این رویداد باید در طول سال پویا باشد و ما شاهد تولیدات مداوم آثار کودک و نوجوان باشیم تا به رشد و شکوفایی تئاتر کمک کند.»

به گزارش ایران تئاتر، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، درباره برگزاری این رویداد هنری گفت: «در ابتدا جا دارد از زحمت‌های تمامی عوامل اجرایی که همچون ادوار گذشته تلاش کردند تا جشنواره ماندگاری برگزار شود، تشکر ویژه کنم. همچنین از مدیرکل محترم استان، آقای مسعود ویژه نیز بابت همکاری‌هایش بسیار سپاسگزارم چراکه او نیز به تازگی به این سمت منصوب شده است اما واقعاً بسیار تلاش کرد تا با گروه اجرایی همراهی داشته باشد تا به یاری خدا این جشنواره به نتایج مطلوبی دست یابد.»

او در ادامه افزود: «همان‌طور که مستحضرید برنامه‌ریزی‌های این دوره از جشنواره پیش از انتصاب من به سمت مدیرکلی هنرهای نمایشی انجام شده و قرار بود این رویداد در ماه‌های گذشته برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و اکنون در حال برگزاری است که خوشبختانه مورد استقبال بی‌نظیر مردم شهر همدان واقع شده است. برای من و بسیاری این موضوع جای تعجب داشت که یک استان تا چه اندازه مطلوب از یک رویداد هنری و فرهنگی استقبال می‌کند. به نظرم این اقبال از جهتی نشان خوبی است چراکه گویای آن است که مردم استان همدان، فرهنگ‌وهنردوست هستند.»

نظری با بیان این‌که استقبال مردمی از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، گنجینه‌ای برای این رویداد است، عنوان کرد: «این جشنواره باید این ثروت را حفظ کند. اساساً تئاتر بر مبنای مخاطب است و در صورتی‌که مخاطبی نداشته باشد، پویایی و زندگی ندارد. استان همدان نشان داد که مخاطبان خوبی برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دارد و ما موظفیم از این گنجینه حمایت کنیم تا تداوم یابد تا به یاری خدا در سال آینده با رویداد بهتری مواجه باشیم.»

او اضافه کرد: «تجربیات و سوابق این جشنواره رصد و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت تا آگاه باشیم به منظور برگزاری این رویداد در سال آینده نیازمند چه گام‌هایی برای برگزاری بهتر آن هستیم. این جشنواره دارای قدمت است و امسال بیست و هفتمین دوره آن برگزار می‌شود و به یقین اکنون باید به رشد، شکوفایی و بالندگی رسیده باشد.»

مدیرکل هنرهای نمایشی که در روز نخست جشنواره به تماشای دو اثر نمایشی نشسته بود، در این باره گفت: «این نمایش‌ها آثار بسیاری خوبی بودند و در ادامه تماشاگر دیگر نمایش‌های جشنواره نیز خواهم بود و آثار جشنواره را دنبال خواهم کرد. این جشنواره به دبیری آقای امیر مشهدی‌عباس که از هنرمندان تئاتر است و در حوزه سینما نیز تجربیات خوبی دارد، اداره می‌شود و قطعاً هیئت انتخاب تلاش‌شان بر این بود تا آثار خوبی را در بخش داخلی و خارجی انتخاب کنند و همانطور که شاهد بودیم، مردم نیز استقبال شایانی از آثار نمایشی کردند و این موضوع جای امید و انرژی خوبی برای هنرمندان است تا اجرای مطلوبی داشته باشند.»

او افزود: «یکی دیگر از اقدامات خوبی که جشنواره امسال انجام داده، عزیمت گروه‌های نمایشی به منظور اجرای تئاتر به شهرهای اطراف همدان است که خوشبختانه مردم شهرستان‌ها و شهرهای پیرامون شهر همدان نیز از این جشنواره بی‌بهره نبودند و این مسئله از محسنات جشنواره است که برگزاری آن تنها متمرکز به شهر نبوده و مردم شهرهای وابسته به استان نیز شاهد تولیدات کودک و نوجوان هستند.»

کاظم نظری ضمن ابراز امیدواری نسبت به ترویج آثار نمایشی جشنواره به صورت رپرتوار در شهرهای دیگر، اظهار کرد: «ما نباید به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تنها در این مقطع و زمان توجه کنیم. این رویداد باید در طول سال پویا باشد و ما شاهد تولیدات مداوم آثار کودک و نوجوان باشیم تا به رشد و شکوفایی تئاتر کمک کند.»

او همچنین افزود: «ما در اداره کل هنرهای نمایشی، تمام تلاش‌مان بر این است تا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به شکوفایی و رشد لازم برسد چراکه یقین دارم تعالی تئاتر بزرگسال از چند منظر وابسته به تئاتر کودک و نوجوان است. اول از این منظر که تماشاگران آینده تئاتر را می‌سازد و کودکانی که شاهد آثار نمایشی کودک و نوجوان هستند از این طریق رشد خواهند کرد و در نوجوانی، جوانانی و میانسالی با دیدن تئاتر و حضور در تماشاخانه‌ها به اقتصاد تئاتر رونق می‌دهند.»

نظری اضافه کرد: «از سویی تئاتر و حوزه‌های هنرهای نمایشی نیازمند عوامل و افرادی در آینده در این عرصه است. بنابراین تمام بخش‌های جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند به پویایی تئاتر کشور کمک کند و هر چه در این بخش سرمایه‌گذاری شود راه دوری نمی‌رود و می‌تواند به تئاتر بزرگسال کمک کند و آینده تئاتر کشور را ورق زند.»

مدیرکل هنرهای نمایشی در بخشی از سخنانش گفت: «امیدوارم همه متولیان هنر به تئاتر کودک و نوجوان اهمیت دهند چراکه این شرایط خلاقه تئاتر کودک و نوجوان، می‌تواند به تئاتر بزرگسال هم رونق دهد و کمک کند. به نظرم قطع به یقین با اتفاقات خوبی که امروز در جشنواره بیست و هفتم؛ از تولید و نشر کتاب‌ها تا  تولیدات خوب نمایشی به وجود آمده، می‌توان آینده خوبی را برای تئاتر کودک و نوجوان متصور شد.»

او در ادامه افزود: «امیدوارم متولیان فرهنگ و هنر این استان بدانند که چه رویداد بزرگی در شهرشان در حال برگزاری است. حضور پیشکسوتان و بزرگان تئاتر کودک و نوجوان در این شهر غنیمت است و امیدوارم همه بخش‌ها از بخش ادبیات، بخش روانشناسانه کودک و نوجوان، بهداشت و روان کودک و ... از این جشنواره بهره‌مند شوند و تعامل هنرمندان با جامعه‌شناسان و روانشناسان کودک می‌تواند اتفاقات بزرگی را رقم بزند.»

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتمادبه‌نفس فرزندان ایران‌زمین از طریق نمایش، تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی‌عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




مطالب مرتبط

همراه با بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

میلاد رمضانی‌ورجاوند: تئاتر «کاشف گیج» بخشی از تاریخ را برای کودکان روایت می‌کند
همراه با بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

میلاد رمضانی‌ورجاوند: تئاتر «کاشف گیج» بخشی از تاریخ را برای کودکان روایت می‌کند

کارگردان نمایش «کاشف گیج» بابیان اینکه در این نمایش قصد دارد کودکان را با بخشی از تاریخ آشنا کند، گفت: بااینکه قصه کمی تلخ است، اما تلاش شده که در یک دنیای فانتزی و جذاب تاریخ روایت شود.

|

همراه با بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

مسیحا ابوعلی: ویژگی‌ نمایش‌های ایرانی در «با خودت برقص» استفاده‌ شده است
همراه با بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

مسیحا ابوعلی: ویژگی‌ نمایش‌های ایرانی در «با خودت برقص» استفاده‌ شده است

نویسنده و کارگردان نمایش «با خودت برقص» با بیان اینکه در این نمایش از بعضی از ویژگی‌های نمایش‌های ایرانی مانند تعزیه استفاده‌ شده است، گفت: این نمایش درباره ارتباط انسان‌ها، نوجوانان و کودکان با خودشان و درک و فهم تصویری است که ما آدم‌ها از خودمان داریم.

|

اجرای سیار نمایش «شهر پرندگان» در جشنواره همدان

هم‌نشینی یک تریلی و کلی جانور سخنگو
اجرای سیار نمایش «شهر پرندگان» در جشنواره همدان

هم‌نشینی یک تریلی و کلی جانور سخنگو

تریلی نمایش «شهر پرندگان»، به‌صورت سیار در سطح شهر همدان و شهرستان‌های هم‌جوار در طول زمان برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به اجرای برنامه می‌پردازد.

|

همراه با بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آرش رضایی: نوجوان را باید یک مخاطب حرفه‌ای در نظر بگیریم
همراه با بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آرش رضایی: نوجوان را باید یک مخاطب حرفه‌ای در نظر بگیریم

نویسنده و کارگردان نمایش «داستان سیاه» از اجرای این نمایش در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خبر داد و گفت: در این نمایش، داستان توسط موجوداتی که از اعماق زمین آمده‌اند؛ بازگو می‌شود.

|

صداپیشه جناب‌خان:

جای سرمایه‌گذار در تولید نمایش‌های کودک و نوجوان خالی است
صداپیشه جناب‌خان:

جای سرمایه‌گذار در تولید نمایش‌های کودک و نوجوان خالی است

داور بخش نوجوان بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: سرمایه‌گذار باید در یک کار حضورداشته باشد تا اثری باکیفیت تولید شود، ما کودکان و نوجوانان علاقه‌مندی داریم اما نمی‌دانم چرا سرمایه‌گذاران اقبالی به تولید کار جدی و باکیفیت در این حوزه ندارند.

|

عباس جمشیدی‌فر: نمایش خیابانی جزو افتخارات من است

خیمه‌شب‌بازی این پتانسیل را دارد که به جهانیان معرفی شود
عباس جمشیدی‌فر: نمایش خیابانی جزو افتخارات من است

خیمه‌شب‌بازی این پتانسیل را دارد که به جهانیان معرفی شود

عباس جمشیدی‌فر بازیگر و عضو هیئت‌داوران مسابقه تئاتر خیابانی و خیمه‌شب‌بازی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، تئاتر خیابانی را یکی از بهترین راه‌های انتقال و پیوند مخاطب با تئاتر، دانست.

|

نظرات کاربران