در حال بارگذاری ...
همراه با بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هادی کیانی: توجه به اصل وجودی انسان، هدف نمایش «آورده‌اند که...» است

نویسنده و کارگردان نمایش «آورده‌اند که...» که در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان حضور دارد، گفت: در این نمایش در پی توجه به اصل وجود انسان هستیم.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، هادی کیانی بابیان اینکه متن نمایش برگرفته از یک شعر است، تصریح کرد: نمایش «آورده‌اند که...» قصه مردی است که برای خندیدن لب ندارد و دنبال لب برای خندیدن می‌گردد.

کیانی با اشاره به اینکه این فرد سرانجام باوجدان خود روبه‌رو می‌شود و درخواست راهکار می‌کند، افزود: درنهایت در یک آینه نگاه می‌کند و از او راهکار می‌خواهد، آیینه به او چند پیشنهاد مثل رفتن به لب چاه، لب پشت‌بام و لب دریا و... می‌دهد و سپس به این نتیجه می‌رسد برای خندیدن به‌جای لب، دلی شاد می‌خواهد.

وی بابیان اینکه جای نگاه عرفانی در بخش نمایش‌های گروه سنی نوجوان خالی است، تصریح کرد: نوجوانان باید بدانند ظواهر امر مهم نیست و اصل وجود انسان است، هدف نمایش «آورده‌اند که...» نیز آشنا کردن نوجوانان با مقوله اصل وجودی انسان است.

این کارگردان اضافه کرد: به دلیل اینکه فضای نمایش سنگین نباشد و نوجوانان با کار ارتباط برقرار کنند، داستان به سمت فضای کمیک پیش می‌رود، علاوه بر این نمایش به‌نوعی مبارزه با فضای مجازی را نشان می‌دهد.

کیانی اظهار کرد: فضای نمایش‌های سنتی ایران مثل ضربی‌خوانی، تخته حوضی، نقالی، تعزیه، شبیه‌خوانی و سیاه‌بازی به سمت فلسفه ایرانی پیش می‌رود که این موضوع در هر دو بعد، داستان و شکل این نمایش، خود را نشان می‌دهد.

وی بابیان اینکه در «آورده‌اند که...» شکل‌های اجرایی در حال فراموشی بازسازی‌ شده تا نوجوانان با آن‌ها آشنا شوند، گفت: در این نمایش ترکیب بین محتوا و شکل اجرایی همسویی دارد و چون شکل نمایش‌های ایرانی مخاطب‌پسند یا از دل جامعه است بر دل هم می‌نشیند.

کیانی با تأکید بر اینکه بازتولید شکل اجراها، نیاز فرهنگی ماست و می‌تواند با شیوه‌های غربی مقابله کند، بیان کرد: تمرکز بر ظواهر و برونیات مانع رشد و تکامل انسانی و توجه به خود و درونیات موجب تکامل انسان می‌شود، بنابراین نوجوان امروزی باید به این باور برسد که ظواهر راه خوبی برای رسیدن به اتفاقات مثبت زندگی نیست.

این نویسنده در قسمت دیگری از صحبت‌هایش درباره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، گفت: اگر امکان اجرای نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همزمان با جشنواره در دیگر شهرها فراهم شود، ارزش زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه نمایش‌ها باید در فضای عمومی محک زده شوند، افزود: اینکه آثار تولیدی فقط در همدان نمایش داده شوند خروجی کمی دارد و گروه‌های نمایشی برای اجرا در شهرهای دیگر هم باید حمایت شوند.

کیانی با اشاره به اینکه تأثیرات جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بر آینده‌سازان کشور است، بیان کرد: این جشنواره از بسیاری از جشنواره‌های برند کشور اهمیت بیشتری دارد، چراکه می‌تواند تأثیرات مثبتی روی ذهن کودکان داشته باشد.

این کارگردان در پایان با اعلام اینکه نمایش «آورده‌اند که...» در بخش مسابقه تئاتر نوجوان روی صحنه خواهد رفت، گفت: محسن عمادی و هادی کیانی نویسندگان؛ فاطمه زهرا پریشانی، زهرا پیرحاجی، حدیثه جلالی، رومینا سادات رضوی‌زاده، سارا زارعی، صبا صادق‌پور، نگین صرامی، زینب عابدی، غزاله تجمیعی و محدثه پاکرو بازیگران نمایش هستند.

کیانی ادامه داد: محمدباقر صاد آهنگساز؛ عبدالرضا فریدزاد دراماتورژ؛ اصغر فریدی‌ماسوله مشاور کارگردان؛ سرپرست گروه حسینعلی عمادی؛ مدیر گروه محسن عمادی؛ صداپیشه هادی کیانی؛ مدیر صحنه عرفان عمادی؛ منشی صحنه مرضیه کیانی و حسینعلی کریمی؛ مدیران تولید سیاوش رحمتی و مهران مرادی؛ طراح لباس هادی کیانی؛ ساخت آکسسوار میلاد مجیری و تهیه‌کننده نمایش عبدالله کیانی و محمدمهدی کیانی هستند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان باهدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتمادبه‌نفس فرزندان ایران‌زمین از طریق نمایش تا ششم تیرماه به دبیری امیر مشهدی‌عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در کهن‌شهر همدان برگزار می‌شود.

اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




نظرات کاربران