در حال بارگذاری ...
عباس جمشیدی‌فر: نمایش خیابانی جزو افتخارات من است

خیمه‌شب‌بازی این پتانسیل را دارد که به جهانیان معرفی شود

عباس جمشیدی‌فر بازیگر و عضو هیئت‌داوران مسابقه تئاتر خیابانی و خیمه‌شب‌بازی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، تئاتر خیابانی را یکی از بهترین راه‌های انتقال و پیوند مخاطب با تئاتر، دانست.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، عباس جمشیدی‌فر بازیگر و عضو هیئت‌داوران مسابقه تئاتر خیابانی و خیمه‌شب‌بازی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، درباره برگزاری این دوره از جشنواره گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ازجمله مهم‌ترین رویدادهای هنری به شمار می‌آید که خوشبختانه پس از دو سال وقفه و بعد از کاهش همه‌گیری ویروس کرونا، شاهد برگزاری آن به میزبانی شهر همدان هستیم.

این هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون بر لزوم توجه گروه‌های نمایشی به کیفیت آثارشان در ارتباط با مخاطب عنوان کرد: هنرمند برای اجرای یک اثر نمایشی، باید بداند که قرار است چه پیامی به مخاطب منتقل کند. او رسالت و مسئولیت سنگینی دارد. وقتی خودمان را به‌عنوان یک هنرمند معرفی می‌کنیم در مقابل تک‌تک افراد جامعه، دینی بر گردن داریم که باید آن را به بهترین شکل ممکن ادا کنیم.

او تئاتر خیابانی را یکی از بهترین راه‌های انتقال و پیوند مخاطب با تئاتر، به‌ویژه نمایش‌های صحنه‌ای دانست و توضیح داد: سرگرمی بخشی از هنر تئاتر خیابانی است، اما باید در نظر داشته باشیم که بخش عمده تئاتر خیابانی یک پیام درست و شریف را به مخاطب ارائه دهد تا او بعد از دیدن کار، با اثر ارتباط برقرار کند و برای تماشای نمایش‌های جدی‌تر روی صحنه اقدام کند. امیدوارم که این پیوند روزی به نقطه اوج خود برسد.

این عضو هیئت‌داوران مسابقه تئاتر خیابانی و خیمه‌شب‌بازی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اظهار کرد: زمانی راه‌یابی و حضور در جشنواره‌ها یک آرزو بود. من به‌شخصه آرزو داشتم تا در جشنواره‌هایی همچون جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، جشنواره تئاتر عروسکی و... حضورداشته باشم، اما اکنون بعید می‌دانم حضور در جشنواره‌ها آرزوی کسی باشد چراکه کیفیت آثار فدای کمیت شده است.

بازیگر سریال «یاغی» خاطرنشان کرد: نمایش‌های خیابانی ازلحاظ کیفی به حدی رسیده‌اند که باوجود تلاش برای انتخاب بهترین آن‌ها به‌منظور حضور در جشنواره_ در طول بازه زمانی که از برگزاری این رویداد هنری سپری می‌شود_ تنها یک‌چهارم آثار منتخب دارای معیارهای قابل‌قبول بوده و تماشاگر با تصاویر، صحنه‌ها و دیالوگ‌های نمایش ارتباط برقرار کرده و پیام آن‌ها را دریافت کرده است.

بازیگر سریال «خوشنام» با اشاره به توجه صرف جشنواره‌ها به تئاتر خیابانی مطرح کرد: مردم از طریق نمایش خیابانی به تئاتر علاقه‌مند می‌شوند، درواقع تئاتر خیابانی پل ارتباطی بین مخاطبان با تئاتر صحنه‌ای است و اگر این نوع از تئاتر صرفاً به‌عنوان یک کالای جشنواره‌ای موردتوجه قرار بگیرد، هیچ‌وقت به رسالت اصلی‌اش دست نخواهد یافت.

جمشیدی‌فر افزود: در اوایل دهه هشتاد با رویکرد توجه به تولید انبوه آثار خیابانی، طرح اجرای صد اثر خیابانی موردتوجه قرار گرفت و این توجه به کمیت و تعداد آثار تولیدی، باعث شد تا تئاتر از نقطه اوج خود به دره عمیقی که اکنون با آن مواجهیم، بی‌افتد و هیچ‌وقت نتواند به‌مانند سابق روی پای خود بایستد.

این بازیگر با اشاره به نمایش‌های سنتی ایرانی به‌ویژه نمایش خیمه‌شب‌بازی بیان کرد: بزرگ‌ترین آرزویم این است که ازلحاظ کیفی تمامی هنرهای نمایشی به‌جایی برسند که در تمام جهان یکی از سردمداران هنر باشیم. هنرهای نمایشی ما به‌ویژه در بخش سیاه‌بازی و خیمه‌شب‌بازی این پتانسیل رادارند که به جهانیان معرفی شود، اما بسیار مظلوم واقع‌شده‌اند.

او استقبال مخاطبان از نمایش‌های خیمه‌شب‌بازی در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را امیدوارکننده خواند و گفت: تماشاگر ما با نمایش‌های ایرانی ارتباط خوبی برقرار می‌کند. نمایش ایرانی شامل گروتسک، کمدی موقعیت، هجویات و مسائل روز اجتماعی است که ما قدرشان را نمی‌دانیم و بهتر است در تولید آثار نمایشی و دراماتورژی نمایش‌های زبان‌های دیگر، به آن‌ها نیز توجه شود.

عباس جمشیدی‌فر در پایان بیان کرد: نمایش خیابانی جزو افتخارات من است. نمایشی که بداهه‌پردازی، تخیل، ارتباط با مخاطب و تمرکز را از تجربه در آن فراگرفته‌ام و امیدوارم بیش‌ازپیش موردتوجه قرار بگیرد.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، باهدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتمادبه‌نفس فرزندان ایران‌زمین از طریق نمایش تا ششم تیرماه به دبیری‌ امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنر‌های نمایشی ایران، وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان بهزیستی، شهرداری همدان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان در حال برگزاری است.

اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/ دنبال کنید.




نظرات کاربران