در حال بارگذاری ...
روایت محمد عاقبتی از کارگاه «تئاتر برای مخاطبان جوان»؛

تداوم برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باعث رشد کمی و کیفی این رویداد شده است

محمد عاقبتی گفت: در کارگاه «تئاتر برای مخاطبان جوان» ایده‌پردازی از نقطه صفر تا شکل‌گیری نمایش موردبحث قرار می‌گیرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، محمد عاقبتی، کارگردان و بازیگر تئاتر درباره کارگاه «تئاتر برای مخاطبان جوان» در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: به‌طور کلاسیک دو رویکرد برای ساختن و تولید یک نمایش مرسوم است. ساختن بر اساس متن و ساختن بر اساس ایده و کانسپت. تمرکز این کارگاه بر مسیر شکل‌گیری یک پروژه از هیچ است.

وی درباره محتوای «کارگاه تئاتر برای مخاطبان جوان» گفت: در شکل مرسوم دو رویکرد برای ساختن و تولید یک نمایش است. ساختن بر اساس متن و ساختن بر اساس ایده. در ساختن از ایده؛ اینکه همه‌چیز بر مبنای یک ایده آغاز شده (که البته همان ایده هم در کارگاه با کمک شرکت‌کنندگان به دست می‌آید) و روند دست‌یابی به قصه همزمان با کامل شدن فرم اجرایی نمایش، بازی‌ها، صحنه‌پردازی‌ها و طراحی جلو می‌رود. به عبارتی مسیر پیش رو در روند ایده‌پردازی و ساختن یک نمایش، در این کارگاه موضوع بحث ماست.

این کارگردان تصریح کرد: کارگاه‌ها طی پنج جلسه به فرآیند شکل دادن نمایش بر مبنای یک ایده از یک عکس، یک خبر مستند، یک شی، یک قطعه موزیک، یک قطعه شعر و… می‌پردازد. هدف ما این است که شرکت‌کننده‌ها مهارت مناسب برای طراحی حسی از یک ایده به نمایش را طراحی کنند. گفت‌وگوها، مباحث سؤالات و چالش‌هایی که در روند کارگاه مطرح می‌شود، بهانه‌ تعامل، درک ذهنی و هنری شرکت‌کننده‌ها نسبت به هم و تأثیرپذیری هنری از یکدیگر می‌شود که خود این تمرین، روشی برای کار کردن شرکت‌کننده‌ها در گروه‌های خودشان است.

عاقبتی درباره میزان استقبال از این کارگاه‌ها بیان کرد: به لحاظ کمیتی استقبال خوب و حتی بیش از ظرفیت مورد انتظار ماست. به لحاظ کیفیتی به نظر می‌رسد که شرکت‌کننده‌ها از علاقه بالا و حس مشارکت خوبی برخوردارند. خوشبختانه بخش مهمی از شرکت‌کننده‌ها تجربیات خوبی در کار با کودکان دارند و مربیان و معلمان حرفه‌ای تئاتر هستند. البته افراد جوان و باانگیزه نیز در این کارگاه‌ها حضور دارند.

او از برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ابراز خرسندی کرد و گفت: به نظرم انرژی مخاطبان همواره در برگزاری این جشنواره جاری است و حال و هوای جشنواره و برگزاری چندین دوره‌ای این رویداد، آن را پربارتر از دوره‌های قبل کرده است؛ در واقع تداوم این برگزاری سبب شده که هرساله کارها هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت رشد کنند. در کل فضای جشنواره آرام‌تر و متمرکزتر است و این باعث خرسندی است...

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: به نظر کیفیت آثار از نقاط مختلف ایران بالا رفته و جشنواره تبدیل به موقعیت بسیار خوبی برای هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان است تا بتوانند حاصل کار همکاران خود را ببینند.

عاقبتی تعامل بین هنرمندان را مثبت و ضروری خواند و گفت: خوشحالم که در این رویداد حضور دارم، زیرا تماشای تئاتر در جشنواره، برایم موجب یادگیری، الهام و انتقال مفاهیم می‌شود که قطعاً بر بدنه و کلیت تئاتر تأثیرگذار است. نکته دیگر این است که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، به‌واسطه فضایی که ایجاد می‌کند، امکان انتقال تجربیات را به افرادی که تازه در مراحل نخست مسیرشان هستند را به وجود می‌آورد.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، باهدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتمادبه‌نفس فرزندان ایران‌زمین از طریق نمایش تا ششم تیرماه به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان در حال برگزاری است.

اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/ دنبال کنید.




مطالب مرتبط

در نشست «دنیای فانتزی» مطرح شد

دسته‌بندی تئاتر به عروسکی و غیرعروسکی درست نیست
در نشست «دنیای فانتزی» مطرح شد

دسته‌بندی تئاتر به عروسکی و غیرعروسکی درست نیست

در نشست تخصصی «دنیای فانتزی» با بیان این نکته که دسته‌بندی تئاتر به عروسکی و غیرعروسکی دسته‌بندی درستی نیست، بر این موضوع تاکید شد که جشنواره‌ نمایش‌های عروسکی نباید تنها راه بقا و ادامه حیات هنرمندان تئاتری باشد که ابزار کارشان عروسک است.

|

کارگاه «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» برگزار شد

تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری
کارگاه «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» برگزار شد

تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری

کارگاه تخصصی «مقایسه روش بازیگری گرتوفسکی و چخوف» با تاکید بر اهمیت شناخت بازیگر از تمامی تکنیک‌های بازیگری طی دو روز با حضور آرمن سرکیسیان برگزار شد.

|

نظرات کاربران