در حال بارگذاری ...
صداپیشه جناب‌خان:

جای سرمایه‌گذار در تولید نمایش‌های کودک و نوجوان خالی است

داور بخش نوجوان بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: سرمایه‌گذار باید در یک کار حضورداشته باشد تا اثری باکیفیت تولید شود، ما کودکان و نوجوانان علاقه‌مندی داریم اما نمی‌دانم چرا سرمایه‌گذاران اقبالی به تولید کار جدی و باکیفیت در این حوزه ندارند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، محمد بحرانی بابیان اینکه در مهم‌ترین سینماهای جهان پرهزینه‌ترین و در کنار آن پرمخاطب‌ترین آثار، کار کودک است، اظهار کرد: این آثار نه‌تنها از بعد فرهنگی که اتفاقاً در بعد اقتصادی هم کارهای بسیار مهمی هستند.

صداپیشه جناب‌خان افزود: اگر یک سرمایه‌گذار بخواهد روی کار سینمایی سرمایه‌گذاری کند چه‌بهتر که در حوزه کودک باشد، چون احتمالاً یک بچه همان‌طور که دوست دارد یک کتاب را صدبار بخواند، دوست داشته باشد یک فیلم یا یک نمایش را هم چندین‌بار به تماشا بشیند، اگر عرضه خوبی در این حوزه وجود داشته باشد، تقاضا قطعاً خواهد بود.

بحرانی بابیان اینکه اهمیت جشنواره تئاتر کودک از جشنواره فجر بیشتر نباشد، کمتر نیست، عنوان کرد: کرونا در همه ابعاد زندگی ما تأثیر گذاشت و خلاء این جشنواره در زمان همه‌گیری محسوس بود، متأسفانه همانند همه‌چیزها و یا افراد ازدست‌داده، یک دوره از جشنواره را هم از دست دادیم و امروز حس بی‌نظیری است که بچه‌ها وارد سالن‌ها شده و تئاتر می‌بینند و من از اینکه داور این دوره هستم خوشحالم.

داور بخش نوجوان جشنواره بیست و هفتم تصریح کرد: جشنواره تئاتر کودک به یک شرط می‌تواند در کیفی‌سازی آثار کودک و نوجوان کمک کند که این جشنواره‌ها تنها در یک هفته متمرکز نباشند، یعنی این آثار قبل از جشنواره اجراهای زیادی داشته و یا اینکه بعد از حضور در جشنواره، نمایش‌های برتر، اجراهای طولانی‌مدتی در کشور داشته باشند.

بحرانی ادامه داد: تصمیم هیئت‌داوران بر این است که از متولیان امر بخواهیم به نمایش‌های برگزیده در جشنواره اجراهای عمومی طولانی‌مدت در کشور بدهند که این شرط تأثیرگذاری جدی جشنواره خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه روانشناسان کودک و نوجوان مؤلفه‌های بسیاری برای کار در این حوزه تعریف کرده‌اند، افزود: وقتی یک اثر نمایشی با مفاهیم علمی به‌روز برآمده از روانشناسی کودک تلفیق‌شده و در اثر نمایشی منعکس شود، یک کار استاندار در حوزه کودک و نوجوان تولیدشده است.

این داور عنوان کرد: اینکه یک گروهی در سالن و به‌دوراز علم روز به تصور اینکه همان مسائل و اشکالی که برای کودکان 40 سال پیش جذاب بود، نمایش بسازد، اشتباه است؛ چراکه هم کودکان امروز و هم علم، نسبت به بچه‌ها تغییر کرده است.

بحرانی اظهار کرد: در دنیای امروز کار کودکی درست است که برای کودک امروز تولیدشده باشد، برای کودکی که از چندماهگی برای عکس گرفتن به لنز دوربین نگاه می‌کند قطعاً باید پارامترهای جدیدی تعریف شود.

او در پاسخ به این پرسش که چرا همانند دهه 60 و 70 که بزرگان سینما و تلویزیون برای کودکان آثار فاخر تولید می‌شد اما امروز شاهد تولیدات در این سطح و کیفیت نیستیم، گفت: پاسخ این سؤال برای من هم مبهم است و جوابی برای آن ندارم، در سینمای هالیوود که پررونق‌ترین سینمای جهان است؛ پرهزینه‌ترین فیلم‌ها مختص کودکان ساخته می‌شود که نه‌فقط در اکران بازگشت تجاری دارند، بلکه حواشی آن مثل عروسک‌ها، طراحی، تم تولد، لباس‌ها و ... برای یک سرمایه‌گذار می‌تواند اتفاق مهمی باشد.

بحرانی بابیان اینکه تأکید من برای حضور سرمایه‌گذار در این حوزه است، افزود: سرمایه‌گذار باید در یک کار حضورداشته باشد تا اثری باکیفیت تولید شود، ما کودکان و نوجوانان علاقه‌مندی داریم اما نمی‌دانم چرا سرمایه‌گذاران اقبالی به تولید کار جدی و باکیفیت در این حوزه ندارند.

وی اضافه کرد: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنم که این کار را انجام دهند، چراکه چندین برابر مبلغی که هزینه می‌کنند به آن‌ها بر خواهد گشت و بچه‌ها چندین‌باره به سینما و سالن نمایش خواهند آمد.

داور بخش نوجوان جشنواره بیست و هفتم در خصوص موفقیت در کار هنری تصریح کرد: اگر به کاری علاقه داشته باشید برای آن‌وقت می‌گذارید، من تمام زندگیم را برای کارم گذاشتم، هنر نمایش جادویی ندارد، باید برای آن زحمت کشید و وقت و زندگی‌ات را برای رسیدن به آنچه که می‌خواهید بگذارید.

بحرانی گفت: در جلسه با داوران حاضر در این دوره تأکید شد حتماً گروه‌های شهرستانی جدی، امکان اجرای عمومی داشته باشند، من شهرستانی و شیرازی هستم و همیشه در خندوانه سعی کرده‌ام کفه سنگین ترازو به سمت حومه باشد نه مرکز.

وی ادامه داد: در جشنواره عروسکی سال 81 در طول پنج روز برگزاری با 5 کار متفاوت هرروز اجرا داشتم، خانم مریم سعادت که داور این جشنواره بود پس از هر اجرا که رو بند را برمی‌داشتم می‌گفت «باز که تو هستی» و درنهایت مرا به بهرام شاه‌محمدلو معرفی کرد و اولین کار جدی من از این طریق اتفاق افتاد.

داور بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بیان کرد: این اتفاق را می‌توان یکی دیگر از برآیندها و خروجی‌های مطلوب جشنواره‌ها در نظر گرفت که جوانان بااستعداد با حضور در این جشنواره‌ها شناخته شوند و بتوانند راه خود را برای کار در عرصه‌های بالاتر ادامه دهند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی‌عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان در حال برگزاری است.

اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/ دنبال کنید.




نظرات کاربران