در حال بارگذاری ...
صبح امروز با برگزاری مراسمی در همدان:

برگزیدگان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند

آیین پایانی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با معرفی برگزیدگان و تقدیر از سه فعال این عرصه، برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان همدان، آیین پایانی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، صبح امروز ۶ تیرماه با حضور محمود سالاری، معاون امور هنری، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر مشهدی عباس، دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و... در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا برگزار شد.

در ابتدای مراسم پس از قرائت قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، نماهنگ بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان پخش شد.

استقبال از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بی‌نظیر بود

در ابتدای این مراسم، مسعود ویژه، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، ضمن تشکر و تقدیر از دست‌اندرکاران اجرای این برنامه گفت: «این رویداد فرهنگی و هنری را با توسل به امام مهربانی‌ها آغاز کردیم و با عنایت به حضرتش نیز، به پایان می‌بریم

او ادامه داد: «خداوند متعال را شاکریم که پس از دو سال وقفه در برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و با ریشه‌کنی ویروس منحوس کرونا، توفیق برگزاری این رویداد بزرگ را به دست آوردیم

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، استقبال از این رویداد را بی‌نظیر خواند و اظهار کرد: «بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، به‌رغم برخی نامهربانی‌ها توانست با استقبالی بی‌نظیر مردم، لحظاتی شاد، مفرح و پرنشاط را برای مردم استان، به‌ویژه نو گل‌های استان ایجاد کند. این موفقیت مرهون همکاری، همدلی و همراهی سازمان‌ها نهادها و دستگاه‌های اجرایی استان و حمایت‌های بی‌دریغ همکاران ارجمندم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است

ویژه، ضمن تشکر از دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، بیان کرد: «امیدوارم که توانسته باشیم میزبان خوبی برای هنرمندان عزیز کشورمان بوده باشیم

در ادامه این مراسم، مجتبی کاظمی، معروف به «عمو قصه»، قطعه نمایشی کوتاهی از داستان «بز بز قندی» را برای حاضران اجرا کرد. در بخش دیگری از مراسم نیز، عروسک‌های غول‌پیکرِ اثر نمایشی فاطمه بحرینی، برنامه‌ای موزیکال را روی صحنه بردند.

امیر مشهدی عباس، دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان، سخنران بعدی مراسم بود که گفت: «لبخند شیرین کودکان، هدیه‌ای آسمانی است که برای نقش بستن آن باید تلاش کرد و این مهم را نمایشگران عرصه تئاتر کودک و نوجوان خوب می‌دانند

او ادامه داد: «در نقطه پایانی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان قبل از هر چیز، شکرگزار خداوند هستم و سر در برابر این شورآفرینی تلاشگران عرصه تئاتر کودک فرود می‌آورم. از تنهای بی‌همتا سپاسگزارم که لیاقت داد تا با هنرمندان و گروه‌های نمایشی در کهن شهر تاریخ و تمدن ایران به مردم شادی هدیه کنیم. از مردم شریف و بافرهنگ همدان برای این‌همه خوبی و هنر دوستی تشکر می‌کنم که همراهی آن‌ها نشان داد تئاتر، هنری زنده و رسانه‌ای پویاست و می‌تواند رسالت خود را درزمینهٔ آموزش، پرورش و امیدبخشی، برای ساخت فردایی بهتر انجام دهد

دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان افزود: «با تأسی از تأکید باری‌تعالی بر قدرشناسی و قدردانی، از مدیران هنری کشور که پس از دو سال همه‌گیری کرونا، بر خود این وظیفه را احساس کردند، دست در دست نمایشگران و اهالی تئاتر قرار دادند و با شادی از راه سخت بحران گذر کردند؛ صمیمانه قدردانی می‌کنم

مشهدی عباس، خطاب به هنرمندان و مهمانان این جشنواره گفت: «بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با کاستی‌هایش که همه متوجه من است و شادکامی‌هایی که همه از محبت مخاطبان تئاتر است به نقطه پایانی رسید؛ انرژی این رویداد را با خودتان به شهرها و کشورتان به سوغات ببرید و اندیشه مهرورزی و شادی را در شهرهای خودتان بر پا کنید

او از تأکید بر استانداردسازی در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: «اول اینکه در این دوره، ما تأکید بر ایجاد شرایط استاندارد برای برگزاری جشنواره کودک و نوجوان داشتیم؛ اینکه تمام ظرفیت‌های نمایش کودک و نوجوان بتوانند جایگاهی در این رویداد داشته باشند. در کنار بخش‌های کودک، نوجوان، خیابانی و خردسال، بخش‌های تئاتر فراگیر با همراهی هنرمندان توانیاب بهزیستی، بخش تئاتر با اجرای هنرمندان زیر 18 سال با درایت آموزش‌وپرورش به جشنواره بیست و هفتم اضافه شد که امیدوارم در ادوار آینده به شکلی بهتر تداوم یابد

دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: «دومین نکته، پیشنهادی است از این فرزند تئاتر کودک و نوجوان که امید دارم، با دقت به آن اندیشیده و در آینده شرایط اجرای آن مهیا شود. ظرفیت تئاتر کودک و نوجوان ایران امروز فراتر از مرزهاست و می‌توان آثار اندیشه‌ورز و شریف هنرمندان ایرانی را در جای‌جای این جهان پهناور به صحنه برد. برای دست‌یابی به این هدف، بایستی ظرفیت ایجاد بازار تئاتر را در کنار جشنواره کودک و نوجوان، فراهم کرد تا اندیشه بلند ایران اسلامی را همگام با بیانیه گام دوم انقلاب در جهان گسترش داد

مشهدی عباس در بخش پایانی سخنان خود، گفت: «از خدای بزرگ سپاسگزارم، به خاطر وجود اعضای ستاد اجرایی جشنواره، در تهران و همدان که عاشقانه وقت خود را در اختیار برگزاری این رویداد مهم قراردادند و بهترین‌ها را، برای این عزیزان از درگاه خداوند خواهانم

نکوداشت سعید باغبانی

نکوداشت سعید باغبانی، به‌پاس بیش از 30 سال فعالیت این هنرمند در عرصه هنر و تئاتر کودک و نوجوان، ادامه بخش این مراسم بود.

فعالیت‌های باغبانی که متولد 1350 در شهر همدان است، در زمینهٔ بازیگری و کارگردانی، سبب حضورش در جشنواره‌های مختلفی شده که ازجمله آن‌ها حضور در چهارده دور جشنواره فجر، تمامی ادوار جشنواره عروسکی بعد از دوره پنجم، جشنواره بیت‌المقدس و فتح خرمشهر و بسیاری دیگر ازجمله آن‌ها است.
سعید باغبانی در این مراسم گفت: «هیچ‌گاه اصالت و همدانی بودن خود را فراموش نکردم و امروز بسیار خوشحالم.»

پس از این نکوداشت، با حضور عباس جمشیدی‌فر، حسین صفی و بهناز مهدی‌خواه برگزیدگان، بخش مسابقه تئاتر خیابانی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند.                                                                                                           

مسابقه تئاتر خیابانی

هیئت‌داوران این بخش از جشنواره، متشکل از حسین صفی، عباس جمشیدی‌فر و بهناز مهدی‌خواه، پس از مشاهده و ارزیابی آثار حاضر در این بخش آرای خود را به شرح زیر اعلام داشتند.

الف) طراحی فضا
کاندیداها:

- لیلا بیگوند برای طراحی فضا نمایش «محیط‌بانان شجاع»
- هیام احمدی برای طراحی فضا نمایش «تله من»
- مهدی حبیبی برای طراحی فضا نمایش «یک روز بخصوص»
- میثم کرمی برای طراحی فضا نمایش «یک دنیایی که آدم هاش آبی شن»
تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش تقدیم شد به هیام احمدی برای طراحی فضا نمایش «تله من».
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به مهدی حبیبی برای طراحی فضا نمایش «یک روز بخصوص».

ب) بازیگری خردسال
کاندیداها:

- یوسف بهرام لو برای بازی در نمایش «نان‌آوران»
- مهرسا مدیحی برای بازی در نمایش «نان‌آوران»
- محمد صدرا شهبازیان برای بازی در نمایش «غولک های نازنین»
- هوراد حبیبی برای بازی در نمایش «یک روز بخصوص»
برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی مشترکا تقدیم شد به محمد صدرا شهبازیان برای بازی در نمایش «غولک های نازنین» و مهرسا مدیحی برای بازی در نمایش «نان‌آوران».

ج) بازیگری زن
کاندیداها:

- عسل میرزایی برای بازی در نمایش «یه دنیایی که آدم هاش آبی شن»
- نرگس خاک کار برای بازی در نمایش «یک روز بخصوص»
- آیسودا بشیری برای بازی در نمایش «غولک های نازنین»
تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش تقدیم شد به نرگس خاک کار برای بازی در نمایش «یک روز بخصوص».
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به خانم عسل میرزایی برای بازی در نمایش «یه دنیایی که آدم هاش آبی شن».

د) بازیگری مرد
کاندیداها:

- فرامرز غلامیان برای بازی در نمایش «تله من»
- مهدی رسولی برای بازی در نمایش «غولک های نازنین»
- مهران بیات برای بازی در نمایش «یک روز بخصوص»
- میثم میثاقی برای بازی در نمایش «محیط‌بانان شجاع»
تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش مشترکا تقدیم شد به فرامرز غلامیان برای بازی در نمایش «تله من» و مهدی رسولی برای بازی در نمایش «غولک های نازنین».
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به مهران بیات برای بازی در نمایش «یک روز بخصوص».

ه) طرح و ایده

کاندیداها:
- سعید باغبانی و احمدرضا جلیلوند برای طراحی و ایده پردازی نمایش «نان‌آوران»
- هیام احمدی برای طراحی و ایده پردازی نمایش «تله من»
- مهدی حبیبی برای طراحی و ایده پردازی نمایش «یک روز بخصوص»
تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش تقدیم می‌شود به آقایان سعید باغبانی و احمدرضا جلیلوند برای طراحی و ایده پردازی نمایش «نان‌آوران»
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم می‌شود به آقای مهدی حبیبی برای طراحی و ایده پردازی نمایش «یک روز بخصوص»

و) کارگردانی

کاندیداها:
- هیام احمدی برای کارگردانی نمایش «تله من»
- مهدی حبیبی برای کارگردانی نمایش «یک روز بخصوص»
- موسی هدایتی برای کارگردانی نمایش «غولک های نازنین»
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به مهدی حبیبی برای کارگردانی نمایش «یک روز بخصوص».

ز) جایزه ویژه هیئت‌داوران
هیئت‌داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از هوراد حبیبی، بازیگر نوجوان نمایش «یک روز بخصوص» تقدیر کرد.

گرامی‌داشت یاد دو هنرمند فقید تئاتر
در ادامه مراسم، با پخش کلیپی از مرحوم کریم اکبری مبارکه و محمدرضا الوند، بخش تقدیر از هنرمندان درگذشته عرصه تئاتر برگزار شد. همچنین خانواده‌های این دو هنرمند مرحوم موردتقدیر و قدردانی قرار گرفتند.

وزیر ارشاد: ما برای تحول در حوزه فرهنگ و هنر نگاه ویژه‌ای به مناطق مختلف کشور داریم

در ادامه مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، پیام ویدئویی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش شد.

او در بخشی از این پیام، گفت: «اشتیاق داشتم در مراسم اختتامیه به‌صورت حضوری در کنار هم استانی‌ها و همشهری‌های عزیزم باشم، ولی تقویم جشنواره و قرار گرفتن روز اختتامیه در ایام وسط هفته این کار را دشوار کرد.»

اسماعیلی افزود: «خدا را شاکرم که این جشنواره با گذر از کرونا پس از دو سال محرومیت از اجتماعات فرهنگی، هنری و دینی با تدبیر دولت مردمی مشکل در کشور از میان رفت و برگزار شد‌.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «زمانی که دولت کار خود را آغاز کرد؛ ویروس کرونا عرصه را برای اجتماعات و برگزاری مراسم‌ها تنگ کرده بود و تصور نمی‌شد به‌زودی از شر این ویروس منحوس خلاصی داشته باشیم.»

او بابیان این‌که با کارهای مهمی که در دولت مردمی شده است، امروز وضعیت کشور کاملاً در وضعیت آبی قرار گرفته و به ما امکان برگزاری چنین اجتماعات پرشوری داده است، گفت: «از همه دست‌اندرکاران و همکاران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری، همکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مسئولان استانی، استانداری، مسئولین امنیتی انتظامی و همه دستگاه‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در برپایی این جشنواره بزرگ یاری کردند، تشکر می‌کنم.
اسماعیلی عنوان کرد: ما برای تحول در حوزه فرهنگ و هنر نگاه ویژه‌ای به استعدادها و ظرفیت‌های بزرگ مناطق مختلف کشور داریم.

او ادامه داد: «حتماً شهرستان‌های مختلف در کشور هرکدام مشحون از استعداد‌های بزرگ فرهنگی هنری هستند که ان‌شاءالله در دولت مردمی بر شکوفاسازی آن‌ها اهتمام داریم.»

وزیر ارشاد بابیان اینکه برگزاری جشنواره تئاتر یک اتفاق مبارک است، گفت: «تصاویر و فیلم‌های ایام برگزاری و افتتاحیه حاکی از ذوق و شور زیاد در بین کودکان و نوجوانان و مردم عزیز استان بود. امیدوارم با این تجربه خوبی که در این دوره به دست آوردیم برای دوره‌های آینده با برنامه‌ریزی‌های بهتر و با یک‌ حضور قوی‌تر شاهد ارتقای کمی و کیفی بیشتر این جشنواره باشیم.»

تقدیر معاون امور هنری وزارت ارشاد از همکاران و مسئولان جشنواره همدان

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این مراسم، ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات انجام شده، گفت: «امیدوارم که یاد و خاطره همه عزیزان از دست رفته، همیشه زنده باشد و از همه همکارانم در استان، وزارت فرهنگ تشکر می‌کنم.»

معرفی برگزیدگان مسابقه خردسال جشنواره بیست وهفتم همدان

در ادامه این مراسم، با حضور معاون امور هنری وزارت ارشاد، مهرداد نظام‌آبادی و یوسف سعیدی (معاون آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)، جوایز بخش خردسال اهدا شد.

هیئت داوران این مسابقه متشکل از بهرام بهبهانی، مهرداد نظام آبادی و الکا هدایت، پس از مشاهده و ارزیابی آثار حاضر در این بخش آرای خود را به شرح زیر اعلام می‌دارند:

الف) طراحی و ساخت عروسک

هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از صبا قدیمی برای طراحی و ساخت عروسک های نمایش «همه در یک قاب» تقدیر کرد.

ب) طراحی صحنه
هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از حامد زحمتکش برای طراحی صحنه نمایش «دینگ دینگ دنگ» تقدیر کرد.

ج) بازیگری زن

کاندیداها:
فاطمه خدابنده‌لو برای بازی در نمایش «دینگ دینگ دنگ»
شیرین کاشفی برای بازی در نمایش «اتاق بازی»
زهره سیاری برای بازی در نمایش «مهمان‌های ناخوانده»
تقدیر: هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از شیرین کاشفی برای بازی در نمایش «اتاق بازی» تقدیر کرد.
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش تقدیم شد به فاطمه خدابنده‌لو برای بازی در نمایش «دینگ دینگ دنگ».

د) بازیگری مرد

کاندیداها:
- امیرحسین انصافی برای بازی در نمایش «همه در یک قاب»
- آرین ناصری مهر برای بازی در نمایش «اتاق بازی»
- امیر تنها برای بازی در نمایش «ساکت»
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش تقدیم شد به امیر حسین انصافی برای بازی در نمایش «همه در یک قاب».

ه) نمایشنامه نویسی

کاندیداها:
شراره طیار برای نگارش نمایشنامه «همه در یک قاب»
آرین ناصری مهر برای نگارش نمایشنامه «اتاق بازی»
حامد زحمتکش برای نگارش نمایشنامه «دینگ دینگ دنگ»
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش تقدیم شد به شراره طیار برای نگارش نمایشنامه «همه در یک قاب».

و) کارگردانی

کاندیداها:
آرین ناصری مهر برای کارگردانی نمایش «اتاق بازی»
شراره طیار برای کارگردانی نمایش «همه در یک قاب»
فاطمه خدابنده لو برای کارگردانی نمایش «دینگ دینگ دنگ»
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش تقدیم شد به آرین ناصری مهر برای کارگردانی نمایش «اتاق بازی».

ز) نمایش برگزیده:
هیئت داوران جایزه این بخش، شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را تقدیم کرد به گروه نمایش «همه در یک قاب» به کارگردانی شراره طیار از پردیس

معرفی برگزیدگان نمایشنامه‌نویسی، ادامه بخش این مراسم بود که با حضور مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر مشهدی عباس دبیر جشنواره، احمد بیگلریان، داور بخش نمایشنامه‌نویسی و غلامی پاک، مدیر کل حوزه استانداری همدان برگزار شد.

معرفی نمایشنامه‌های برگزیده

هیئت داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، متشکل از هنگامه مفید، احمد بیگلریان و بهرام جلالی‌پور، پس از مطالعه 10 نمایشنامه منتخب مرحله نخست و بحث و بررسی کارشناسی، آرای خود را به شرح زیر اعلام کرد:

هیئت داوران به اتفاق آرا و بر اساس شرایط موجود آثار متقاضی، سه اثر زیر را بدون اولویت به عنوان نمایشنامه‌های برگزیده معرفی کرد:
نمایشنامه سفر به «شهر عروسکی» نوشته زیبا عبدی از همدان
نمایشنامه «بزرگ‌ترین گنج جهان» نوشته رضا بیات از تهران
نمایشنامه «خروس شاه» نوشته محمد باقر نباتی مقدم از تهران

تقدیر از مریم کاظمی فعال تئاتر کودک و نوجوان

بخش بعدی این مراسم به تجلیل از دو فعال تئاتر کودک و نوجوان اختصاص داشت.

نخست با پخش یک تیزر و با حضور مسعود ویژه (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان)، امیر مشهدی عباس (دبیر جشنواره بیست و هفتم) و نصرالله عبادی (پیشکسوت تئاتر همدان، از سال‌ها فعالیت مریم کاظمی تقدیر شد.

مریم کاظمی ضمن تشکر از مردم همدان گفت: «این مردم همیشه پای کار هستند و سالن ها را پر می‌کنند. تئاتر بدون تماشگر معنایی ندارد. از مدیر کل و استاندار و فرماندار استان همدان می خواهم اگر می‌خواهید این جشنواره در آینده بماند تنها نباید روی کار اشخاص حساب کنید بلکه باید امکانات مالی و زیرساخت‌های سالن‌ها را نیز فراهم کنید.»

اهدای جوایز بخش مسابقه کودک

با حضور هیئت داوران بخش تئاتر کودک متشکل از حسن دادشکر، امیر سلطان‌احمدی، امید نیاز، مریم سعادت و فریبا دلیری، جوایز بخش مسابقه کودک به شرح زیر اهدا شد:

الف) موسیقی

کاندیداها:
- امیر حسین انصافی برای موسیقی نمایش «ریزجان»
- محمدرضا معین برای موسیقی نمایش «دزد لالایی‌ها»
تقدیر : لوح تقدیر و جایزه نقدی به آقای محمد رضا معین برای موسیقی نمایش «دزد لالایی ها» اهدا شد.
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به امیر حسین انصافی برای موسیقی نمایش «ریزجان».

ب) طراحی پوستر و بروشور

کاندیداها:
- حجت مجرد برای طراحی پوستر و بروشور نمایش «آی تک»
- مهدی هراتی برای طراحی پوستر و بروشور نمایش «افسانه قربون آقا، کلوچه‌ها، دی…»

تقدیر از مهدی فرشیدی سپهر، فعال تئاتر کودک و نوجوان

در ادامه مراسم، با پخش تیزری، از مهدی فرشیدی سپهر، کارگردان، بازیگر و فعال تئاتر کودک و نوجوان تقدیر شد.

فرشیدی سپهر با حضور روی صحنه گفت: «از دبیر جوان بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان بسیار سپاسگزارم و خوشحالم که حرکت آموزشی من در شهرستان‌ها را دید. خانواده ۱۳ نفری از بجستان _ جایی که در آنجا تئاتر کار می‌کنم_ با هزینه شخصی برای تماشای تئاتر به همدان آمدند و ۱۱ کار دیدند. 

او افزود: «از همکاران و تئاتری ها تقاضا دارم به شهرهای کوچک تر بروند چرا که حضورشان برای آنها الهام بخش است. من نیاز به مجوز دارم. مردم با من همکاری دارند اما اداراتی هستند که به دشواری اجازه کار می‌دهند. اگر مسئولی در این جمع حضور دارد تقاضا دارم صدای من را بشنود و به من مجوز داده شود. من بدون حقوق کار می‌کنم و نیاز دارم به بچه‌های بیشتری آموزش دهم. اگر ریش گرو بگذارید، من سرباز فرهنگی آموزشی آتش به اختیار شما هستم.»

تقدیر از حامی جشنواره بیست‌و هفتم

در ادامه مراسم اختتامیه این جشنواره، با حضور مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، امیر مشهدی عباس دبیر جشنواره و محمدرضا غلامی پاک مشاور استاندار همدان از محمود توتونچیان، مدیرعامل شرکت سحر به عنوان حامی مالی جشنواره تقدیر شد.

اهدای جوایز بخش مسابقه تئاتر نوجوان

بخش بعدی مراسم اختتامیه، اهدای جوایز بخش مسابقه تئاتر نوجوان بود که با حضور اعضای هیئت داوران و مهدی امینی رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد.

هیئت داوران این مسابقه متشکل از محمد جواد کبودر آهنگی، شهرام کرمی، محمد بحرانی، علی پاکدست و زهرا صبری، پس از مشاهده و ارزیابی آثار حاضر در این بخش، آراء خود را به شرح زیر اعلام کردند:

الف) گریم

کاندیداها:
فائزه سلطانی برای گریم نمایش «ژپتو»
امیر حسین غفاری برای گریم نمایش «آش آشتی‌کنان»
تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش تقدیم شد به فائزه سلطانی برای گریم نمایش «ژپتو».

ب) طراحی پوستر و بروشور
تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش تقدیم شد به طیبه آنجدانی برای طراحی پوستر و بروشور نمایش «سومین روز تابستان»

ج) نورپردازی

کاندیداها:
- نیلوفر نقیب الساداتی و محمدرضا رحمتی برای نمایش «ژپتو»
- یاسر بیگ‌زاده برای نمایش «سومین روز تابستان»

تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش تقدیم شد به یاسر بیگ‌زاده برای نمایش «سومین روز تابستان».

د) موسیقی

کاندیداها:
- مهدی زمانی برای موسیقی نمایش «ژپتو»
- کامیار بهبهانی و امین رجایی برای موسیقی نمایش «با خودت برقص»
- محمد نادری برای موسیقی نمایش «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه ساز»
- محمد باقر صاد برای موسیقی نمایش «آورده اند که...»
- امید سنجر موسوی برای موسیقی نمایش «آش آشتی کنان»

تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش تقدیم شد به مهدی زمانی برای موسیقی نمایش «ژپتو».

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به امید سنجر موسوی برای موسیقی نمایش «آش آشتی کنان».

ه) طراحی صحنه

کاندیداها:
- پوریا آنجدانی برای طراحی صحنه نمایش «سومین روز تابستان»
- اوشان محمودی برای طراحی صحنه نمایش «ژپتو»
- مسیحا ابوعلی برای طراحی صحنه نمایش «با خودت برقص»
- مهدی شریفی برای طراحی صحنه نمایش «آش آشتی‌کنان»
تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش تقدیم شد به پوریا آنجدانی برای طراحی صحنه نمایش «سومین روز تابستان».
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به مهدی شریفی برای طراحی صحنه نمایش «آش آشتی‌کنان»

و) طراحی لباس

کاندیداها:
- شهاب محمودی برای طراحی لباس نمایش «ژپتو»
- هادی کیانی برای طراحی لباس نمایش «آورده‌اند که...»
- سمانه احمدی مطلق برای طراحی لباس «اتاق سفید»
- محبوبه سلطانی برای طراحی لباس نمایش «آش آشتی کنان»
تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش تقدیم شد به هادی کیانی برای طراحی لباس نمایش «آورده اند که...»
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به شهاب محمودی برای طراحی لباس نمایش «ژپتو»

ز) بازیگری زن

کاندیداها:
- مهناز آسوده برای بازی در نمایش «آش آشتی کنان»
- غزاله نجیمی برای بازی در نمایش «آورده‌اند که...»
-آذین نظری برای بازی در نمایش «ژپتو»
- بی تا عزیز اوقلی برای بازی در نمایش «ژپتو»
تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش مشترکا تقدیم شد به غزاله نجیمی برای بازی در نمایش «آورده‌اند که...» و مهناز آسوده برای بازی در نمایش «آش آشتی کنان».
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به آذین نظری برای بازی در نمایش «ژپتو»

ح) بازیگری مرد

کاندیداها:
- علی تاریمی برای بازی در نمایش «ژپتو»
- سید مهرداد کاووسی برای بازی در نمایش «سومین روز تابستان»
- فرشاد قاسمی برای بازی در نمایش «آش آشتی‌کنان»
- محمد تقی‌نژاد برای بازی در نمایش «آش آشتی‌کنان»
تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش مشترکا تقدیم شد به سید مهرداد کاووسی برای بازی در نمایش «سومین روز تابستان» و فرشاد قاسمی برای بازی در نمایش «آش آشتی‌کنان».
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به علی تاریمی برای بازی در نمایش «ژپتو»

ط) کارگردانی

کاندیداها:
- محسن پور قاسمی برای کارگردانی نمایش «سومین روز تابستان»
- سامی صالحی ثابت برای کارگردانی نمایش «باب اسفنجی کرگدن»
- اوشان محمودی برای کارگردانی نمایش «ژپتو»
-مسیحا ابوعلی برای کارگردانی نمایش «با خودت برقص»
- مهسا جعفری و مسعود هاشمی‌نژاد برای کارگردانی نمایش «اتاق سفید»
- محمد جهان‌پا برای کارگردانی نمایش «آش آشتی‌کنان»
تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش تقدیم شد به اوشان محمودی برای کارگردانی نمایش «ژپتو».
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به محمد جهان‌پا برای کارگردانی نمایش «آش آشتی‌کنان».

ی)  نمایشنامه‌نویسی

کاندیداها:
- مسعود هاشمی‌نژاد برای نگارش نمایشنامه «اتاق سفید»
- مهدی سیم‌ریز برای نگارش نمایشنامه «آش آشتی‌کنان»
- مسیحا ابوعلی برای نگارش نمایشنامه «با خودت برقص»
تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش تقدیم شد به مسیحا ابوعلی برای نگارش نمایشنامه «با خودت برقص».
برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به مسعود هاشمی‌نژاد برای نگارش نمایشنامه «اتاق سفید»

ک) بازیگر نوجوان

جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیم شد به هلیا حسن‌زاده برای بازی در نمایش «باب اسفنجی کرگدن».

ل) نمایش برگزیده:
هیئت داوران، جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را تقدیم کرد به گروه نمایش «آش آشتی‌کنان» به کارگردانی محمد جهان‌پا.

اهدای جوایز بخش ویژه

بخش بعدی مراسم اختتامیه، به اهدای جوایز بخش ویژه اختصاص داشت. این بخش شامل آرای مردمی، جوایز حوزه هنری و انجمن نمایشگران عروسکی می شد.

جوایز این بخش به دست کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی ، امیر مشهدی‌عباس، محمدمهدی سماواتی، رئیس حوزه هنری استان همدان، فریبا دلیری، عضو انجمن نمایشگران عروسکی و نیما بیگلریان اهدا شد.

ابتدا سه نمایش برگزیده با انتخاب حوزه هنری معرفی شدند که عبارت‌ بودند از «سومین روز تابستان» به کارگردانی محسن پورقاسمی، «با خودت برقص» به کارگردانی مسیحا ابوعلی و «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد» به کارگردانی  پویان عطایی.

همچنین انجمن نمایشگران عروسکی از نمایش «ریزجان» به کارگردانی ندا وفایی به عنوان نمایش برگزیده تقدیر کرد.

بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس هم از نمایش «سومین روز تابستان» به کارگردانی محسن پورقاسمی به عنوان اثر برگزیده خود تقدیر کرد.

نمایش برگزیده آرای مردمی

نمایش «کاشف گیج» به کارگردانی میلاد رمضانی از تهران و «سومین روز تابستان» به کارگردانی محسن پورقاسمی از همدان، به عنوان نمایش برگزیده آرای مردمی معرفی و تقدیر شدند.

دبیر بیست‌وهشتمین دوره جشنواره همدان معرفی شد

مدیر کل هنرهای نمایشی کاظم نظری در سخنانی در مراسم پایانی بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: «تبریک به تمام کسانی که جایزه دریافت کردند و یا دریافت نکردند. من صمیمانه از زحمات و پیگیری‌های محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود سالاری معاون امور هنری وزارتخانه سپاسگزارم که اگر حمایت آن‌ها نبود شاید نمی‌توانستیم این جشنواره را برگزار کنیم.»

او ادامه داد: «در واقع جشنواره تمام نشده است. دبیر جدید را معرفی می‌کنیم تا از همین امروز با قدرت و با حمایت تمام صنوف تئاتر کودک و نوجوان جشنواره بیست و هشتم را برگزار کند و آن شخص کسی نیست جز امیر مشهدی عباس.»

در پایان این مراسم، مدیرکل هنرهای نمایشی، حکم دبیری بیست و هشتمین جشنواده بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را به امیر مشهدی عباس اعطا کرد.




مطالب مرتبط

با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

برگزیدگان دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» معرفی شدند
با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

برگزیدگان دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» معرفی شدند

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «شهروند» شنبه بیست و دوم مهرماه با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران ارشد استان گیلان در سالن حزین لاهیجی دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان برگزار شد.

|

نظرات کاربران