با داوران بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
امید نیاز: تئاتر کشور، جشنوارهزده شده است
داور بخش مسابقه تئاتر کودک بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با اشاره به جشنوارهزدگی هنرهای نمایشی کشور، از اینکه طول سال، سیاستگذاری مدون و مرتبی برای این عرصه وجود ندارد، انتقاد کرد.
به گزارش ایران تئاتر، داورانِ بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان که از اول تا ششم تیر ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدیعباس برگزار شد، این رویداد هنرهای نمایشی کشور را از نگاه خود، ارزیابی و بررسی کردند.
در این راستا، امید نیاز، داور بخش مسابقه تئاتر کودک، با اشاره به اینکه هر جشنواره میتواند تأثیر بسزایی در ایجاد انگیزه برای فعالان آن عرصه داشته باشد، افزود: «فعالان تئاتر کودک و نوجوان در طول سال یا چند ماه مانده به جشنواره، سعی میکنند آثار خود را با معیارهایی تولید کنند که حائز رتبه شوند و این جریان باعث میشود خواسته یا ناخواسته به تکنیکها و دغدغهها، توجه کنند.»
وی بابیان اینکه نوع انتخاب و نتیجه آثار منتخب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، نشاندهنده نوع ارزشگذاری و الگوسازی برای دیگر فعالان این حوزه است، گفت: «برگزار شدن منظم این جشنواره از ویژگیهای مثبت آن است.»
نیاز ادامه داد: «نقص کار این است که ما جشنوارهزده هستیم و جشنوارههایی مثل تئاتر فجر، تئاتر کودک و نوجوان و فیلم در چند روز برگزار میشوند و در طول سال سیاستگذاری مدون و مرتبی برای اینکه این ژانرها بهصورت آکادمیک و حرفهای پیش برود، وجود ندارد.»
این فعال عرصه تئاتر کودک و نوجوان گفت: «پیشنهاد میکنم مرکز هنرهای نمایشی سیاستهایی اتخاذ کند که در طول سال آثار کودک و نوجوان سامانیافته و کارگاههای آموزشی مختلف برگزار شود، چراکه این موضوع حلقه گمشدهای است و باعث جریانسازی میشود.»
وی با اشاره به اینکه قطعاً دو سال گذشته خلأ برگزار نشدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان احساس شد، افزود: «کرونا مشکلی جهانی بود و فعالیت تمام عرصههای هنری را تحت تأثیر قرارداد، این بیماری از چند جنبه به فرهنگ و هنر کشور ازجمله تئاتر ضربه وارد کرد و اگر از منظر هنرمندان به آن نگاه کنیم، این قشر در دو سال قبل ضرر روحی، مالی و فرهنگی زیادی خوردند.»
داور بخش مسابقه تئاتر کودک بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، ادامه داد: «در این مدت هنرمندان حتی برای امرارمعاش هم مشکل داشتند که میشد این مشکلات را با برگزاری کارگاههای آموزشی آنلاین و برنامههای مجازی تسهیل کرد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.»
نیاز بابیان اینکه نویسنده تئاتر کودک و نوجوان باید مخاطبشناسی بداند و پرداختن به لایههای زیرین شخصیتی، روحی و روانی این قشر ضرورت دارد، گفت: «مخاطبشماری و آشنایی با جهان کودکان به نویسنده کمک و جهت میدهد.»
وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا برای تئاتر کودک و نوجوان سرمایهگذاری بیشتری نسبت به تئاتر بزرگسالان میشود، افزود: «درواقع با این کار بچهها با جهان تئاتر و فرهنگهای آن آشنا میشوند و بعدها تماشاگر حرفهای خواهند شد.»
نیاز ادامه داد: «خلاقیت، پرداختن به تخیل کودکانه، احترام به جهان مخاطب، دوری از ساده پنداشتن کودکان و استفاده از تکنیکهای بهروز ازجمله پارامترهای تئاتر کودک و نوجوان است.»
اخبار بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را میتوانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.