در حال بارگذاری ...
با داوران بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

حسن دادشکر: این دوره از جشنواره، سال پوست‌اندازی بود

حسن دادشکر با اشاره به اهمیت استفاده از تجربیات گذشته در روند برگزاری جشنواره‌ها، گفت: در این دوره، مدیریت، اجرا، سالن‌ها و گروه‌های اجرایی در حد توان و امکانات موجود به سمت جلو حرکت کرده بودند، البته این به معنای نبود هیچ‌گونه مشکلی در روند جشنواره نیست.

به گزارش ایران تئاتر، داورانِ بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان که از اول تا ششم تیر ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی‌عباس برگزار شد، این رویداد هنرهای نمایشی کشور را از نگاه خود، ارزیابی و بررسی کردند.

در این راستا، حسن دادشکر، عضو هیئت‌داوران مسابقه تئاتر کودک، با اشاره به لزوم توجه به تجربه دوره‌های گذشته جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، گفت: «بعد از هر دوره‌ای که جشنواره برگزار می‌شود، یک نوع پوست‌اندازی اتفاق می‌افتاد که باید از آن در راستای رفع مشکلات و کاستی‌ها استفاده کرد، بنابراین افزایش سن جشنواره باید به رشد تجربیات و بهبود آن منجر شود

او ادامه داد: «پوست‌اندازی نوعی رجعت از حال به آینده است و فکر می‌کنم که این پوست‌اندازی در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، اتفاق افتاده است. به همین خاطر نیز شاهد بودیم که در این دوره، مدیریت، اجرا، سالن‌ها و گروه‌های اجرایی در حد توان و امکانات موجود به سمت جلو حرکت کرده بودند. البته این به معنای نبود هیچ‌گونه مشکلی در روند جشنواره نیست

عضو هیئت‌داوران مسابقه تئاتر کودک، افزود: «گذشته همواره چراغ راه آینده است، بنابراین ما باید از تجربه دوره‌های قبل درس بگیریم و با کمک آنان، خودمان را برای برگزاری جشنواره‌های آینده مهیا کنیم

دادشکر، درباره افزوده شدن بخش‌های مختلفی نظیر تئاتر سنتی، بخش فراگیر و تئاتر زیر 18 سال، به این دوره از جشنواره، گفت: «افزوده شدن بخش‌های جنبی به این دوره از جشنواره، کاری است که هم می‌توانست، تأثیرات مثبت و هم منفی را به دنبال داشته باشد، زیرا نحوه اجرا و بازخورد در این بخش‌ها بسیار مهم است بنابراین باید کیفیت و کمیت در کنار یکدیگر موردتوجه قرار گیرند

او ادامه داد: «باوجود مباحثی که مطرح شد، فکر می‌کنم که بخش‌های جنبی این جشنواره به‌درستی انتخاب‌شده بودند؛ زیرا ما در آثاری که امروزه اجرا می‌شوند، نشانه‌های کم‌رنگی از ادبیات و فرهنگ کشورمان را می‌بینیم بنابراین افزوده شدن بخش‌هایی نظیر نمایش سنتی می‌تواند به آشنا کردن مخاطبان کودک و نوجوان، با نمایش سنتی کمک کند. نقالی و خیمه‌شب‌بازی، سنت نمایش ایرانی به شمار می‌رود بنابراین باید کودکان و نوجوانان ما با این عرصه آشنا شوند و جشنواره قطعاً محیط مناسبی برای این امر است

این بازیگر و کارگردان، تئاتر را دارای قدرتی گسترده خواند و افزود: «تئاتر همیشه مزه، خاصیت، اندیشه و ویژگی‌های خاص خود را دارد، زیرا در آن مخاطب با یک پدیده زنده روبه‌رو می‌شود که می‌تواند آن را باور کند. با تکیه‌بر همین مباحث، تئاتر کودک اگر توسط افراد حرفه‌ای و به‌دوراز کلیشه‌ها کار شود، می‌تواند بر روی کودکان تأثیرگذار باشد و حتی جا پای تکنولوژی بگذارد

اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




مطالب مرتبط

همراه با بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

شراره طیار: نمایش «همه در یک قاب» مهارت‌آموزی به خردسالان را مدنظر دارد
همراه با بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

شراره طیار: نمایش «همه در یک قاب» مهارت‌آموزی به خردسالان را مدنظر دارد

نویسنده و کارگردان نمایش «همه در یک قاب»، بررسی روان‌شناسانه متن‌های راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و به‌ویژه بخش خردسال را امری ضروری دانست.

|

با داوران بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

امید نیاز: تئاتر کشور، جشنواره‌زده شده است
با داوران بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

امید نیاز: تئاتر کشور، جشنواره‌زده شده است

داور بخش مسابقه تئاتر کودک بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با اشاره به جشنواره‌زدگی هنرهای نمایشی کشور، از این‌که طول سال، سیاست‌گذاری مدون و مرتبی برای این عرصه وجود ندارد، انتقاد کرد.

|

همراه با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

زهرا صبری: حضور نمایش‌های سنتی نکته مثبت جشنواره بیست‌و‌هفتم بود
همراه با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

زهرا صبری: حضور نمایش‌های سنتی نکته مثبت جشنواره بیست‌و‌هفتم بود

عضو هیئت‌داوران مسابقه تئاتر نوجوان، بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از حضور بخش‌های تازه در این دوره از جشنواره ابراز خرسندی کرد و گفت: پوششی که در این دوره توسط امیر مشهدی عباس، دبیر جشنواره ایجاد شد، بسیار اتفاق خوبی بود؛ زیرا سبب شد که بخش‌هایی چون ...

|

همراه با بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

میلاد رمضانی‌ورجاوند: تئاتر «کاشف گیج» بخشی از تاریخ را برای کودکان روایت می‌کند
همراه با بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

میلاد رمضانی‌ورجاوند: تئاتر «کاشف گیج» بخشی از تاریخ را برای کودکان روایت می‌کند

کارگردان نمایش «کاشف گیج» بابیان اینکه در این نمایش قصد دارد کودکان را با بخشی از تاریخ آشنا کند، گفت: بااینکه قصه کمی تلخ است، اما تلاش شده که در یک دنیای فانتزی و جذاب تاریخ روایت شود.

|

همراه با بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

مسیحا ابوعلی: ویژگی‌ نمایش‌های ایرانی در «با خودت برقص» استفاده‌ شده است
همراه با بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

مسیحا ابوعلی: ویژگی‌ نمایش‌های ایرانی در «با خودت برقص» استفاده‌ شده است

نویسنده و کارگردان نمایش «با خودت برقص» با بیان اینکه در این نمایش از بعضی از ویژگی‌های نمایش‌های ایرانی مانند تعزیه استفاده‌ شده است، گفت: این نمایش درباره ارتباط انسان‌ها، نوجوانان و کودکان با خودشان و درک و فهم تصویری است که ما آدم‌ها از خودمان داریم.

|

نظرات کاربران