در حال بارگذاری ...
همراه با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

مریم سعادت: تأثیرات جشنواره بر حوزه تئاتر کودک باید گسترده‌تر باشد

داور بخش کودک بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان معتقد است، وظیفه فعالان عرصه تئاتر کودک تولید برنامه‌های جذاب برای نسل جدید است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، مریم سعادت با اشاره به اینکه در این جشنواره‌ علاقه‌مندان حوزه تئاتر کودک حضور دارند، افزود: معمولا نمایش‌های شاخص که در سراسر سال اجراهای خوبی دارند در این جشنواره شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: فعالان تئاتر کودک که طی چندین سال اعتبار برای خود کسب کرده‌اند در این رویداد حضور دارند و در بین جوان‌ترها نیز هنرمندانی هستند که تعدادی از کارهای کودک تلویزیون و سینما به‌وسیله آن‌ها شکل می‌گیرد.

سعادت بابیان اینکه تأثیرات جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بر حوزه تئاتر کودک کشور خوب، اما ایدئال نبوده است، تصریح کرد: تأثیرگذاری جشنواره می‌بایست خیلی بهتر و بیشتر از آنچه هست باشد که البته مقصر این اتفاق تنها جشنواره نیست.

وی در ادامه تأکید کرد: فعالان حوزه تئاتر کودک و نوجوان باید در سالن‌های استاندارد و خوب اجرا داشته باشند درحالی‌که معمولا این سالن‌ها را به گروه‌های کودک نمی‌دهند و این شرایط باعث افت توان کار آن‌ها می‌شود.

این فعال حوزه تئاتر کودک و نوجوان بابیان اینکه حمایت شدن تئاتر کودک فقط با برگزاری یک جشنواره محقق نمی‌شود، اظهار کرد: نمایش‌های کودک و نوجوان، به‌ویژه کارهای برگزیده جشنواره باید حمایت جدی شوند که متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

سعادت با اشاره به وقفه دوساله برگزاری جشنواره به دلیل شیوع کرونا، بیان کرد: همان‌طور که به سریال‌سازی و کار کودک در تلویزیون نیاز داریم، به تئاتر کودک هم نیازمندیم، من به‌عنوان فعال این حوزه هر زمان از جلوی تئاتر شهر و تالار وحدت می‌گذشتم با دیدن چراغ‌های خاموش آنجا دلم می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه خلأ تعطیلی فعالیت‌های هنری در دو سال گذشته احساس شد، گفت: بعضی معتقدند در شرایط فعلی تئاتر ضرورتی ندارد، اما باید به این باور برسیم که حال مردم با فعالیت‌های هنری مانند تئاتر بهتر می‌شود.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: با تماشای تئاتر، حال ما و بچه‌های‌مان خوب می‌شود و یک خانواده به آرامش نسبی می‌رسد، بنابراین نباید این موضوع را دست‌کم بگیریم.

سعادت بابیان اینکه کار کودک تنها یک خاله و یک عروسک نیست، مطرح کرد: بچه‌ها دیگر جذب این آثار نمی‌شوند، چراکه به‌اندازه کافی جذاب نیستند. کودکان با برخی از افراد ارتباط برقرار می‌کنند و با بعضی‌ها نه؛ بنابراین وظیفه فعالان عرصه تئاتر کودک تولید برنامه‌های جذاب برای نسل جدید است.

وی با اشاره به اینکه کار درست و غیر درست را باید در عمل به بچه‌ها یاد دهیم، عنوان کرد: امیدواریم حالا که جشنواره کودک دوباره آغاز به کار کرده، مسئولان به خاطر آینده بچه‌ها، این حوزه را بیشتر جدی بگیرند و امکان اجرا در طول سال برای فعالان این حوزه فراهم شود.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی‌عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار شد.




مطالب مرتبط

آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند
آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

هنرمندان و عروسک‌ها، شادی را به اردکان آوردند

با شادپیمایی عروسک‌ها، حرکت خودروی موزیکال و تریلی سیار تئاتر و اجرای برنامه توسط هنرمندان سرشناس تلویزیون، زنگ آغاز بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در اردکان (استان یزد) نواخته شد.

|

نظرات کاربران