در حال بارگذاری ...
همراه با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

علی پاکدست: پژوهش در عرصه تئاتر نوجوان ضروری است

داور بخش مسابقه تئاتر نوجوان بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بابیان اینکه تولید اثر نمایشی برای نوجوانان بسیار دشوار است، گفت: به دلیل کمبود ساختار دراماتیک تعریف‌شده و دقیق؛ تحقیق و پژوهش در این عرصه ضروری است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، علی پاکدست با اشاره به اینکه جشنواره‌ها محلی برای نشان دادن تلاش هنرمندان است، افزود: این نمایش‌ها در طول سال با استقبال مواجه شده، موفقیت‌هایی کسب کرده و سرانجام به جشنواره راه‌یافته‌اند.

وی ادامه داد: آثاری که به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان راه پیدا می‌کنند، به دلیل داشتن پارامترهای مطلوب می‌توانند الگوی مناسبی برای فعالان این حوزه باشند.

پاکدست بابیان اینکه تأثیرگذاری وظیفه اصلی جشنواره نیست، تصریح کرد: ایجاد تحول در تئاتر کودک و نوجوان باید بر عهده نهادی باشد که تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در این حوزه را بر عهده دارد.

این کارگردان در ادامه به وقفه دوساله در برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: قطعاً هنرمندان و مخاطبان جشنواره به رویدادهای این‌چنینی نیاز دارند و عدم برگزاری آن اثرات منفی خواهد داشت.

وی در ادامه درباره شاخصه‌های تئاتر نوجوان تصریح کرد: هنوز تئاترهای شاخصی برای این گروه سنی عرضه نشده است، چراکه نوجوان‌ها کمبودهای زیادی دارند و یکی از این محرومیت‌ها؛ تئاتر و فیلم است.

پاکدست با اشاره به اینکه باید برای این حوزه برنامه‌ریزی شود، افزود: نوجوانان در مرز بین کودکی و بزرگ‌سالی یعنی یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی هستند و اگر به آن توجه نشود، ممکن است راه را اشتباه بروند.

وی بابیان اینکه در این سن سردرگمی وجود دارد، اظهار کرد: نوجوانان نیاز به الگوسازی دارند و باید الگویی برای آن‌ها تعریف شود تا بتوانند مسیر درست زندگی را انتخاب کنند.

پاکدست با اشاره به اینکه تولید اثر نمایشی برای نوجوانان بسیار دشوار است، مطرح کرد: در حوزه آثار نمایشی کودک، الگوها و ساختارهای دراماتیک وجود دارد که از آن‌ها پیروی می‌شود، اما به دلیل کمبود ساختار دراماتیک تعریف‌شده و دقیق، نیاز به تحقیق و پژوهش در این عرصه ضروری است.

وی اضافه کرد: باید نمایشنامه‌هایی در حوزه تئاتر نوجوان نوشته شود تا الگوهای قوی در این زمینه داشته باشیم علاوه بر این تعداد آثار تولیدی در بخش پژوهش، نمایشنامه و آثار نمایشی نوجوان اندک است و نیاز به توجه جدی دارد.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی‌عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار شد.




مطالب مرتبط

همراه با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

فریبا دلیری: جشنواره‌ عاملی امیدبخش به هنرمندان است
همراه با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

فریبا دلیری: جشنواره‌ عاملی امیدبخش به هنرمندان است

عضو هیئت‌داوران بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، برگزاری این رویداد را عامل مهمی در امید بخشی به هنرمندان پس از دوران سخت کرونا و مشکلات آن دانست.

|

همراه با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

بهرام بهبهانی: استقبال تماشاگران از جشنواره نشان‌دهنده ارزشمندی این رویداد است
همراه با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

بهرام بهبهانی: استقبال تماشاگران از جشنواره نشان‌دهنده ارزشمندی این رویداد است

عضو هیئت‌داوران مسابقه تئاتر خردسال بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد نمایشی گفت: آنچه در این دوره برایم بسیار جذاب به شمار می‌رود، استقبال خوب تماشاگران است، زیرا نشان می‌دهد که مردم برای این جشنواره ارزش خاصی ...

|

همراه با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

محمدجواد کبودرآهنگی: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اکنون بالنده شده و حرفه‌ای کار می‌کند
همراه با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

محمدجواد کبودرآهنگی: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اکنون بالنده شده و حرفه‌ای کار می‌کند

عضو هیئت‌داوران بخش مسابقه نوجوان بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان معتقد است، بالندگی و نگاه حرفه‌ای به این رویداد نمایشی در دوره بیست و هفتم مشهود بود.

|

عباس جمشیدی‌فر: نمایش خیابانی جزو افتخارات من است

خیمه‌شب‌بازی این پتانسیل را دارد که به جهانیان معرفی شود
عباس جمشیدی‌فر: نمایش خیابانی جزو افتخارات من است

خیمه‌شب‌بازی این پتانسیل را دارد که به جهانیان معرفی شود

عباس جمشیدی‌فر بازیگر و عضو هیئت‌داوران مسابقه تئاتر خیابانی و خیمه‌شب‌بازی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، تئاتر خیابانی را یکی از بهترین راه‌های انتقال و پیوند مخاطب با تئاتر، دانست.

|

همراه با بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

امیر جهان‌پور: نمایش «کرمی که هیولا شد» مسئولیت‌پذیری را آموزش می‌دهد
همراه با بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

امیر جهان‌پور: نمایش «کرمی که هیولا شد» مسئولیت‌پذیری را آموزش می‌دهد

کارگردان نمایش «کرمی که هیولا شد» بابیان اینکه توجه به حرف پدر و مادر و مسئولیت‌پذیری موضوع اصلی این نمایش است، افزود: تلاش شده تا مفاهیم آموزشی دیگری همچون رعایت بهداشت فردی و محیط نیز به کودکان آموزش داده شود.

|

نظرات کاربران