در حال بارگذاری ...
همراه با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

فریبا دلیری: جشنواره‌ عاملی امیدبخش به هنرمندان است

عضو هیئت‌داوران بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، برگزاری این رویداد را عامل مهمی در امید بخشی به هنرمندان پس از دوران سخت کرونا و مشکلات آن دانست.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، فریبا دلیری، عضو هیئت‌داوران بخش مسابقه تئاتر کودک، بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، گفت: هر رویداد نمایشی و هنری، نه‌تنها در کشور ما که در کل جهان یک معجزه به شمار می‌رود.

او افزود: این جشنواره در حالی برگزار شد که همه ما هنرمندان در دوران کرونا و لحظه‌های اوج‌گیری همه‌گیری، دچار خستگی و ناامیدی شده بودیم، بنابراین امروز خدا را شاکریم که توانستیم یک‌بار دیگر شاهد برگزاری این جشنواره، اجرای نمایش‌ها و رویدادهای هنری باشیم. به نظرم فضای جشنواره بسیار خوب بود، اما قطعاً با آمدن گروه‌های دیگر و اجراهای بیشتر فضا گرم‌تر و بهتر نیز خواهد شد.

عضو هیئت‌داوران بخش مسابقه تئاتر کودک، درباره ملاک‌های داوری در این دوره از جشنواره، بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید، آثاری که در جشنواره حضور داشتند، حاصل تلاش هنرمندان در دوران سخت کرونا بود، بنابراین باید به همت و تلاش آنان آفرین گفت. درواقع این سعی و تلاش هنرمندان برای کنار هم نگاه‌داشتن گروه‌ها و ادامه دادن مسیر بدون ناامیدی و خستگی، موردی است که شخصاً آن را مدنظر قراردادم، زیرا معتقدم که این همت و تلاش قابل‌تحسین است.

دلیری، خلاقیت را مهم‌ترین عامل در متمایزسازی یک اثر نمایشی خوب دانست و اظهار کرد: مهم‌ترین عامل در کار کودک و نوجوان، خلاقیت است. درواقع خلاقیت می‌تواند، به یک تکنیک یا داستان تکراری، روح ببخشد و سبب شود که نمایش یا طراحی کارگردان، ویژه و خاص دیده شود، بنابراین تأکید ویژه‌ای بر عنصر خلاقیت در این دوره از جشنواره وجود دارد.

او تعامل گروه‌های هنری در دل جشنواره را یک اتفاق خوب دانست و گفت: فکر می‌کنم که تعامل هنرمندان و گروه‌های هنری یکی از مهم‌ترین موضوعات در جشنواره به شمار می‌رود، زیرا به‌واسطه این اتفاق، امکان شناخت هنرمندان از یکدیگر فراهم می‌شود. درواقع به‌واسطه این جشنواره، هنرمندان شهرهای مختلف و حتی مناطق دورافتاده، فضایی برای معرفی کارهای خود پیدا می‌کنند که اتفاق بسیار مهم و خوبی است.

دلیری ادامه داد: بخش بین‌الملل یکی از مهم‌ترین قسمت‌های جشنواره به شمار می‌رود، زیرا بنا به دلایلی کشورهای پیشرفته، با تکنیک‌های موجود در فضاهای هنری آشناتر هستند. البته این به معنای پیشرو بودن آن‌ها در خلاقیت نیست و در برخی موارد کارگردان‌های ما خلاقانه‌تر کارکرده‌اند.

او افزود: آشنایی با این تکنیک‌های هنر نمایش در عرصه بین‌الملل، یک نکته مهم به شمار می‌رود و جشنواره می‌تواند نقش مهمی در این عرصه ایفا کند. امیدوارم که در سال‌های آتی، شاهد افزایش گروه‌های خارجی در این رویداد مهم و ارزنده باشیم.

عضو هیئت‌داوران بخش مسابقه تئاتر کودک تصریح کرد: جشنواره یک نقطه عطف در تاریخ تئاتر و هنر، هر کشوری به شمار می‌رود. درواقع این هیجان و شوری که در دل جشنواره شکل می‌گیرد، عامل مهمی برای شروع دوباره همه هنرمندان است.

دلیری خاطرنشان کرد: این رویداد در دوران پس از کرونا، یک امید برای هنرمندان به شمار می‌رود تا بتوانند از دل ناامیدی‌ها عبور کنند و بازهم در این مسیر تلاش کنند. امیدوارم که در آینده و با اتمام کامل بیماری کرونا، شاهد بهبود این رویداد و عبور از مشکلات اقتصادی نیز باشیم، زیرا این مسائل به هنرمندان آرامش می‌دهد تا بتوانند آثار بهتری را خلق کنند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی‌عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار شد.




مطالب مرتبط

با معرفی شورای انتخاب آثار بخش نوجوان جشنواره بیست‌وهشتم

8 نمایش در بخش نوجوان جشنواره بیست و هشتم رقابت می‌کنند
با معرفی شورای انتخاب آثار بخش نوجوان جشنواره بیست‌وهشتم

8 نمایش در بخش نوجوان جشنواره بیست و هشتم رقابت می‌کنند

از سوی شورای انتخاب، آثار راه‌یافته به بخش نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان، این رویداد نمایشی معرفی شدند.

|

نظرات کاربران