در حال بارگذاری ...
به بهانه اجرای «یه گاز کوچولو» در تالار حافظ

فقیهه سلطانی: به دنبال یک کمدی فانتزی تفکر‌برانگیز بودم

فقیهه سلطانی بازیگر، طراح و کارگردان نمایش «یه گاز کوچولو» این نمایش را دغدغه ذهنی خود دانست که در بستری از طنز روایت می‌شود. 

نگار امیری: بازیگر طراح و  کارگردان نمایش «یه گاز کوچولو» که از 5 تیر الی 5 مردادماه 1401 در تالار حافظ روی صحنه می‌رود در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره این نمایش عنوان کرد: اولین اجرای نمایش «یه گاز کوچولو» سال ۱۳۹۹ و در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت که به دلیل همه گیری ویروس کرونا بعد از چند روز اجرا کار متوقف و دوباره بیست و پنج شب اجرا شد و با وجود کرونا مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفت.

او افزود: با در نظر گرفتن استقبال مخاطبان در مدت زمان اجرای سال ۱۳۹۹ تصمیم به اجرای مجدد نمایش گرفتیم و از آنجا که سالن سایه مجموعه تئاتر شهر برای اجرای «یه گاز کوچولو، کوچک بود، این بار در تالار حافظ روی صحنه هستیم و البته باید این نکته را ذکر کنم که نمایش با شکل جدیدتری نسبت به دور قبل اجرا می‌شود.

سلطانی درباره داستانی که «یه گاز کوچولو» به آن می‌پردازد، عنوان کرد: نمایش درباره سه دوست قدیمی با شخصیت‌های کاملا متفاوت هستند که در اثر یک اتفاق مشترک بعد از مدت‌ها همدیگر را پیدا می‌کنند. آن‌ها تصمیم گرفته‌اند تا آخرین شب زندگی‌شان را در یک هتل بگذرانند و تا قبل از نیمه شب به زندگی‌شان خاتمه دهند که دست تقدیر برای آن‌ها جادویی در آستین دارد و…

این بازیگر سینما و تلویزیون اظهار کرد: «یه گاز کوچولو» نمایشنامه‌ای در بستر طنز است که حرف دل و دغدغه ذهنی من بود. طرح این نمایش از خود من و سپس به قلم فرزانه سهیلی نوشته شد و شخصا حدود ۸ بار آن را بازنویسی کردم.

بازیگر سریال «یاور» ادامه داد: از آنجا که برای بیان آنچه در ذهن دارم، فضای طنز سطحی را نمی‌پسندم خودم و تمام گروه سعی کردیم تا «یه گاز کوچولو» همزمان با اینکه کمدی فانتزی است، حرفی برای گفتن داشته باشد؛ البته که هرکسی از ظن خود یار ما خواهد شد و برداشت‌های متفاوتی از کار می‌شود؛ کسانی سطح کار  را درک کرده و افرادی به عمق و درونمایه آن می‌پردازند و برداشت‌های مختلفی که از کار می‌شود برای من بسیار جذاب است و در نهایت آنچه مهم است؛ این است که حتی نوجوانان هم بسیار با نمایش ارتباط برقرار می‌کنند.

سلطانی بیان کرد: همیشه دوست دارم اثری را که به عنوان کارگردان به  آن می‌پردازم، باعث تفکر شود و مخاطب با دیدن آن علاوه بر اندیشیدن، احساس رضایت نیز داشته باشد.
کارگردان نمایش «یه گاز کوچولو» با اشاره به حضور خود به عنوان بازیگر در این نمایش خاطرنشان کرد: نقشی که هم اکنون من در نمایش «یه گاز کوچولو» ایفا می‌کنم، در اجرای قبل با بازی هنرمندانه گیلدا حمیدی روی صحنه رفت که با توجه به مشغله کاری در دور جدید اجرا امکان حضور نداشت. 

او استقبال مخاطبان از نمایش را خوب دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز تبلیغات زیادی در راستای معرفی کار انجام نشد است اما خوشبختانه استقبال مخاطبان از کار خوب است. سعی ما براین بوده تا تماشاگران با روحیه شاد و  مفرح از سالن خارج شوند. یک ساعت و نیم مردم را از مشکلات جامعه دور کردن بسیار چالش‌برانگیز است. 

این هنرمند در پایان گفت: من پیش از نمایش «یه گاز کوچولو» نمایش «پابرهنه در پارک» نوشته نیل سایمون را به عنوان کارگردان به‌صورت اجراخوانی روی صحنه بردم که آن هم اجرای بسیار موفقی بود و خوشبختانه مخاطبان تا زمان زیادی بعد از پایان اجرا درخواست اجرای مجدد این اثر را داشتند؛ و برای فعالیت آینده نیز براساس داستان‌های «هزار و یکشب» نمایشنامه‌ای نوشته‌ام که در اصل پایان‌نامه دانشگاهی خودم هست و در تئاتر شهر اجرا خواهد شد و به امید خدا  به خاطر فضای خاص از اجراهای جذاب برای مخاطب امروز خواهد بود.




مطالب مرتبط

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت‌فروشی موسیقی-نمایش «مجنون آن لیلی» به کارگردانی و آهنگسازی پیمان خازنی که در تالار حافظ روی صحنه می‌رود، آغاز شد. 

|

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

نمایش «شاعر شهر» به نویسندگی و کارگردانی نشاط میرمهدی و تهیه‌کنندگی نورالدین ‌حیدری‌ماهر، تا ۲۵ اسفند 1402، به اجرای خود در تالار حافظ ادامه خواهد داد.

|

نظرات کاربران