در حال بارگذاری ...
کیومرث مرادی در نشست نمایش مانش

مهاجرت یک حقیقت تلخ است

نشست خبری نمایش «مانش» جدیدترین اثر کیومرث مرادی امروز چهارشنبه (۱۵ تیرماه ۱۴۰۱) با حضور عوامل و بازیگران این اثر در کافه پردیس تئاتر شهرزاد برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، نشست خبری نمایش «مانش» جدیدترین اثر کیومرث مرادی امروز چهارشنبه (15 تیرماه 1401) با حضور نازنین کریمی (بازیگر)، مهدی حسینی‌نیا (بازیگر)، کیومرث مرادی (کارگردان)، محمد قدس (مجری طرح) و فرشاد فروزانی (آهنگساز) این اثر در کافه پردیس تئاتر شهرزاد برگزار شد.

کیومرث مرادی کارگردان نمایش «مانش» گفت: «نمایش «مانش» بر اساس نمایشنامه «اهالی کاله» نوشته‌ای از پیام لاریان با نگاهی به زندگی مهاجران کاله (شهری در فرانسه) را بیان می‌کند.»

مهدی حسینی‌نیا یکی از بازیگران این نمایش پس از سخنان مرادی گفت: «امیدوارم با «مانش» یک برگشت خوب و درجه به تئاتر داشته باشم.»

نازنین کریمی تنها بازیگر زن نمایش «مانش» توضیح داد: «این بخش زندگی که با بازی در نمایش «مانش» ایستاده‌ام فکر می‌کنم به لحاظ بازیگری اتفاق جدیدی در بازیگری من به شمار می‌آید.»

محمد قدس مجری طرح این نمایش گفت: «با طراحی کیومرث مرادی اسم نمایشنامه و رویکرد آن تغییر کرد و از نظر اجرایی و فنی سالن شهرزاد برای اجرا انتخاب شد.»

کیومرث مرادی با اشاره به اینکه «مانش» در حوزه مهاجرت سومین اثر نمایشی اوست، گفت: «نمایش‌های «شهر بدون آسمان» در بخش آف جشنواره آوینیون فرانسه در سال 2010 اجرا شد و بعدها در آمریکا با بازیگران مهاجر روی صحنه رفت.»

او افزود: «نمایش «نمایشنامه‌های عاشقانه» در آمریکا و جشنواره بینافرهنگی ایتالیا زیر نظر یوجینیو باربا در سال ۲۰۱۹ اجرا شد و در دو نوبت در ایران روی صحنه رفت و اکنون «مانش» سومین اثر من در حوزه مهاجرت است که از جمعه 17 تیرماه 1401 در پردیس شهرزاد اجرا می‌شود.»

این کارگردان توضیح داد: «عنصر مهاجرت مهم است. اینکه چرا انسان از بودن در جایی که هست، خوشحال نیست یک موضوع جهانی و امروزی در تئاتر جهان است. امروزه بخشی از جهان در حوزه اقتصادی و سیاسی ناآرام است و همه مردم دنیا به دنبال آرامش هستند و مهاجرت مانند «منطق‌الطیر» عطار قصه‌های زیادی دارد. در مهاجرت برخی به آنچه می‌خواهند، می‌رسند. عده‌ای به آرزوی خود نمی‌رسد و خیلی‌ها تباه می‌شوند که این تباهی قصه مهمی است.»

او افزود: «نمایش «مانش» قصه بسیار پیچیده‌ای است و شبیه تئاترهایی که در حال حاضر مد شده نیست یعنی بهتر است بگویم اصلاً تجاری نیست. این اثر تلاش نگاهی مستقل و قصه مستقلی است.»

نازنین کریمی در تکمیل سخنان مرادی درباره مهاجرت ادامه داد: «من هم به مهاجرت فکر می‌کنم اما به فاصله ۲۴ ساعت فراموش می‌کنم. مهاجرت بخش غم‌انگیز زندگی انسان‌هاست.»

کیومرث مرادی افزود: «ما مشکلات زیادی از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داریم ولی وقتی نمایش را ببینید به تلخی شرایط انسان‌های مهاجر از افغانستان، اندونزی و روسیه پی می‌برید. من از طرف دانشگاه با کمپ پناهنده‌ها آشنا شدم و قصه‌های زیادی از این آدم‌ها می‌دانم. مهاجرت داستان تلخ ما و همه دنیاست. جهان باید حالش خوب شود. سیاستمداران حال جهان را بد کرده‌اند و این یک حقیقت تلخ است.»

او افزود: «نمایشنامه «اهالی کاله» بر اساس واقعیتی است که در سال ۲۰۱۶ در شهر کاله فرانسه با حمله پلیس فرانسه به کمپ مهاجران سوریه، اندونزی و افغانستان رخ داده است که با توجه به حقیقت قصه از کاراکتر ایرانی در این اثر استفاده نشد.»

مرادی درباره انتخاب بازیگران ادامه داد: «من کارهایم را با حضور بازیگرانم چیدمان می‌کنم و شانس من است که بازیگران با سه نقش کاملاً متفاوت در این اثر حضور خواهند داشت.»

محمد قدس مجری طرح نمایش «مانش» در انتهای این نشست با اشاره به بهای بلیت این اثر گفت: «من تهیه‌کننده و مجری طرح تئاترهای تجاری زیادی بوده‌ام و با توجه به هزینه‌ای که این اجراها دارند هزینه بلیت بالا در نظر گرفته می‌شد ولی برای این نمایش با توجه به حمایت موسسه دی سعی شد تا تخفیف در نظر گرفته شود و جز چند ردیف صندلی بقیه با قیمت‌های مناسب‌تری در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و علاوه بر این حتماً ردیف دانشجویی برای دانشجویان در نظر گرفته خواهد شد.»




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نظرات کاربران