در حال بارگذاری ...
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران:

وقایع‌نگاری‌ تاریخی با بیان هنرمندانه ماندگار می‌شود

امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری و علی عطایی مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور در تماشاخانه ایرانشهر به تماشای نمایش «تلفات» نوشته و کارگردانی علیرضا معروفی نشست.

به گزارش ایران تئاتر، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پس از تماشای نمایش «تلفات» ضمن تمجید از این اثر نمایشی گفت: «من این نوع روایت تاریخی را می‌پسندم، شیوه اجرایی این نمایش بسیار هنرمندانه و دقیق، با ریتم، کارگردانی و بازی‌های بسیار خوب در کنار پرداخت هنرمندانه و وجوه تکنیکی‌، در مجموع بسیار خوب است«.

او درباره نوع نگاه نویسنده نمایش «تلفات» به موضوع جنگ و نقاط قوت متن این اثر نمایشی گفت: «شروع جنگ تا فرار بنی‌صدر، سال‌های پرالتهابی بود و خیلی جذاب است که هنرمندان جوان اکنون به سراغ چنین موضوعاتی رفته‌اند. گویی به‌نوعی واکنش هنرمندان را در بررسی خودشان از رویدادهای آن زمان مشاهده می‌کنیم و درواقع اینجا نقش هنرمند در نشان دادن اتفاقات و خیانت‌هایی که به کشور شده می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد«.

امیرحسین سمیعی با تأکید بر ظرفیت بسیار بالای هنرهای نمایشی در پرداختن به چنین موضوعاتی اظهار داشت: «خوشحالیم که هنرمندان تئاتر بیش‌تر وارد عرصه شده و با زبان هنرمندانه خودشان این تاریخ‌نگاری را نشان می‌دهند. تئاتر هنر بسیار تأثیرگذاری است و هنرمندان باید وارد این عرصه شوند. نمایش «تلفات» این گام را بسیار هوشمندانه برداشته که قابل‌ستایش است و امیدوارم این تاریخ‌نگاری و نشان دادن واقعیت‌های تاریخی برای نسل جدید ادامه پیدا کند، البته که می‌بایست سایر موضوعات دیگر را هم بررسی و با پرداخت هنرمندانه آثار دیگری را هم ارائه کنند«.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به گروه جوان و تلاشگر نمایش «تلفات» افزود: «جنس زیبای دغدغه‌مندی این گروه جوان برای ما، مردم و کشور بسیار ارزشمند است. خوشحالیم که اکنون جوان‌هایی حضور دارند که سال‌های گذشته را بررسی می‌کنند و آن را با زبان هنر ارائه می‌دهند. این وقایع‌نگاری‌ها تا با هنر گره نخورد ماندگار نمی‌شود و ابعاد وسیع عاطفی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی‌شان نشان داده نمی‌شود، وقتی با زبان هنر گره می‌خورد تازه پردازش و پایش شده و انتقال داده می‌شود«.

وی تصریح کرد: «گروه‌هایی که دغدغه‌مند وارد چنین حوزه‌هایی می‌شوند برای ما بسیار ارزشمند هستند و تلاش داریم امسال به‌خصوص در حوزه هنرهای نمایشی شرایط را به‌گونه‌ای ایجاد کنیم که این گروه‌ها بتوانند بهتر و کلان‌تر کار کنند و تلاش می‌کنیم جلسات هم‌اندیشی با این گروه و سایر هنرمندان داشته باشیم تا هم ایده‌های آن‌ها را بشنویم و هم ایده‌هایمان را انتقال بدهیم شاید از این هم‌افزایی اتفاق‌های خوبی رقم بخورد«.

فرزاد تجلی، محسن حسن‌زاده، مهدی رحیمی، علی هیهاوند، حسین عارف، ایمان سلگی، محمد نیازی، نازنین حشم‌دار، دلارام ترکی، صالح لواسانی، امیررضا حشمی پور و خاطره فاتح در «تلفات» بازی می‌کنند و دیگر عوامل این نمایش عبارت‌اند از: مدیر تولید : حامد گودرزی، مدیر برنامه‌ریزی و دستیار یک کارگردان : امیرعلی قلیپور، منشی صحنه: فاطمه رادمرد، طراح صحنه، لباس و نور: علیرضا معروفی، نقاش تابلوها: لیلا فلاحت پیشه، آهنگساز: سینا کووایی، عکاس: سمیه میری، مشاور رسانه‌ای: میترا رضائی، طراح پوستر و بروشور: حسین اناری، مدیر صحنه: دانیال بیرانوند و ساخت تیزر : آرش سروری.

نمایش «تلفات» که آذر و دی ۱۴۰۰ در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه رفت در دور جدید اجراهای خود، با تغییراتی در بازیگران و عوامل از دوم تیر در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته‌ است.

 




مطالب مرتبط

بازیگران «گنجشک‌ مفرغی» معرفی شدند‌

بازیگران «گنجشک‌ مفرغی» معرفی شدند‌

نمایش «گنجشک‌ مفرغی» به‌ کارگردانی شهرام کرمی با بازی اصغر همت، مجید رحمتی، یلدا عباسی و ایمان‌ سلگی در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه می‌رود.

|

به مناسبت اول اردیبهشت و بزرگداشت روز سعدی

نمایش «اسب قاتلین» با تخفیف ویژه دانشجویی میزبان تماشاگران می‌‎شود
به مناسبت اول اردیبهشت و بزرگداشت روز سعدی

نمایش «اسب قاتلین» با تخفیف ویژه دانشجویی میزبان تماشاگران می‌‎شود

«اسب قاتلین»، اثر نمایشی گروه تئاتر اردی‌بهشت شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی به مدت یک هفته با تخفیف ویژه دانشجویی میزبان تماشاگران خواهد بود.

|

گفت‌وگو با امیر خواجه میرکی‌پور

«اسب قاتلین» به تماشاگران احترام می‌گذارد
گفت‌وگو با امیر خواجه میرکی‌پور

«اسب قاتلین» به تماشاگران احترام می‌گذارد

امیر خواجه میرکی‌پور، بازیگر و مدیر اجرایی نمایش «اسب قاتلین» درباره این اثر می‌گوید «اسب قاتلین» برای تماشاگرانش احترام خاصی قائل است. تک تک میزانسن‌ها، بازی‌ها و دیالوگ‌ها مهندسی شده و بیش از اینکه به گیشه فکر کند به احترام تماشاگر تولید شده است.

|

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب و کار سیدمحمدهادی هاشم‌زاده

شکوه فرمالیسم به پشتوانۀ نور، سایه و سرعت
نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب و کار سیدمحمدهادی هاشم‌زاده

شکوه فرمالیسم به پشتوانۀ نور، سایه و سرعت

امین‌رضا نوشین*: نقد ادبی و هنری فرمالیستی، چه آنچه مربوط به ادوار اولیۀ ظهور این نوع از نقد بود و چه آنچه بعداً ظهور یافت، پس از در پیش گرفتن نوعی فروکاست‌‍‌گرایی، با تمرکز بیش‌ازاندازه بر فرم ...

|

نظرات کاربران