در حال بارگذاری ...
مرشد میرزاعلی در نشست خبری جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر :

بخش مباهله به بزرگترین رویداد هنری نقالی اضافه می‌شود

محسن میرزاعلی دبیر پنجمین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر از اضافه شدن بخش مباهله به این رویداد هنری خبر داد و از لزوم حمایت از نقالان در بخش‌های ملی و مذهبی گفت.

به گزارش ایران تئاتر، نشست خبری پنجمین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر، مباهله (نقالان علوی) صبح امروز سه‌شنبه (21تیر) با حضور مرشد محسن میرزاعلی (دبیر جشنواره)، امیرحسین سمیعی (معاون هنری سازمان فرهنگی هنری سازمان شهرداری تهران) و علیرضا حبیبی (مدیر رادیو فرهنگ) و جمعی از اهالی رسانه در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

 محسن میرزاعلی دبیر جشنواره در ابتدای این نشست گفت: استقبال مخاطبان از پنجمین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر، مباهله (نقالان علوی) بسیار خوب بود و 210 اثر در سه بخش سنی کودک، نوجوان و بزرگ‌سال به دبیرخانه ارسال شد که روز گذشته (دوشنبه 20 تیر) در بازبینی نهایی 33 اثر به مرحله پایانی معرفی شدند.

او افزود: دکتر اردشیر صالح‌پور، محمدرضا معجونی و خود من، بازبینی آثار را به پایان رساندیم و تلاش کردیم تا در انتخاب آثار به سندیت مطالب اهمیت ویژه‌ای داده شود.

میرزاعلی گفت: جشنواره امسال در رادیو فرهنگ و تلویزیون نیز پخش خواهد داشت. آثار در بخش خانم‌ها و آقایان و برای هر گروه در بخش‌های اول، دوم و سوم داوری جداگانه می‌شوند. لازم به توضیح است که این داوری و جداسازی به دلیل تفکیک جنسیتی نبوده، بلکه تنها به دلیل ضایع نشدن حق بانوان انجام شده است. 

او ادامه داد: در بخش کودک 10 اثر انتخاب شدند که به دلیل تأثیر روانی داوری و در نظر داشتن آرامش روحی کودکان همه این تعداد به‌عنوان برنده معرفی خواهند شد.

دبیر جشنواره افزود: جشنواره امسال در دو بخش رادیویی در رادیو فرهنگ و بخش میدانی در میدان امام حسین برگزار می‌شود. بخش میدانی در میدان امام حسین از ۲۴ تیر ساعت ۱۹ به مدت 4 روز آغاز می‌شود و در زیرگذر میدان ولیعصر نیز در دو روز ۲۸ و 29 اجرا خواهیم داشت.

میرزاعلی گفت: ۹ نقال و پرده‌خوان هر روز اجرا دارند و آقای ناری پیشکسوت نقالی نیز در آخر برنامه اجرا خواهد داشت. گروه سنی نقالان شرکت‌کننده از ۵ تا ۷۱ سال است.

او ادامه داد: امسال علاوه بر موضوعاتی که پیرامون مسئله غدیر اجرا می‌شود بخش مباهله نیز به جشنواره اضافه شده‌ است. ما ۲۰ طومار در اختیار علاقه‌مندان قرار دادیم که هر نقال حتما باید علاوه بر اجرای انتخابی خود یک اثر نیز درباره مباهله داشته باشد.

علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ در ادامه این نشست گفت: آثار نقالی در طول جشنواره را هر شب در رادیو فرهنگ پخش خواهیم کرد و بسته تصویری برای فضای مجازی و برنامه ایران صدا خواهیم داشت و تجلیل از دو چهره شاخص نقالی با نام و نشان فرهنگدار ملی در رادیو انجام می‌شود.

او افزود: ما به صورت تخصصی و ویژه دو برنامه رادیویی را با عنوان «سفره‌خانه» و «پرده‌خانه عشاق» در رادیو فرهنگ داریم که ۳ سال است در پخش می‌شوند. پخش دو برنامه مذکور نشان‌دهنده این است که رادیو فرهنگ در طول سال به موضوع نقالی و پرده‌خوانی توجه داشته ‌است.

در ادامه امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان شهرداری تهران هم اظهار داشت: غدیر قله عاطفی و حماسی ما شیعیان است. هنرهای نمایشی ما معمولا بار زنده نگه‌داشتن فرهنگ و تمدن اسلامی را به دوش می‌کشند و در قالب‌های متفاوت به ساحت امیرالمومنین (ع) عرض ادب می‌کنند.

مرشد میرزاعلی در ادامه گفت: بخش رادیویی از ۲۷ مهر به مدت ۳۰ دقیقه از رادیو فرهنگ پخش می‌شود و هرشب همراه با نقالی نکات آموزشی داوران نیز ضبط خواهد شد تا در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.

او ادامه داد: احمدرضا آذربایجانی (پژوهشگر علوم تربیتی)، امیر خرمشاهی (پیشکسوت تهیه‌کنندگی)، امیرصادقی (شاهنامه‌خوان) و علی ناری (مرشد و منقبت‌خوان پیشکسوت)  در جشنواره همراه ما هستند و مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.  

میرزاعلی افزود: امسال برای اولین بار در جشنواره زوج روایتگر و نقال اهل تسنن داریم.  

او با اشاره به جلوه نقالی در بخش بین‌الملل افزود: هنر نقالی مختص ایرانی‌هاست و در یونسکو نیز ثبت جهانی شده ‌است. نقالی در کشورهای هند، ایتالیا، کره شمالی و اتریش نیز وجود دارد اما کامل‌ترین نوع روایتگری توام با نمایش، بازی و تصویر در ایران وجود دارد. ما در مورد برگزاری بخش بین‌الملل فکر کردیم ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

دبیر پنجمین جشنوره نقالی گفت: جشنواره نقالی دو پیام دارد؛ پیام اول این جشنواره، جاری بودن نقالی در خون ایرانی‌هاست و پیام دوم نیز بها دادن به هنرهای آیینی و سنتی است.

او ادامه داد: امیدوارم فریاد من به گوش مدیران برسد و پرده‌خوان‌ها در بخش‌های ملی و مذهبی حمایت شوند. ترویج فرهنگ علوی با یک برنامه به انجام نمی‌رسد و این دغدغه باید در طول سال وجود داشته ‌باشد.

این هنرمند افزود: امروز کشورهای دیگر روی فرهنگ فرزندان ما تأثیر فراوانی گذاشته‌اند؛ چرا نباید به شاهنامه، عطار و دیگر داشته‌های فرهنگی‌مان توجه داشته باشیم؟ چرا امروز نباید لباس و تفکر ما ایرانی اسلامی باشد؟ دیگر کشورها بابت فرهنگ‌شان هزینه می‌کنند ولی ما از آنچه آماده‌ است، بهره نمی‌بریم. اکثریت شرکت‌کنندگان جشنواره از نقاط محروم هستند ولی ما به اینها بها نمی‌دهیم. ما در عرصه نقالی دوستان‌مان به سختی بیمه هستند و تنها در جایی که ویترین باشد از نقالان استفاده می‌شود.

میرزاعلی در پایان با اشاره به همکاری آموزش و پرورش در بخش نقالی و جلساتی که در سال‌های قبل با این سازمان داشتند، گفت: در گذشته ۲۴هزار دانش‌آموز علاقه‌مند به نقالی شناسایی شدند که بخشی از آثار نوجوانان ما در این دوره از آموزش و پرورش است.




مطالب مرتبط

«رجزواره حماسی» واکنش اهالی فرهنگ و هنر به جنایت‌های صهیونیست‌ها

«رجزواره حماسی» واکنش اهالی فرهنگ و هنر به جنایت‌های صهیونیست‌ها

رجزواره حماسه ایرانی؛ پاسداشت عملیات تاریخی «وعده صادق» بود که روز گذشته ۲۶ فروردین ماه با حضور شاعران، هنرمندان و چهره‌های فرهنگی چون کوروش زارعی، محمدرضا باقری، ناصر فیض، هادی مقدم‌دوست، خیرالله تقیانی پور و محمود حبیبی کسبی در حوزه هنری برگزار شد.

|

گفت‌وگو با نقال و پرده‌خوان مذهبی

محمدرضا معجونی: مواظب باشیم به بزرگان دین دروغ نبندیم
گفت‌وگو با نقال و پرده‌خوان مذهبی

محمدرضا معجونی: مواظب باشیم به بزرگان دین دروغ نبندیم

محمدرضا معجونی، با اشاره به این‌که هنرمند پرده‌خوان و نقال باید در مدار حقیقت پیش برود، تاکید کرد نباید به راست و دروغ آن‌چه از گذشته به ما رسیده است بی‌تفاوت باشیم و صرفا برای اجرای یک برنامه از هر روایت و حرف نادرستی استفاده کنیم.

|

برای ۵ شب در محوطه مرکز تئاتر کانون برپا می‌شود

اجرای ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی»
برای ۵ شب در محوطه مرکز تئاتر کانون برپا می‌شود

اجرای ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی»

هنرمندان در ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی» در محوطه باز مرکز تئاتر کانون پرورش فکری به نقالی، پرده‌خوانی، مناجات‌خوانی و تعزیه می‌پردازند.

|

نظرات کاربران