در حال بارگذاری ...
در افتتاحیه رویداد صاحبدلان مطرح شد

صاحبدلان امید تئاتر در حوزه مسائل دینی و اعتقادی است

آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» شب گذشته ۲۱ تیر با تاکید بر لزوم ارتقای جشنواره از یک رویداد به روندی هنری در جریان تئاتر کشور که به مسائل دینی و اعتقادی می‌پردازد، برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، افتتاحیه دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» سه‌شنبه شب بیست‌ویکم تیر ساعت 21 با حضور محمود سالاری (معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، محمود فرهنگ (دبیر دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان) و تعدادی از هنرمندان در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در سخنرانی ابتدایی این مراسم کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: «امیدوارم در دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان شاهد نمایش‌های ارزشمند و ایمانی باشیم. نگاه ما و نگاه همه هنرمندان این است که در این جشنواره اتفاقات خوبی در حوزه مسائل دینی و اعتقادی بیفتد و باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شود.»

او ادامه داد: «به امید اینکه پژوهش‌هایی که در این رویداد توسط استاد احمد جولایی و همکاران‌شان صورت گرفته ‌است، مورد بهره‌برداری دانشجویان و دیگر اصحاب علم و دانش قرار بگیرد و شاهد تولیدات علمی و ارزشمند باشیم.»

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: «در بخش نمایشنامه‌نویسی و بین‌الملل نیز امید داریم تا با همت آقای محمود فرهنگ شاهد تولیدات مطلوب و شرکت گروه‌های ایمانی خوبی از کشورهای مختلف باشیم. از آنجا که گروه‌های بین‌الملل در مباحث زیباشناسی، تکنیکال و اجرا، جایگاه و سبک و سیاق ویژه خود را دارا هستند؛ حضور آن‌ها باعث تبادل هنری و فرهنگی خواهد شد.»

کاظم نظری در پایان سخنانش گفت: «از همه دست‌اندرکاران و از جناب آقای محمود سالاری که همیشه حامی فعالیت‌های تئاتر کشور بالاخص این رویداد ارزشمند است، تشکر ویژه دارم و امیدوارم که تاثیرات برگزاری این دوره در سال‌های آینده و دوره‌های بعد مشهود باشد.»

پس از سخنان مدیرکل هنرهای نمایشی و اجرای «علی‌خوانی» توسط مرشد ابوالفضل ورمزیار، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنرانی کوتاه پرداخت.

محمود سالاری گفت: «اگر «صاحبدلان» بتواند از تمام کسانی که در جامعه به هنر تئاتر دل باخته‌اند، دلبری کند در مسیر خود موفق خواهد شد وگرنه «صاحبدلان» یک طرف می‌ماند و جریان تئاتر یک طرف دیگر. همانطور که در روز رونمایی از پوستر هم بیان کردم، امیدوارم صاحبدلان از یک رویداد به یک روند نمایشی برسد.»

او افزود: «وجه مشترک این رویدادها با جریان تئاتر، همان تئاتر به معنی درام و خلق دراماتیک رویداد است. این خلق دراماتیک رویداد اگر در «صاحبدلان» اتفاق بیفتد، می‌تواند کارایی داشته باشد و برای بقیه جریان تئاتر تأثیرگذار باشد. امیدوارم روند و تاثیر «صاحبدلان» را در جشنواره تئاتر کودک، جشنواره بین‌المللی فجر و جشنواره آیینی و سنتی ببینیم.»

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: «روند «صاحبدلان» باید سرچشمه جریان تئاتر کشور شود چراکه دین یعنی متر و معیار برای تشخیص خوب و بد. «صاحبدلان» به عنوان تئاتر دینی است که باید معیار نشان دهد واگر بتواند این معیارها را دقیق‌تر به مخاطب ارائه کند، موفق خواهد بود.»

در ادامه برنامه، مرشد مهدی چایانی پس از سخنان محمود سالاری به ذکر منقبت‌خوانی امیرالمومنین علی (ع) پرداخت.

برگزاری نشست‌های پژوهشی با محوریت ادبیات نمایشی دین‌گرا

پس از پایان برنامه محمود فرهنگ، دبیر جشنواره درباره اولین دوره بین‌المللی «صاحبدلان» به خبرنگار ایران تئاتر گفت: «بعد از اینکه رویداد تئاتر صاحبدلان وارد دهه دوم فعالیت خود شد، احساس کردیم نیاز به ارتباطات تئاتری با کشورهای مسلمان به چشم می‌خورد لذا مراحل ارتباط با دیگر کشورها در سه بخش انجام شد.»

او ادامه داد: «اولین زمینه فعالیت بخش بین‌الملل، نمایشنامه‌نویسی است که تلاش می‌کنیم آثار نویسندگان داخلی و خارجی از ۲۵ کشور مسلمان، دریافت شود و در اسفندماه منتخبان را معرفی خواهیم کرد.»

فرهنگ افزود: «حوزه دوم نشست‌های پژوهشی و مسترکلاس‌هایی است که برای برگزاری آن‌ها از ده پژوهشگر کشورهای مسلمان دعوت کرده‌ایم تا چکیده مقالات‌شان را به دبیرخانه ارائه دهند. تعدادی از این پژوهشگران، به مدت سه روز برای برگزاری سمینار به تهران و سپس ده استان دیگر دعوت خواهند شد تا بتوانند پژوهش‌های خود را با موضوع ادبیات نمایشی دین‌گرا مطرح کنند. لازم به ذکر است که تاکنون با پنج نفراز این پژوهشگران ارتباط مستقیم برقرار شده ‌است.»

فرهنگ گفت: «در زمینه پژوهش تا زمان برگزاری هر رویداد هنری معرفی‌شده، در فراخوان و جدول برنامه‌ها، به هر یک از پژوهشگران داخلی فهرستی ازعناوین مرتبط به منظور پژوهش پیشنهاد می‌شود تا به بررسی موضوع مورد علاقه خود بپردازند.»

دبیر رویداد صاحبدلان افزود: «سومین زمینه بخش بین‌الملل، دعوت از گروه‌های نمایشی کشورهای مسلمان از طریق سفارت‌خانه‌ها، رایزن‌های فرهنگی و هم‌افزایی با سازمان‌هایی است که در این حوزه تجربیاتی دارند که به احتمال زیاد در دی ماه سال جاری میزبان آن‌ها خواهیم بود.

او گفت: از آنجا که تا دی ماه و یک ماه قبل از آن برای بخش بین‌الملل فرصت داریم و هنوز به رویداد اجراهای صحنه‌ای این بخش نرسیده‌ایم، نمی‌توان به صورت دقیق درباره آن صحبت کرد.»

این هنرمند ادامه داد: «رویداد صاحبدلان از تیرماه آغاز می‌شود و تا دی ماه ادامه دارد. به همین دلیل ارائه ارقام درباره هر کدام از بخش‌ها باید نزدیک به زمان برگزاری آن انجام شود.»

فرهنگ در پایان سخنانش گفت: « هم‌اکنون نمایش‌های آیینی رویداد صاحبدلان اجرا می‌شوند و از آنجاکه در حال سپری کردن اعیاد قربان تا غدیر هستیم آثار خیابانی، نقالی و پرده‌خوانی با موضوعیت این رویداد را روی صحنه خواهیم داشت.»

نخستین روز از دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» با پخش رادیویی سه اثر «نوای حرم» به کارگردانی حمیدرضا نوری، نمایش خیابانی «جوانمرد قصاب» به کارگردانی اکبر قهرمانی و «نقالی» مرشد مهدی چایانی از رادیو نمایش سه‌شنبه (21 تیر) کار خود را آغاز کرد.




مطالب مرتبط

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

گفت‌وگو با معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازسازی ساختمان اداره تئاتر، بخشی از مشکلات هنرمندان بابت کمبود فضای تمرین را مرتفع خواهد کرد
گفت‌وگو با معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازسازی ساختمان اداره تئاتر، بخشی از مشکلات هنرمندان بابت کمبود فضای تمرین را مرتفع خواهد کرد

محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بازسازی ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر سابق مطالبه به‌حق اهالی تئاتر است، گفت بازگشت این ساختمان به چرخه تئاتر بخشی از مشکلات هنرمندان بابت کمبود فضای تمرین را مرتفع خواهد کرد.

|

خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود
خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در تالار وحدت که یکی از سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر فجر 42 است،خبر داد ۵۰ درصد از سرانه یک میلیارد تومانی انجمن‌‌های هنرهای نمایشی استان‌ها، هفته آینده پرداخت خواهد شد.

|

محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد
محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز پروژه احداث حریم تئاتر شهر که روز شنبه دوم دی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است.

|

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران