در حال بارگذاری ...
بر اثر ابتلا به کرونا

اسماعیل شنگله، بازیگر پیشکسوت، درگذشت

دخترِ اسماعیل شنگله، بازیگر پیشکسوت کشورمان، از درگذشت پدرش به دلیل ابتلا به کرونا خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر، اسماعیل شنگله، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون، شامگاه جمعه 24 تیر 1401، در سن 86 سالگی درگذشت.

لیلا شنگله، دخترِ این بازیگر، در صفحه شخصی اینستاگرام خود، خبرِ درگذشت پدرش به دلیل ابتلا به بیماری کرونا را تایید کرده است.

این بازیگر پیشکسوت، در سال ۱۳۱۵ در تهران زاده شد و از 17 سالگی، با پیوستن به جامعه هنری باربد، بازی روی صحنه تئاتر را آغاز کرد. او سپس در سال 1335، به تحصیل بازیگری در هنرستان پرداخت و سه سال بعد، به اداره تئاتر (هنرهای دراماتیک) پیوست.

شنگله در اوایل دهه 40 خورشیدی، به قصد ادامه تحصیل، به آلمان و اتریش سفر کرد و لیسانس کارگردانی خود را از آکادمی هنرهای نمایشی وین دریافت کرد. او پس از بازگشت به کشور در سال 1348، به تدریس بازیگری در دانشکده هنرهای دراماتیک و بازی در نمایش‌های صحنه‌ای و تله‌تئاتر پرداخت. 

«بعد از 30 سال»، «غرور زندگی»، «ماه پنهان است»، «پاتلن وکیل»، «دست بالای دست»، «شیلی»، «کسب و کار آقای فابریزی»، «تاجر ونیزی»، «قطار ارواح»، «در منطقه جنگی» و «قضیه رابرت اوپنهایمر»، تنها بخشی از فهرست بلندبالای تئاترهای تلویزیونی است که اسماعیل شنگله، پیش و پس از انقلاب، در آن‌ها بازی کرده است.

شنگله، به مانند دیگر بازیگران سرشناس تئاتر همچون عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و ...، چند سال پس از کسب تجربه روی صحنه، با آغاز موج نو سینمای ایران، به بازی در عرصه تصویر هم پرداخت.

«دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی (تولید سال 1353)، نخستین فیلم سینمایی بود که شنگله در آن بازی کرد. فیلم‌هایی چون «سام و نرگس»، «سگ‌کشی»، «پارتی»، «گاهی به آسمان نگاه کن» و «عروسک فرنگی»، از دیگر آثار سینمایی این بازیگر در سال‌های پس از انقلاب هستند.

سریال‌های تلویزیونی چون «مدرس»، «رعنا»،  «روشن‌تر از خاموشی»، «عطر گل یاس»، «آوای فاخته»، «محاکمه»، «روزهای زندگی»، «تصویر یک رویا»، «شیخ بهایی»، «باران عشق»، «سال‌های ابری» و … از جمله دیگر آثار تصویری این بازیگر پیشکسوت به شمار می‌آیند.

اسماعیل شنگله، اگرچه در همه عمر هنری خود در طول شش دهه، بازیگری کم‌کار، گوشه‌گیر و بی‌حاشیه بود، ولی در هشت سال گذشته، پس از ابتلا به بیماری سرطان و با وجودی که درمان‌ها روی او جواب داده بود، عرصه بازیگری را به طور کامل، کنار گذاشته بود.




مطالب مرتبط

به مناسبت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای مطرح شد

هوشنگ توکلی: مدیران دولتی استان‌ها، نیاز به شناختِ اهمیت تئاتر دارند
به مناسبت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای مطرح شد

هوشنگ توکلی: مدیران دولتی استان‌ها، نیاز به شناختِ اهمیت تئاتر دارند

هوشنگ توکلی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت، با بیان اینکه توانایی و عملکرد هنرمندان شهرستانی با برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای به نمایش گذاشته می‌شود، می‌گوید اهمیت توجه به تئاتر، نیازمند آموزش به مدیران دولتی و نهادهای عمومی در استان‌های کشور است. 

|

نظرات کاربران (1)