در حال بارگذاری ...
با هدف کشف و شکوفایی استعدادهای جوان

فراخوان سی و چهارمین جشنواره‌ تئاتر استان همدان منتشر شد

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با مشارکت انجمن هنر‌های نمایشی استان همدان، فراخوان سی و چهارمین جشنواره‌ تئاتر استان را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از همدان، باهدف کشف و شکوفایی استعدادهای جوان و بهره‌وری از تجربیات پیش‌کسوتان تئاتر استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با مشارکت انجمن هنر‌های نمایشی استان همدان، فراخوان سی و چهارمین جشنواره‌ تئاتر استان همدان را که در آبان ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود،  منتشر کرد.

با توجه به موضوعاتی هم چون امید اجتماعی، ارتقای نهاد خانواده و هم‌گرایی ملی و توجه به شعار سال، فراخوان سی و چهارمین جشنواره‌ی تئاتر استان همدان به شرح زیر است:

بخش‌های جشنواره:

  1. بخش صحنه‌ای : این بخش از جشنواره به‌صورت رقابتی برگزار می‌شود.
  2. بخش خیابانی : دو نمایش به‌صورت غیررقابتی، به انتخاب دبیرخانه‌ی جشنواره (به پذیرفته‌شدگان در این بخش مبلغی به‌عنوان  کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد.)

 شرایط شرکت در جشنواره :

  1. آن دسته از نمایش‌هایی که در بازه‌ی زمانی آذر ۱۴۰۰ تا ۱۵ آبان ۱۴۰۱ تولید و اجراشده‌اند؛ حداقل ۵ اجرای ثبت‌شده در پورتال استانی سایت ایران تئاتر، می‌توانند طبق فرم شماره‌ی یک موجود در پورتال استانی همدان واقع در سایت ایران تئاتر، متقاضی حضور در جشنواره باشند. (در این بخش پرینت لینک اجراهای عمومی از سایت ایران تئاتر و ارائه‌ی آن به دبیرخانه‌ی جشنواره ضروری است.)
  2. آن دسته از نمایش‌های تولیدشده یا در حال تولید که به دلیل شرایط کرونایی به صحنه نرفته باشند. (این دسته از نمایش‌ها نیازی به ارسال گواهی اجرای عمومی ندارند و می‌توانند با ارائه‌ی تعهد اجرا در شرایط مناسب، در جشنواره شرکت نمایند.)

 ضوابط شرکت در جشنواره:

  1. جشنواره‌ی تئاتر استان به‌صورت رقابتی برگزار می‌گردددر این بخش تنها متون ایرانی پذیرفته می‌شوند؛ اما حضور گونه‌های نمایشی دیگر ازجمله عروسکی، فیزیکال، آیینی سنتی و... بلامانع است.
  2. تبصره: متون اقتباسی (آداپته‌ی ایرانی) با ذکر مشخصات صاحب اثر و رعایت حقوق مادی و معنوی خالق اثر (اخذ مجوز از نویسنده، مترجم یا ناشر) می‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند.
  3. ارائه‌ی مجوز کتبی نویسنده هنگام درخواست شرکت، به دبیرخانه‌ی جشنواره الزامی است.
  4. با توجه به بند ب این فراخوان، جشنواره‌ی مرحله بازخوانی متن ندارد.
  5. متون نمایشی بدیع و اجراهای خلاق با نگاه به فرهنگ ارزشی و بومی (استانی و منطقه‌ای با چشم‌انداز جهانی) و بهره‌گیری از شیوه‌ها و شگردهای اجرایی جریانات روز تئاتر جهان در اولویت انتخاب خواهند بود
  6. از این جشنواره، به انتخاب هیئت‌داوران دو نمایش به دبیرخانه‌ی چهلمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر معرفی خواهد شد.
  7. ستاد برگزاری جشنواره به نمایش‌های پذیرفته‌شده تا سقف ۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال کمک‌هزینه پرداخت خواهد کرد.
  8. هر کارگردان مجاز است با یک اثر نمایشی در جشنواره حضورداشته باشد.
  9. با توجه به شرایط کرونایی، چنان‌که در زمان و مکان برگزاری جشنواره (به تشخیص ستاد کرونا) تغییری ایجاد شود، مراتب از طریق تعامل با اداره‌ی کل هنرهای نمایشی، به اطلاع گروه‌ها رسانده خواهد شد.

شیوه‌ی برگزاری جشنواره (جشنواره در دو مرحله به شرح زیر برگزار می‌شود):

مرحله‌ی انتخاب آثار از طریق لوح فشرده یا اجرای زنده، به انتخاب گروه نمایشی (متقاضیان بخش نخست می‌بایست ۳ نسخه لوح فشرده از اجرای نمایش را در زمان تعیین‌شده به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال نمایند)

  1. مرحله‌ی داوری آثار به‌صورت اجرای زنده‌ی نمایش‌هادر این مرحله ضمن انتخاب و معرفی آثار برگزیده به دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، به برترین‌ها در رشته‌های بازیگری زن و مرد، نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، طراحی صحنه، نور و موسیقی، لوح تقدیر و جوایز نقدی پرداخت خواهد شد.

 مدارک موردنیاز:

  1. تکمیل و ارسال فرم شرکت در جشنواره (فرم شماره‌ی یک از پورتال استان همدان در سایت ایران تئاتر)
  2. ارائه‌ی پرینت اجرای عمومی (برای آن دسته از نمایش‌های تولید و اجراشده در بازه‌ی زمانی یادشده)
  3. ارائه‌ی مجوز کتبی نویسنده
  4. ارسال سه نسخه لوح فشرده‌ی دارای کیفیت مناسب تصویر و صدا برای متقاضیان انتخاب آثار از طریق لوح فشرده تا زمان تعیین‌شده در فراخوان

زمان‌بندی جشنواره:

  1. آخرین‌مهلت جهت ارسال لوح‌های فشرده و تقاضانامه‌ی شرکت در جشنواره (15 آبان 1401)
  2. زمان انتخاب آثار (از ۱۸ آبان ۱۴۰۱)
  3. معرفی آثار برگزیده (۲۲ آبان ۱۴۰۱)
  4. برگزاری جشنواره (از ۲۶ آبان ۱۴۰۱)
  • نشانی دبیرخانه جشنواره: همدان بلوار شهید مفتح، مجتمع فرهنگی و هنری بوعلی سینا، معاونت امور هنری و سینمایی شماره تماس: ۰۸۱-۳۲۶۶۰۰۷۰ و ۷۱

 




نظرات کاربران