در حال بارگذاری ...
از سوی دبیر خانه منتشر شد

فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان سمنان

جشنواره تئاتر استان سمنان در نیمه دوم آبان ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد و نحوه و شرایط ثبت‌نام در سی و سومین جشنواره، ثبت اطلاعات اجرای عمومی در درگاه جامع سایت ایران تئاتر (درگاه استانی) است .

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از سمنان، در نشست شورای سیاست‌گذاری تئاتر در خصوص برگزاری سی و سومین جشنواره تئاتر استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: «با توجه به اینکه اعتبارات اداره کل محدود بوده و برای تأمین هزینه‌های جشنواره کافی نیست، لازم است از مشارکت سازمان‌های دیگر برای برگزاری شایسته جشنواره کمک بگیریم. علی‌رغم اینکه طبق مصوبه هیئت‌مدیره انجمن نمایش مقرر شد که جشنواره تئاتر در سال 1401 در شهرستان شاهرود برگزار شود، اولویت با این شهرستان خواهد بود.»

وی افزود:«هریک از رؤسای محترم ادارات شهرستان‌های تابعه ما بتوانند معادل اعتباری را که اداره کل برای برگزاری جشنواره اختصاص می‌دهد، از دیگر سازمان‌های فرهنگی شهر خود جذب کند این رویداد بزرگ هنری در آن شهرستان برگزار خواهد شد. در غیر این صورت برگزار کردن جشنواره با کمبودها و ضعف‌های فراوان جایز نیست«.

فرشید فلاح گفت: «جشنواره تئاتر استان بر تداوم و تثبیت این جایگاه، ارتقای تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان و همگرایی بیش از پیش ایشان تأکید دارد و صرفاً مختص به آثار نمایشی تولیدشده هنرمندانی است که حداقل تعداد پنج نوبت اجرای عمومی داشته‌اند و تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی، درج اطلاعات آثار در درگاه جامع سایت ایران تئاتر (درگاه استانی) است، لذا از تمامی گروه‌های نمایشی درخواست می‌شود اطلاعات دقیق اجراهای خود را در این درگاه بارگذاری کنند«.

در ادامه فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان سمنان تصویب و منتشر شد.

در متن این فراخوان آمده ‌است:

شرایط و ضوابط مربوط به آثار و تقاضای حضور

1. در جشنواره تئاتر استانی برای معرفی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صرفاً آثار صحنه‌ای مورد داوری قرار خواهند گرفت.

۲. اولویت پذیرش آثار توسط هیئت انتخاب جشنواره با نمایش‌هایی است که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم‌انداز جهانی و بهره‌گیری از شیوه‌ها، شگردها، جریانات روز تئاتر جهان تولیدشده باشد.

3. آثار بخش رقابتی صرفاً اختصاص به آثار و نمایشنامه‌های ایرانی دارد اما حضور گونه‌های مختلف نمایشی ازجمله عروسکی، فیزیکال، آیینی سنتی و ... بلامانع است.

۰۴ متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می‌توانند در بخش رقابتی جشنواره حضورداشته باشند. در صورت رعایت نشدن این مهم، مسئولیت هرگونه عدم شفاف‌سازی در درجه اول متوجه نویسنده و کارگردان و سپس هیئت انتخاب و دبیرخانه جشنواره استان خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر می‌تواند اثر را در هر مرحله‌ای حذف نماید.

۰۵ ارائه مجوز کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال ۱۴۰۱ از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است. مسئولیت پذیرش آثار بدون کسب مجوز نویسنده، مترجم یا ناشر به عهده شورای صدور پروانه نمایش شهرستان، استان (با توجه به اجرای عمومی آثار) و دبیرخانه جشنواره است.

۶. حفظ حقوق معنوی نویسنده یا مترجم در اقلام تبلیغاتی نمایش‌ها الزامی است.

7. آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی صرفاً مختص آثار نمایشی تولیدشده هنرمندان استان که اجرای عمومی آن‌ها به انجام رسیده، خواهد بود. لذا گروه‌هایی می‌توانند در جشنواره استانی حضورداشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی ۱۴۰۰ تا دو هفته قبل از شروع جشنواره استانی ۱۴۰۱، اثر آن‌ها حداقل ۵ نوبت به اجرای عمومی رسیده باشد (در صورت عدم اجرا به علت شیوع بیماری پاندومی کرونا گروه‌ها بعد از حضور در جشنواره باید اجرای عمومی خود را به انجام برسانند)

۸. تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است. لذا در تهیه و گزارش اجراهای عمومی، لازم است مؤلفه‌ها و مشخصات کامل آثار در پرتال‌های استانی ثبت شود.

۹. مسئولین درگاه‌های استانی ایران تئاتر ضرورت دارد با بررسی اصل پروانه اجرای نمایش یا هر روش دیگری که به‌صورت مستند و مستدل آن‌ها را از اجرای عمومی اثر مطمئن کند مبادرت به درج خبر نمایند. در صورت مغایرت اطلاعات مندرج در درگاه استانی در هر مرحله‌ای از برگزاری امکان حذف گروه نمایشی موردنظر از فرایند جشنواره وجود خواهد داشت.

10. هر کارگردان مختار است از طریق یکی از روش‌های زیر، متقاضی حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باشد. امام جشنواره تئاتر فجر صرفاً میزبان یک اثر از هر کارگردان خواهد بود.

11-1. از طریق جشنواره استانی، حضور فرآیند انتخاب نهایی برگزیدگان جشنواره‌های استانی و انتخاب برای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر.

11-2. تقاضای مستقیم برای حضور در یکی از بخش‌های مختلف صحنه‌ای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با توجه به فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (که متعاقباً از سوی دبیرخانه فجر اعلام خواهد شد)

12. تمامی گروه‌های نمایشی متقاضی، ضروری است فرم درخواست شرکت در جشنواره (فرم شماره 1) را در درگاه استانی تکمیل نمایند. (از پذیرش فیزیکی درخواست‌ها پرهیز شود)

انتخاب آثار و داوری

انتخاب آثار نمایشی با تشخیص شورای سیاست گزاری می‌تواند به دو شیوه زیر انجام شود، لذا لازم است متقاضی در فرم شماره 1 نحوه بازبینی را برای نمایش خود مشخص نماید.

1. انتخاب از طریق دیدن فیلم آثار

گروه نمایشی در حین اجراهای عمومی اقدام به ضبط اثر خودکرده و پس‌ازآن فیلم نمایش را به دبیرخانه جشنواره تئاتر استان تحویل خواهد داد.

2. انتخاب از طریق دیدن اجرا

دیدن اجرا توسط هیئت انتخاب آثار با اعلام تاریخ توسط دبیرخانه جشنواره تئاتر استان در یک محدوده زمانی خاص که متعاقباً اعلام خواهد شد.

نکات قابل‌توجه در خصوص ضبط تصویری آثار نمایشی

1. با هدف ارتقا کیفیت ضبط آثار فایلی با عنوان «راهنمای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین فیلم نمایش» در صفحه اصلی ایران تئاتر و پورتال‌های استانی بارگزاری شده است.

2. به صدابرداری اثر توجه ویژه شود. به‌عنوان‌مثال موسیقی یا افکت پایین‌تر از سطح صوتی دیالوگ‌ها باشد.

3. برای ارسال فیلم تئاتر بر روی DVD  یا فلش مموری، پیشنهاد می‌شود از فرمت MP4 استفاده شود تا هم در دستگاه‌های خانگی و هم در رایانه قابل‌مشاهده باشد.

4. در تصویربرداری با یک دوربین مونتاژ انجام نشود و نمایش در یک برداشت ضبط شود تا منعکس‌کننده رویداد کامل اجرای نمایش روی صحنه باشد.

گاه‌شمار

1. ثبت درخواست حضور در جشنواره و تکمیل فرم شماره 1 از طریق درگاه استانی تئاتر و لینک https://semnan.theater.ir/ حداکثر تا مورخ 20 مهرماه 1401

2. اعلام جدول بازبینی آثار توسط دبیرخانه جشنواره حداکثر تا 25 مهرماه 1401

3. اعلام نتایج آثار انتخاب‌شده در جشنواره توسط هیئت انتخاب حداکثر تا 10 آبان 1401

4. برگزاری جشنواره نیمه دوم آبان 1401

نحوه ثبت‌نام و تکمیل فرم درخواست (فرم شماره 1) حضور در جشنواره تئاتر استان

از اول مهرماه به سایت سمنان تئاتر به آدرس: https://semnan.theater.ir/ مراجعه فرمایید.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره انجمن هنرهای نمایشی استان سمنان تماس حاصل فرمایید: 33361033-023

فایل pdf فراخوان از پایان همین خبر قابل دریافت است.




مطالب مرتبط

هنرمندان برتر سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان سمنان معرفی شدند

هنرمندان برتر سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان سمنان معرفی شدند

سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان سمنان، روز جمعه 19 آبان به خط پایان رسید و هنرمندان برتر خود را در بخش‌های مختلف شناخت و با رای هیئت داوران نمایش‌های «تبار خون» و «ناگفته‌های گودال ابوفارس» در بخش صحنه‌ای و نمایش‌های «نگاتیو» و «یک اتفاق ساده» در بخش خیابانی برای حضور در ...

|

گفت‌و‌گو با داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)

مسلم قاسمی: تئاتر خیابانی باید اتاق فکر داشته باشد
گفت‌و‌گو با داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)

مسلم قاسمی: تئاتر خیابانی باید اتاق فکر داشته باشد

مسلم قاسمی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)، بر این باور است که بدون توجه متفکرانه نباید توقع تحولی چشمگیر در این‌ گونه نمایشی داشت و لازم است اتاق فکری متشکل از کارشناسان آگاه و مسلط به دانش روز تشکیل شود تا ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی، تمام ...

|

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی مطرح کرد:

زیرساخت‌های نمایشی سمنان نیازمند توجه و تقویت است
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی مطرح کرد:

زیرساخت‌های نمایشی سمنان نیازمند توجه و تقویت است

اسرافیل فرج اللهی، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی کشور در حاشیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم در سمنان، با توجه به توانایی هنرمندان سمنان بر لزوم تقویت زیرساخت‌های نمایشی این استان تاکید کرد.

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان:

آثار با کیفیت و ارزشی و معنوی در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم در حال اجرا است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان:

آثار با کیفیت و ارزشی و معنوی در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم در حال اجرا است

فرشید فلاح، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان سمنان، بر این باور است که رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بها دادن به کارهای ارزشی، خود را در آثار اجرا شده نشان داده و نمایش‌های با کیفیت بالا و رویکرد ارزشی و معنوی در جشنواره منطقه‌ای راه ابریشم در حال اجرا هستند و در ابراز ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

رامین علیزاده: جشنواره منطقه‌ای فرصتی برای همفکری و وحدت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

رامین علیزاده: جشنواره منطقه‌ای فرصتی برای همفکری و وحدت است

رامین علیزاده نویسنده و کارگردان نمایش «راز گل ژنتیک و قصه های مثله شده» بر این باور است که جشنواره تئاتر منطقه‌ای فرصتی است تا با هنرمندان استانهای دیگر تعامل و همفکری داشته و اختلاف نظرها نیز در محیط وحدت و کنارهم بودن اتفاق بیافتد.

|

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان مطرح کرد

رضا صباغیان: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای آگاهی بخش است
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان مطرح کرد

رضا صباغیان: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای آگاهی بخش است

رضا صباغیان؛ رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان جشنواره‌های منطقه‌ای را آگاهی بخش و پویا دانست که برای هنرمندان استان‌ها که خارج از مرکز به هنر تئاتر مشغول هستند از جشنواره فجر ارزشمندتر است.

|

پیام مدیرکل ارشاد سمنان به جشنواره منطقه‌ای راه ابریشم

هنر نمایش، تلاشی ارزشمند در راه آگاهی و دانایی است
پیام مدیرکل ارشاد سمنان به جشنواره منطقه‌ای راه ابریشم

هنر نمایش، تلاشی ارزشمند در راه آگاهی و دانایی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، در پیامی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم، هنر نمایش را تلاشی ارزشمند در انتقال مفاهیم به مخاطب و آغاز مسیر پر فراز و نشیب آگاهی و دانستن معرفی کرد.

|

پیام استاندار سمنان به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم:

تئاتر، بی‌بدیل‌ترین مدل انتقال پیام در عرصه هنری است
پیام استاندار سمنان به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم:

تئاتر، بی‌بدیل‌ترین مدل انتقال پیام در عرصه هنری است

سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم، تئاتر را بی‌بدیل‌ترین مدل انتقال پیام در عرصه هنری دانست.

|

در دیدار مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی سمنان مطرح شد

وحدت مردم، مدیران و هنرمندان برای برگزاری جشنواره تئاتر راه ابریشم
در دیدار مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی سمنان مطرح شد

وحدت مردم، مدیران و هنرمندان برای برگزاری جشنواره تئاتر راه ابریشم

بیش از ۳۰ گروه نمایشی از استان‌های البرز، همدان، فارس، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه، لرستان، مرکزی و اصفهان، از ۱۳ تا ۱۷ دی‌ در جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای جاده ابریشم به میزبانی سمنان به رقابت خواهند پرداخت.

|

نظرات کاربران