در حال بارگذاری ...
...

پوستر نخستین سوگواره «نی‌ناله» در تبریز رونمایی شد

پوستر نخستین سوگواره «نی‌ناله» در تبریز رونمایی شد

از پوستر اولین سوگواره استانی تئاتر میدانی و تعزیه و نمایش‌های آیینی با هدف رونق بخشی به نمایش‌های مذهبی و تکیه بر توانایی هنرمندان متعهد با عنوان «نی‌ناله» در تبریز رونمایی شد‌.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از آذربایجان شرقی، این سوگواره از سوی سازمان بسیج هنرمندان استان آذربایجان و مدیریت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۵ تبریز، در سه بخش «تئاتر میدانی و تعزیه و آیین‌های نمایشی» و «نمایش‌های صحنه‌ای» و «بخش ویژه‌ی تجربه»  اجرا  می‌شود که بخش تئاتر میدانی شامل: گونه‌های تئاتر خیابانی برگزار می‌شود.

ترویج تئاتر دینی و گسترش ارتباط سازنده این‌گونه نمایش‌ها با مخاطبان و بخش تعزیه  تکریم پیر غلامان و صیانت از این نمایش ملی و بخش تجربه شناخت استعدادها و تربیت و تشویق و حمایت از آن‌ها از دیگر اهداف این سوگواره استانی است.

تعزیه و شبیه‌خوانی، نقالی و پرده‌خوانی، بخش صحنه‌ای، بخش تجربه ، تأثیر عاشورا بر فرهنگ اسلامی ایرانی و روحیه مقاومت، ترویج نهضت قیام امام حسین (ع) و تأثیر آن بر سایر ملت‌ها از موضوعات اولین سوگواره استانی تئاتر میدانی و تعزیه و نمایش‌های آیینی است.

رئیس اقشار بسیج سپاه عاشورا در این مراسم هنر را روشن‌ترین راه انتقال پیام عنوان کرد و گفت: جهاد تبین و انتقال فرهنگ عاشورا کار امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) بود و تداوم تبین و تداوم کار جهادی این دو بزرگوار وظیفه‌ی هنرمندان متعهد است.

صفدری افزود: عاشورا کامل‌ترین فرهنگ عملیاتی برای انتقال شعائر اسلامی است و پیام آن خروج فرهنگ اسلامی گسترش نهضت مقاومت و تأثیر بر سایر ملت‌های دنیاست.

وی با بیان اینکه یزیدیان زمان برای کم‌رنگ کردن فرهنگ عاشورا با برنامه‌های مختلف تلاش می‌کنند گفت: این سوگواره‌ها بهترین راه برای انتقال پیام و فرهنگ عاشورا به نسل جوان است و هنرمندان ما باید به‌خوبی در این زمینه فعالیت کرده و این فرهنگ را عالم‌گیر کنند.

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت، ارزیابی و حقوقی و شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز نیز در این مراسم با تأکید بر اهمیت تعزیه در هنرهای نمایشی ایران، افزود: شبیه‌خوانی می‌تواند با تئاتر ممزوج شود و این کار می‌تواند به غنای آن کمک کند و در انتقال پیام عاشورا نقش بسزایی داشته باشد.

دهقان نژاد افزود: این هنر در سرتاسر دنیا مؤثر بوده است چنانچه که می‌توان آثار آن را در نقاط مختلف دنیا ازجمله هند و پاکستان مشاهده کرد.

این عضو، کمیسون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز  ادامه داد: نهضت‌های آزادی‌بخش در جهان اسلام از این هنر آیینی و عاشورایی الهام گرفته‌اند و این هنر مقدمه‌ساز برای ظهور است زیرا که یک هدایت است برای رسیدن به اسلام ناب محمدی و آماده شدن برای ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی عج.

فتح اللهی شهردار منطقه ۵ تبریز نیز با اشاره به اینکه با گسترش فضای مجازی و انفجار اطلاعات متأسفانه هنر اصیل ضربه دیده است گفت: در سایه تلاش هنرمندان امیدوارم در فضای کنونی در گسترش فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی کوشا باشیم و گسترش دهیم تا فرهنگمان از آسیب در امان بماند

دبیر جشنواره اولین سوگواره استانی تئاتر میدانی و تعزیه و نمایش‌های آئینی هم از ارسال ۳۰ اثر به دبیرخانه اشاره کرد و گفت: تابه این لحظه ۳۰ اثر به دبیرخانه رسیده و تا پایان تیرماه فرصت برای دریافت آثار و جود دارد.

 تقی پور افزود: ۷ نمایش صحنه‌ای ۷ نمایش خیابانی و همچنین تعزیه‌خوانی و کارگاه‌های جنبی در این جشنواره اجرا خواهد شد.