در حال بارگذاری ...
دژاکام در پنجمین برنامه «خنده در صحنه»:

نمایشنامه‌خوانی باید تفاوت خود را با اجرا نشان دهد

امیر دژاکام پس از تماشای نمایشنامه‌خوانی نمایشنامه «خرس» در برنامه «خنده در صحنه» گفت: معنای نمایشنامه‌خوانی مشخص است و تفکیک آن به بخش‌هایی همچون اجراخوانی کار اشتباهی است چرا که اگر قرار است اجرا کنیم پس دیگر نمایشنامه‌خوانی نیست و در دست گرفتن نمایشنامه در اجرای تئاتر به بهانه و با نام اجراخوانی غلط است.

به گزارش ایران تئاتر، نمایشنامه «خرس» آنتوان چخوف در پنجمین برنامه «خنده در صحنه» با خوانش فرج‌الله گل‌سفیدی، فریبا دستواره، فرهاد بشارتی، مهدی خالقی و به کارگردانی علیرضا گیلانپور با اجرای موسیقی زنده حسین کوشکانی در تماشاخانه مهر اجرا شد.

این قسمت از برنامه خنده در صحنه مهمانان ویژه‌ای از جمله امیر دژاکام، بهرام درخشانی، علی برجی، عزت‌الله رمضانی‌فر، جهانگیر اژدری، رضا فقیهی و… و با حضور پرشور علاقه‌مندان برگزار شد.

امیر دژاکام پس از تماشای این اجرا در سخنانی به ماهیت و چرایی نمایشنامه‌خوانی پرداخت و گفت: ساحت ابتدایی نمایشنامه‌خوانی ادبی و تولیدی است و نگاه زیبایی‌شناسی به آن وجود ندارد. کاربرد آن برای ارائه به تعدادی تهیه‌کننده و کارگردان به‌منظور انتخاب از سوی آن‌ها برای تولید است.

دژاکام افزود: از دیگر ساحت‌های نمایشنامه‌خوانی تمرین برای افزایش توان گروه‌های جوان است، گفت: با توجه به هزینه‌های سنگین تولید یک تئاتر و نبود امکانات لازم از جمله سالن‌های تئاتر به‌ویژه در شهرهای کم برخوردار نمایشنامه‌خوانی یکی از بهترین گزینه‌ها برای فعالیت گروه‌های علاقه‌مند به تئاتر است.

وی در ادامه با انتقاد از انواع عناوینی که به نمایشنامه‌خوانی اطلاق می‌کنند گفت: معنای نمایشنامه‌خوانی مشخص است و تفکیک آن به بخش‌هایی همچون اجراخوانی کار اشتباهی است چرا که اگر قرار است اجرا کنیم پس دیگر نمایشنامه‌خوانی نیست و در دست گرفتن نمایشنامه در اجرای تئاتر به بهانه و با نام اجراخوانی غلط است. نمایشنامه‌خوانی باید تفاوت خود را با اجرا داشته باشد.

دژاکام در پایان با تقدیر از گروه نمایشنامه‌خوانی این برنامه گفت: بارها و بارها اجرای نمایش «خرس» را دیدم و بارها نمایشنامه آن را خوانده‌ام و با توجه به این موضوع از این نمایشنامه‌خوانی بسیار لذت بردم.

گفتنی است؛ نمایشنامه «خرس» روایتی کمدی از زندگی خانمی است که در حین عزاداری برای شوهرش، متوجه می‌شود که همسرش یک طلبکار دارد و در همین اثنا اتفاقات شنیدنی رخ می‌دهند.

علیرضا گیلانپور کارگردان برنامه «خنده در صحنه» پیش‌ازاین خبر داده بود که در آینده با توجه به اینکه به محرم و صفر نزدیک می‌شویم، قرار است یک نمایشنامه‌خوانی مذهبی در برنامه «خنده در صحنه» اجرا شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر»

کلاژهایی که در ذهن مخاطب، داستان روایت می‌کند
گفت‌وگو با نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر»

کلاژهایی که در ذهن مخاطب، داستان روایت می‌کند

نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر» که در تالار مولوی روی صحنه خواهد رفت، می‌گوید این نمایشنامه و اجرا بر اساس ایده کلاژ و نقاشی شکل‌ گرفته و تکنیکی مؤثر در نمایش «سه خواهر» است و در طول نمایش انگار کلاژی را می‌بینیم که در ذهن مخاطب داستانی را روایت می‌کند.

|

نظرات کاربران